gedeeld kopstuk vs gesp achter oren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dresspaard

gedeeld kopstuk vs gesp achter oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 23:16

waar zou jouw voorkeur naar uit gaan en waarom?

naar een hoodfstel met gedeeld kopstuk of naar een hoofdstel met een gesp achter de oren zoals oa het HB turijn hoofdstel heeft.

ik heb het idee dat een gedeeld kopstuk iets minder druk geeft dan het reguliere hoofdstel waarbij het kopstuk gewoon uit 1 stuk bestaat.
maar wat ik me afvraag is de druk niet juist groot achter de oren wanneer je daar de gesp hebt?

graag zou ik van jullie horen voor welk hoodfstel jullie zouden kiezen, een met gedeeld kopstuk of met gesp achter de oren en ook graag waarom
(wel lijkt mij dat als je paard een gevoelige huid heeft, een hoofdstel met gesp achter de oren minder gauw zn huid kapot heeft ivm de gespjes die er bij de reguliere hoofdstellen aan de bakstukken etc. zitten.)

8nnemiek

Re: gedeeld kopstuk vs gesp achter oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:37

Een gesp achter de oren lijkt me niet zo fijn. Dan krijg je toch snel een paar puntjes waar het prikt, of je zou er een stukje leer of bont onder moeten doen.
Een gedeeld kopstuk is erg fijn. Ik heb dat zelf ook (bij een westernhoofdstel), ik vind het eigenlijk vooral mooi uitzien, maar qua inwerking is het ongeveer hetzelfde als een normaal kopstuk.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:32

Mijn paard heeft een hele gevoelige huid (al snel schuurplekken terwijl dat eigenlijk onmogelijk is).
Mijn rondgenaaide stang en trens hoofdstel heeft een gedeeld kopstuk én de gesp van het stangbakstuk zit achter de oren.
Ik denk dat het met de druk wel meevalt.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:35

Ik heb een HBturijn, de gespen zijn onderlegt met leder. De druk valt reuze mee. Mijn paard kan geen druk achter de oren verdragen van eender welk "ding", halster, hoofdstel, touw. En bij dit hoofdstel valt het goed mee.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:31

Ik heb de kieffer anja. Die is met de gesp op het hoofd. DDe gesp is onderlegd met dik, gellig leer en is enorm zacht. Vaak had ik kleine schuurplekjes vd gespen vn mijn vorig, gewoon hoofdstel als hij erg zweete maar dat is nu verleden tijd!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:04

Ik vind zo'n gesp op het hoofd niks, mijn longeerhoofdstel heeft het maar om die reden gebruik ik hem eigenlijk niet zo vaak Bloos

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:25

Zelf vind ik met een gesp achter de oren wel mooi, maar een bokker die een opleiding doet in o.a. hoofdstellen maken (weet zo even geen naam) dat het niet fijn is voor het paard, dus zijn ze uit mijn voorkeurslijstje gehaald.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:07

Ik heb diverse hoofdstellen met gedeeld kopstuk, maar sinds een jaar ongeveer ook een ANky met eenkopstuk uit een stuk, ook de neusriem zit aan hetkopstuk vast en loopt er niet los overheen of onderdoor. Die laatste, de anky dus, vind ik tot nu toe het fijnste hoofdstel en krijgt ze ook geen plekken van

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:01

gedeeld kopstuk heb ik ook en vind ik ook fijn Haha!
alleen niet als je een nieuw frontriem wilt kopen , dan heb je veel minder keus

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 21:39

tessii1991 schreef:
gedeeld kopstuk heb ik ook en vind ik ook fijn Haha!
alleen niet als je een nieuw frontriem wilt kopen , dan heb je veel minder keus

ja dat inderdaad wel.
of je krijgt toch wel kleurverschil in leer vanwege de kwaliteit en/of merk etc.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:48

voor de liefhebber ik heb nog een V frontriem voor gedeeld kopstuk met bling/bling zwart full van dobert