18 mm of 21 mm bit, wat is vriendelijker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rozanne

18 mm of 21 mm bit, wat is vriendelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 22:04

Ik zoek voor mijn 4jarige een geschikt bit. Die heb ik gevonden, de K&K Conrad Ultra Aurigan.
Nou vraag ik me af, welke is vriendelijker/ prettiger voor het paard, de 18 mm of de 21 mm?

Op de Divoza site staat dit:
Citaat:
KK-Conrad-ULTRA bitten benutten de extreme gevoeligheid van de paardentong. Sprenger heeft de paardenmond opnieuw bestudeerd en heeft een opmerkelijke ontdekking gedaan dat er veel minder ruimte in de paardenmond is dan werd aangenomen.

africhtingsbit
de extreme gevoeligheid van de paardentong wordt benut
ligt perfect in de paardenmond omdat bij de vervaardiging hiervan rekening is gehouden met de anatomische vormen van de mond
kort middenstuk, waardoor er geen druk op het gehemelte ontstaat
middenstuk ligt 45 graden gedraaid in de mond, waardoor het extra mond- en tongvriendelijk is
de teugelhulpen komen beter aan bij de zijkanten van de tong door de ligging van de buitenste bitdelen
het meest zachte bit voor het paard
ook verkrijgbaar in 18 mm voor iets moeilijkere paarden

Is 18 mm onvriendelijker? Mij is ook verteld dat een te dik bit ook niet prettig is voor een paard.

magic_lover

Re: 18 mm of 21 mm bit, wat is vriendelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:05

ik heb voor mijn 4 jarige ook de 18 mm,
je hebt nog een slag dunner de 16 mm, maar die vind ik te dun, en de 21 weer te dik, ze doet het perfect op deze Lachen

en idd, een té dik bit is ook niet goed Lachen
en een bit is zo scherp als de hand van de ruiter Knipoog
kortom, ik zou ook voor de 18 mm gaan Lachen

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:07

Hangt van het paard af.
In principe kan je zeggen "hoe dikker, hoe vriendelijker" maar dat is niet altijd waar! Er zijn behoorlijk wat paarden die een dik bit juist helemaal niet fijn vinden omdat hun mond zo vol zit en die paarden zullen dus liever een iets dunner bitje hebben.
Vaak is enige tijd van iemand een bit lenen de manier om uit te vinden wat voor jouw paard het beste werkt.
De mijne vindt 21mm fijner, bij hem is idd hoe dikker hoe zachter. Maar daar is eigenlijk geen standaard antwoord op geven.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:09

Het ligt helemaal aan de mond van je paard. Ik heb zelf de 18 mm omdat ik de 21 mm gewoon te dik vind. In een paardenblad stond een mooi artikel over de diktes van bitten. Daar stond dat de meeste paarden ruimte hebben voor 'slechts' 16 mm. Ik vind 18 mm een mooie dikte maar 16 had ook gekund. Voor mn pony heb ik iets van 8 - 10 mm Nagelbijten / Gniffelen das pas dun

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:53

Gewoon even kijken naar de mond van je paard. Is het een beetje een basis paard dan zou een dikker bit best kunnen. Heb je echter een bloederig type, dus rank en fijn klein hoofdje dan zou ik gaan voor een dunner bit.
Eigenlijk moet je het gewoon uitproberen. Nadeel is dat de K&K eigenlijk iets te duur zijn voor het ff uitproberen. Succes!

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 22:55

Dan ga ik voor de 18 mm!
Bedankt! Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 10:00

Wat past het beste in de mond. Paarden met een kleine mond zijn echt niet gebaad bij een dik bit.
Ik rij met een myler, die is helemaal dun, die past tenminste in z'n mond

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 10:16

Mijne heeft een fijn hoofd (ook fijne mond).
Dus ik ga voor de 18mm