Springen met hackamore

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Springen met hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 12:56

Vaak zie ik ruiters springen met een hackamore.
Ik vroeg me eigenlijk af welk voordeel je hier uit haalde ipv met een bit. ?

Allejandro

Re: Springen met hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:04

Het schijnt een fijn middel te zijn als je paard een gevoelig mondje heeft, of er heel erg op reageerd.

Of het is gewoon een kwestie van kracht, paard "flikt" minder Knipoog Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:27

Het schijnt ook zo te zijn dat ze dan beter kunnen ademen dan met een bit, en als er zo intensief gesprongen wordt dan kan dat extra beetje lucht net het verschil zijn tussen eerste of tweede plaats Haha!

Ik denk niet dat het snel wordt gebruikt om ze beter onder controle te kunnen houden, want je ziet ook regelmatig springpaarden met een stang of pessoabit, dat is toch wat scherper dan een hack. Maar inderdaad wel bij paarden met een gevoelige mond of jonge paarden die aan het wisselen zijn.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:42

ik rijd int ZZ met en hackamore (lange schaar)(en bit)
mijn paard kan je allerlei scherpen bitten inhangen, maar ze loopt in de ring overal doorheen Bloos met druk op de neus reageert ze heel fijn, ik rijd met dubbele teugels, want zonder bit kan ik niet zo goed sturen Haha! dus bitje is er bij voor het sturen, en de hackamore voor de ophoudingen die door moeten komen Lachen

je moet er wel mee om kunnen gaan. maar rijden op de neus (kan ook met teugels aan lage neusriem of beugelneusriem dus t hoeft niet zo zeer een hefboomwerking te hebben) vind ik een fijne manier van inwerken voor paarden die of bang voor het bit zijn of juist heel sterk waardoor ze wat verkrampen.

het ZZ paard reageert veel vriendelijker dan op een bit, bij het bit maakt ze zich alleen maar sterker en krijg je enorme spanning.
ik heb ook een Z paard die met pelhamriempjes (aan bit en beugelneusriem) wordt gereden. die kan geen constante druk van de teugel op het bit verduren, dan wordt ze wat stuiterig. dmv deels op de neus rijden, krijgt het paard meer vertrouwen, en loopt ze in het zelfde tempo door.

maar voor elk paard is het anders....

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:51

MysticTinker schreef:
Het schijnt ook zo te zijn dat ze dan beter kunnen ademen dan met een bit, en als er zo intensief gesprongen wordt dan kan dat extra beetje lucht net het verschil zijn tussen eerste of tweede plaats Haha!

Ik denk niet dat het snel wordt gebruikt om ze beter onder controle te kunnen houden, want je ziet ook regelmatig springpaarden met een stang of pessoabit, dat is toch wat scherper dan een hack. Maar inderdaad wel bij paarden met een gevoelige mond of jonge paarden die aan het wisselen zijn.

Mij werd juist verteld dat een hack veel scherper is als een pessoa, stang enz. eigenlijk dat het het scherpste is voor het paard (natuurlijk ligt het ook aan de gebruiker). Het is immers niet voor niets pas vanaf Z springen toegestaan. Hoewel ik moet zeggen dat ik het bij correct gebruik het er nog steeds een stuk prettiger vind uitzien als iemand met een watertrensje die het paard ermee ''mishandeld'' .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:59

Ik denk dat het per paard verschillend is, de een is heel gevoelig op de neus, de ander totaal niet. Die van mij zou bijvoorbeeld zonder probleem door een touwhalster heen rennen als ie wil, terwijl andere paarden met het kleinste beetje druk op hetzelfde halster al achteruit lopen.

Ik denk dat een hack pas in het Z mag worden gebruikt omdat ze gevaarlijk zijn als je ze verkeerd gebruikt. Als je een hackamore veel te laag hangt en écht hard eraan trekt dan kun je het neusbotje breken, en ik denk dat ze dat willen voorkomen bij onervaren ruiters en paarden.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 03:29

Ik heb een jaar of drie geleden bij JIM Jurgen Krackow met een bosal zien springen, en dat zag er echt super uit! Die man werkte echt samen met het paard!