Nog meer mensen die met Pessoa bit rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kwal

Nog meer mensen die met Pessoa bit rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 22:11

Aangezien ik alleen maar negatieve reacties krijg op mijn vorige topic, is nu mijn vraag of er mensen ook positieve reacties hebben op een pessoa bit?

Miek_1993Jarig

Re: Nog meer mensen die met Pessoa bit rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:39

Ja ik rijd mijn pony op concours met een pessoabit. Het is in principe best een scherp bit maar je kunt met 2 teugels rijden( aan de middelste ring en de onderste), door de teugel aan de middelste ring vast te maken is er geen hefboomwerking. Als je je teugel aan de onderste ring bevestigd wel Knipoog
Ik vind het wel een fijn bit omdat mijn pony in het parcours heel sterk wordt, met losrijden heb ik dus alleen een teugel aan de middelste ring en in het parcours een 2e teugel aan de onderste ring Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 01:11

Ik heb vroeger met een pessoabit gereden, alleen op buitenrit omdat hij dan toch beter bij me te houden was. Her grootste deel van de rit hingen de teugels wel lekker los.
Maar toen ik met westernhoofdstel ging rijden (zonder neusriem) merkte ik dat het bit hem pijn deed als ik wat te hard aan de teugels trok, dan deed hij zijn mond open. Achteraf kwam ik erachter dat een enkelgebroken bit in het gehemelte gaat duwen, en de hefboomwerking van een pessoabit duwt dan extra hard in het gehemelte. Toen ben ik overgestapt op een ongebroken westernbit, en toen hield hij zijn mond weer netjes dicht, en dus doet dit een stuk minder pijn in het gehemelte, maar heb je wel nog iets meer te vertellen als dat eventjes nodig is. Zo'n ongebroken bit heb je ook als pessoabit. Maar ik raad wel aan om zo veel mogelijk met losse teugels te rijden, want anders wordt je paardje steeds harder in de mond. Met twee teugels rijden is ook een prima oplossing.

Maar bedenk wel dat je uiteindelijk wel op een normale trens wil kunnen rijden, daar moet je op trainen. In de bak gebruik je dan een normale trens, en buiten of op wedstrijd in het begin dat pessoabit. En dat probeer je langzaam af te bouwen Lachen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:52

Op de stal waar m'n paard staat, rijden een aantal van die jonge meiden (11 en 13) met een pessoabit. Zou zo aangeraden zijn door hun instructrice. Een pony heb ik zelf gereden. Pony was behoorlijk angstig in de mond en reageerde tamelijk heftig. Gelukkig heb ik ze van een normale trens kunnen overtuigen.

Mij maakt het niet uit welk bit je in de mond van een paard hangt, als het maar past en je er echt mee om kunt gaan.
Zelf vond ik met Pessoa rijden in ieder geval niet prettig.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 12:20

Ik rijd mijn paard met dubbele teugel [op t pessoa bit]

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:25

Ik reed mijn vorige paard in het bos altjd met pessoabit, anders was ze niet te stoppen.
Ik had er dan ook 2 teugels aan, een aan de grote bitring om gewoon mee te rijden, en een aan de onderste ring als "handrem" mocht het uit de hand lopen.

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:25

Ja, ik rijd ook met pessoa bit. Echter wel met 2 teugels. Ik gebruik hem alleen voor het buitenrijden en ter afwisseling bij het springen.
De onderste teugel gebruik ik eigelijk niet, die zit er aan voor de zekerheid.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:14

MysticTinker schreef:
Ik heb vroeger met een pessoabit gereden, alleen op buitenrit omdat hij dan toch beter bij me te houden was. Her grootste deel van de rit hingen de teugels wel lekker los.
Maar toen ik met westernhoofdstel ging rijden (zonder neusriem) merkte ik dat het bit hem pijn deed als ik wat te hard aan de teugels trok, dan deed hij zijn mond open. Achteraf kwam ik erachter dat een enkelgebroken bit in het gehemelte gaat duwen, en de hefboomwerking van een pessoabit duwt dan extra hard in het gehemelte. Toen ben ik overgestapt op een ongebroken westernbit, en toen hield hij zijn mond weer netjes dicht, en dus doet dit een stuk minder pijn in het gehemelte, maar heb je wel nog iets meer te vertellen als dat eventjes nodig is. Zo'n ongebroken bit heb je ook als pessoabit. Maar ik raad wel aan om zo veel mogelijk met losse teugels te rijden, want anders wordt je paardje steeds harder in de mond. Met twee teugels rijden is ook een prima oplossing.

Maar bedenk wel dat je uiteindelijk wel op een normale trens wil kunnen rijden, daar moet je op trainen. In de bak gebruik je dan een normale trens, en buiten of op wedstrijd in het begin dat pessoabit. En dat probeer je langzaam af te bouwen Lachen

Een ongebroken bit werkt al strenger in dan een gebroken en dan heb je nog eens het behoorlijk felle effect van de pessoa. Dit lijkt me wel een heel streng bit dan; Beter is dan een dubbelgebroken bit nemen als je echt geen effect op het gehemelte wil.
Ik heb in je andere topic ook al gereageerd. Omdat ik gewoon al zoveel paarden en pony's gezien heb waar er verkeerd een pessoabit werd gebruikt. Uiteindelijk zijn ze nog verder af dan waar ze begonnen zijn, dus ik zou je hem niet aanraden, aangezien het is om je paard mee aan de teugel te dwingen. Ik zou je eigelijk gewoon aanraden om over te gaan op een superzacht bit. neem bv een kk ultra dubbelgebroken watertrens. Ik heb paarden waar geen land mee te bezeilen was op die bitten goed weten lopen, natuurlijk met training. Waarschijnlijk spant je paardje zich zo op in zn kaken en zet zich vast, zodat het bit weinig effect meer heeft. Dan raad ik je zeker geen pessoa aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:23

zitake schreef:
Een ongebroken bit werkt al strenger in dan een gebroken en dan heb je nog eens het behoorlijk felle effect van de pessoa. Dit lijkt me wel een heel streng bit dan; Beter is dan een dubbelgebroken bit nemen als je echt geen effect op het gehemelte wil.

