Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MysticTinker schreef:Ik heb vroeger met een pessoabit gereden, alleen op buitenrit omdat hij dan toch beter bij me te houden was. Her grootste deel van de rit hingen de teugels wel lekker los.
Maar toen ik met westernhoofdstel ging rijden (zonder neusriem) merkte ik dat het bit hem pijn deed als ik wat te hard aan de teugels trok, dan deed hij zijn mond open. Achteraf kwam ik erachter dat een enkelgebroken bit in het gehemelte gaat duwen, en de hefboomwerking van een pessoabit duwt dan extra hard in het gehemelte. Toen ben ik overgestapt op een ongebroken westernbit, en toen hield hij zijn mond weer netjes dicht, en dus doet dit een stuk minder pijn in het gehemelte, maar heb je wel nog iets meer te vertellen als dat eventjes nodig is. Zo'n ongebroken bit heb je ook als pessoabit. Maar ik raad wel aan om zo veel mogelijk met losse teugels te rijden, want anders wordt je paardje steeds harder in de mond. Met twee teugels rijden is ook een prima oplossing.
Maar bedenk wel dat je uiteindelijk wel op een normale trens wil kunnen rijden, daar moet je op trainen. In de bak gebruik je dan een normale trens, en buiten of op wedstrijd in het begin dat pessoabit. En dat probeer je langzaam af te bouwen
zitake schreef:Een ongebroken bit werkt al strenger in dan een gebroken en dan heb je nog eens het behoorlijk felle effect van de pessoa. Dit lijkt me wel een heel streng bit dan; Beter is dan een dubbelgebroken bit nemen als je echt geen effect op het gehemelte wil.
MysticTinker schreef:zitake schreef:Een ongebroken bit werkt al strenger in dan een gebroken en dan heb je nog eens het behoorlijk felle effect van de pessoa. Dit lijkt me wel een heel streng bit dan; Beter is dan een dubbelgebroken bit nemen als je echt geen effect op het gehemelte wil.
Dat is niet waar. Een ongebroken bit is vriendelijker, omdat het geen notenkraker-effect heeft![]()
Enkelgebroken bitten kunnen in het gehemelte prikken.
Gebroken bitten (enkel en dubbelgebroken) knijpen de mondhoeken bij elkaar.
En de hefboomwerking van een pessoa versterkt dat nog meer.
Ongebroken is dus wel fijner, dat knijpt en prikt nergens
vicksytje schreef:ik rijd met pessoa bit![]()
die zit in de grote ring van mij.
ze is ook enkel gebroken..