Jol1 schreef:Ik heb een euroriding diamant op onze ronde arabier liggen en die schuift toch echt naar voren. Het heeft er ook mee te maken of een paard schouders heeft. Daarnaast verandert een paard constant van vorm, tenminste die van mij, en je kunt toch moeilijk om de paar maanden een zadelmaker laten komen. Ik ken meer arabieren waar geen goed zadel voor te vinden is, dus het is echt allemaal niet zo eenvoudig als sommigen hier voorstellen.
en DAAR ga je de mist in! juist OMDAT ieder paard verandert, constant, MOET je iedere paar maanden (ieder half jaar ofzo) je zadel door een deskundige na laten kijken of het nog wel past. en ja, dat kost geld, maar het is wel nodig wil je je rijdier gezond houden. een slechtpassend zadel kan echt voor een bak ellende zorgen. 
ik snap eigenlijk nooit zo waarom mensen denken dat je een zadel aan laat passen (als dat al gebeurt) en dat ze dan nota bene zien dat hun paard verandert, maar toch niks aan het zadel laten doen, 'want dat is op het paard aangepast'. ja hallooooow, het paard is toch anders geworden? het zadel verandert niet vanzelf mee ofzo. 
en nee, het is niet eenvoudig om voor ieder paard een zadel te vinden, soms is dat een hoop geprobeer en gedoe. maar dat vind ik dan altijd beter, dan dat je maar accepteert dat het belabberd ligt, en tóch ermee doorrijdt (met alle gevolgen vandien).
mocht je een goede zadelmaker zoeken, ik ken er nog wel een. komt in heel NL, en is goudeerlijk. pm me maar als je z'n naam wilt.