Dat is niet waar. Een ongebroken bit is vriendelijker, omdat het geen notenkraker-effect heeft Lachen
Enkelgebroken bitten kunnen in het gehemelte prikken.
Gebroken bitten (enkel en dubbelgebroken) knijpen de mondhoeken bij elkaar.
En de hefboomwerking van een pessoa versterkt dat nog meer.
Ongebroken is dus wel fijner, dat knijpt en prikt nergens Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:25

ook ongebroken duwt de mondhoeken tegen de achterste kiezen aan.
En kan onwijs scherp inwerken. Ik rij met een dubbelgebroken bitje.. geen pessoa. en dit wil prima omdat het lekker vlak is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:35

MysticTinker schreef:
zitake schreef:

Dat is niet waar. Een ongebroken bit is vriendelijker, omdat het geen notenkraker-effect heeft Lachen
Enkelgebroken bitten kunnen in het gehemelte prikken.
Gebroken bitten (enkel en dubbelgebroken) knijpen de mondhoeken bij elkaar.
En de hefboomwerking van een pessoa versterkt dat nog meer.
Ongebroken is dus wel fijner, dat knijpt en prikt nergens Lachen

Dat enkelgebroken bitten in het gehemelte prikken ga ik akkoord mee, maar dat gebroken bitten de mondhoeken bij elkaar knijpen Lips are sealed grote onzin, met een ongebroken ga je evenveel op de mondhoeken trekken, zelfs nog meer, met dat verschil dat een ongebroken bit, totaal niet meegeeft en dus ook geen beetje de mondvorm volgt. dus mij ga je niet zeggen dat een ongebroken bit vriendelijker is dan een dubbelgebroken. Ik rijd jaren met dubbelgebroken bitjes dus ik weet goed genoeg wat voor effect ze hebben, stangetjes ken ik ook en geloof me, die zijn veel strenger.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:38

ligt er ook aan in welke hand ze liggen die stangetjes Knipoog

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:44

Tuurlijk dat is met elk bit zo denk ik trouwens. Maar toch ze hebben een heel andere werking. Maar om op het onderwerp van de ts terug te komen en waarvoor ze dit bit wil, lijkt mij een ongebroken pessoa helemaal niks voor haar.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:21

ik rijd met pessoa bit Lachen
die zit in de grote ring van mij.
ze is ook enkel gebroken..

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:41

Nee ik wou wel met een pessoa gaan rijden maar toen is mij aangeraden om zo'n enkel gebroken bit met ringetjes er om heen te gaan gebruiken en het werkt perfect.. (Y)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 19:44

bedoel je bitringen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:04

Ik rijd af en toe wel eens met een pessoa, op advies van mijn instructeur, ter correctie van paarden die te sterk worden of te brutaal zijn...

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:44

in princi[e rij ik al mijn paarden op een dubbelgebroken watertrens, maar helaas ben ik dan bij 1tje de rem tijdens een buitenrit volledig kwijt, dus tijdens een buitenrit gebruik ik bij haar een passoa met 1 ring puur voor de zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:50

Een bit met een hefboom hoort alleen in ervaren hand.
En helaas TS, gezien je vorige topic leek je daar nog niet onder te vallen.
Je paard is verder 4 jaar oud en je hebt het alleen maar over de voorkant, dat je met een gewoon bit moet zagen om hem naar beneden te krijgen en dat hij zelfs al door de pessoa heen loopt.

Ga je paard nu niet verkl*ten, maar ga aub!! (smeek) goede les halen.

Met dressuur is dergelijk bit ook verboden, simpelweg omdat dressuur moet kunnen op een gewoon bit.
Het is gewoon een RT probleem. (of misschien zelfs medisch, dan is het helemaal erg als je hem perse in de krul dwingt)

Ga aub ook niet met andere bitten rijden zoals zo'n rolletjes trens om je eigen onkunde te verbergen...
Ook dat is een bit dat niet mag op wedstrijd...ook dat is niet zonder rede.

En dan kun je wel zeggen, ik rij geen wedstrijd...maar die maatstaven van wat ze daar vriendelijk vinden zijn niet zomaar bedacht

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:00

ik heb zelf ook el eens een passoa gebruikt,prima bit.
ook ik heb je vorige topic gelezen [en gereageerd] en ik blijf er bij [zoals de meeste] dit geen goed bit is voor jouw of je pony.
druk achter de oren zoals je dat toen schreef helpt echt niet om je pony laag en nagevelijk te laten lopen,integendeel zelfs.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 17:09

vicksytje schreef:
ik rijd met pessoa bit Lachen
die zit in de grote ring van mij.
ze is ook enkel gebroken..

Fijn, toch nog iemand die het met mij eens is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:12

zucht....

Waarom krijg ik nu het idee dat jij helemaal de werking van een pessoa niet wilt weten en dat het je niet zoveel uitmaakt dat een paard het gewoon pijn doet als je het zo gebruikt...
En waarom krijg ik het idee dat jij het niet Rt wilt oplossen maar dat je paard het maar moet ontgelden omdat jij niet verder wilt kijken....

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:54

maarrr
binnenkort ga ik overstappen naar een enkelgebroken watertrensje Knipoog
Laatst bijgewerkt door vicksytje op 31-12-07 18:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:55

OK dan!

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:56

Tong uitsteken