Zit mijn Myler bit goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Girlgamer

Zit mijn Myler bit goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 11:19

Ik heb van de week een Myler bit gekocht voor mijn Haflinger. Hij heeft altijd op een dubbelgebroken watertrens gelopen van 11,5 cm. Het Myler bit is ook 11,5 cm. Mijn vraag is of iemand aan de hand van de foto's kan zien of dit bit past of niet. Misschien weet ook iemand hoe ik het bit precies moet bevestigen. Door de sleuven of niet?

Zover als het bit hier uitsteekt, steekt het links ook uit.
Afbeelding

De punt van de D-ring boven steekt wat in zijn neus. Niet hard, maar ben bang dat het toch niet goed zit.
Afbeelding

germie

Re: Zit mijn Myler bit goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:12

Je hebt een ophaalbit gekocht zo te zien. Dan moet je een bakstuk door het gat in de ring van het bit halen en daar de teugels aan maken. Voor een ophaaltrens heb je speciale bakstukken nodig.

Je kunt een ophaalbit ook zonder ophaalbakstukken gebruiken als normaal bit. En dan moet je het bakstuk niet door het gaatje in de ring halen, maar gewoon vastmaken zoals je normaal ook doet , dus gewoon aan de ring.
Maar i kzou het bit terugbrengen, want je hebt ze ook met normale ringen i.p.v. ophaalringen. Met een normale Myler mag je ook wedstrijden rijden. Of het met deze mag weet ik niet. Zit er een tongboog in of niet?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 18:13

Het bit is wat gebogen, maar er zit niet echt zo'n tongboog in. Het is ook een level 1. Ik heb er net even mee gereden, maar mijn paard was loodzwaar in mijn handen. Misschien dat het wennen is. Ik ben niet echt een dressuur ruiter, dus of dit bit wel of niet mag op wedstrijden is voor mij niet belangrijk.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:35

Het lijkt mij dat je het bit moet omdraaien. De sleuven drukken nu namelijk in zijn neus en het lijkt mij logischer als deze sleuven naar buiten zouden wijzen, zodat ze het paard niet kunnen hinderen. Verder vind ik het bit wel goed passen, misschien net iets te klein.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 18:37

O ja, ik heb er net dus mee gereden en ik heb hem idd omgedraaid. Hij zat wel beter zo.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:22

Gekopieerd van www.paardenschuur.nl

De sleuven zorgen voor een hefboom werking. Sleuven maken een bit met ringen veelzijdiger. Het bakstuk van het hoofdstel moet aan de buitenste kant van de bovenste sleuf van het bit worden bevestigd. (De bovenste sleuf is te herkennen aan het gaatje er vlak achter). Nu is er de keuze om de teugels op de conventionele manier vast te zetten of in de onderste sleuf. Bij de kneveltrens is er maar 1 sleuf. Deze is bedoeld voor de teugels. De bovenzijde van het bit wordt door middel van de scharen vastgezet aan het bit met een lederen riempje.

Western D ringen: de sleuven zijn flexibel en kunnen in zowel de bovenste als onderste positie worden gebruikt.

Het hoofdstel en de teugels moeten rond de buitenkant van de ring door de sleuf worden gehaald en daarna vastgezet. Het bit ziet eruit als een traditioneel bit als men het vanaf de zijkant bekijkt. Indien men geen hefboomwerking wil bij het bit dan kunnen de teugels aan de achterkant, buiten de sleuven, worden bevestigd.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:53

net zoals germie al vertelde, je gebruikt heb op de verkeerde manier en als ik het bit zo in de mond zie hangen zouden je bakstukken zeker wel een stukje hoge mogen, zo hangt het bit vrij laag. overigens snap ik dat deel van dat omdraaien niet echt helemaal???? het bit zit namelijk maar op 1 manier goed.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:33

Zoals het bit dus op de foto's zit, zit het goed. Als ik de bakstukken een gaatje korter zou doen dan zit het bit veel te hoog. Hij heeft zo al 2 rimpels. Ik heb vandaag met rijden het bit dus omgedraaid, wat op de foto's rechts zit, zat nu dus links zeg maar. Maar ik ga het bit toch ruilen. Ik wist niet dat het een ophaalbit was en dat heb ik dus niet nodig. Bedankt voor de reacties iig.

kinslayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:11

bakstukken idd wat korter, dan moet het goed zitten Lachen
Goed dat je het bit ruilt omdat het niet het juiste is, eerlijk tegenover je paard Ja

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:56

De teugels bevestig je tussen de sleuven. Je kan de teugels ook aan de onderste sleuven vastmaken voor meer inwerking. Wat ik zelf eigenlijk nooit doe.