hackamore

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

an_na

hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 21:09

Hoi hoi

(sorry als hier al een topic over is, ik had er wel een gevonden maar had een "nieuwe"(andere) vraag)

Mijn (verzorg)beestje heeft de laatste tijd echt iets raars, heel veel stijgeren en doen, veel met dr mond open. Afijn, wij tandarts bellen (het zou of aan dr tanden liggen of aan het bit) dus toen zij de tandarts dat we maar eens bitloos moesten gaan rijden, want als ze het dan nog deed dan moest het wat anders zijn.
Vandaag voor het eerst met een hackamore gereden, ging prima. (de eigenaresse had dat vroeger ooit wel eens gedaan dus ging allemaal super) Ze liep een stuk ontspanner, geen gestijger alleen wel af en toe nog haar mond open.

Maar nu mijn vraag; ik heb al veel gelezen inmiddels over bitloos rijden en de hackamore. Ik wil graag weten of er mensen zijn die er dresuurmatig mee rijden. Mijn paard buigde een stuk minder snel in, en ook bochtjes gingen af en toe wat moeizaam.
Ligt dit aan het feit dat het haar eerste keer was met een hackamore, ligd het aan het feit dat je iets "speciaals" (anders) zou moeten doen met rijden wat wij niet deden, of is een hackamore gewoon daar niet geschikt voor?

Ik ben benieuwd!
Liefs,, Anna

angelax

Re: hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:15

je kan er wel dressuur mee rijden dat deden wij op ponykamp maar het is wennen.
de meeste pony's reageren er beter op

an_na

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 21:17

Okee, ja klopt ze reageert er prima op. Ze is een volbloed en erg gevoelig. Ze is ook al 9 ofzo dus ze zal wel moeten wennen. Dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:20

Aan de teugel rijden doe je van achteruit, niet met de hand.
Wendingen rij je met je zit en been Lachen

Gaan deze dingen moeilijker nu weet je dat je daar aan moet werken en dat je teveel met de hand hebt gereden Lachen
Want overschakelen van bit naar een hackamore moet niet uitmaken. Een hackamore is namelijk niet een echt zacht bitloze optoming....

Is bijv bij het springen pas vanaf de klasse Z toegestaan...niet zomaar Lachen

an_na

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 21:23

Dankje! Nee ik weet dat deze niet zacht is. Dat ik wat teveel met mijn hand heb gereden zou goed kunnen kloppen, maar dat was iets wat ik met bit ook al moeilijk vond. Gelukkig is de eigenaar tevens instructrice dus het gaat wel goedkomen Lachen

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:24

an_na schreef:
Okee, ja klopt ze reageert er prima op. Ze is een volbloed en erg gevoelig. Ze is ook al 9 ofzo dus ze zal wel moeten wennen. Dankjewel!

Ik begrijp niet dat een paard van 9 plots geen bit meer zou willen en zomaar met de mond open begint te lopen eerlijk gezegd.
En inderdaad, met hackamore rijden vraagt een zachte hand.

an_na

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 21:32

Wij stonden zelf ook voor een raadsel; ze had of echt ontzettende pijn door een kies o.i.d. of het was een nieuw trucje om niet te hoeven werken.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 08:19

an_na schreef:
Dankje! Nee ik weet dat deze niet zacht is. Dat ik wat teveel met mijn hand heb gereden zou goed kunnen kloppen, maar dat was iets wat ik met bit ook al moeilijk vond. Gelukkig is de eigenaar tevens instructrice dus het gaat wel goedkomen Lachen

Let je wel op dat je de hackamore op de juiste hoogte hebt zitten?
Als je met bit al een harde(re) hand hebt, dan zul je daar nu heel hard aan moeten werken. Een hackamore in combinatie met een harde hand is zeker geen vooruitgang voor je pony! Verstandig dat je hem onder begeleiding gaat proberen.
Had de tandarts niets kunnen vinden? Heb je het bit zelf ook goed bekeken? Misschien dat er scherpe randjes aan zitten, het op de verkeerde hoogte hangt oid. Lijkt me nog steeds de moeite waard om uit te zoeken waarom je pony opeens problemen heeft met het bit.

an_na

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 21:45

De tandarts kon pas in januari, dus dit is tijdelijk tot de tandarts wat heeft gezegd. Naar het bit kijken is inderdaad een goeie !