touwhalster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 20:59

hoi,

ze zeggen wel eens op de manege dat ik een oud-geslag-ruiter ben. Maar om toch de nieuwe dingen in het rijden ook te leren, vraag ik veel op bokt.

zoals:
- wat is het nut van een touwhalster?
- waarvoor gebruik je die?
- wat is het voordeel ten opzichte van een gewoon halster?

groetjes
mirjam

Martiine

Re: touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:04

Kapi_Dust schreef:
hoi,

ze zeggen wel eens op de manege dat ik een oud-geslag-ruiter ben. Maar om toch de nieuwe dingen in het rijden ook te leren, vraag ik veel op bokt.

zoals:
- wat is het nut van een touwhalster?
- waarvoor gebruik je die?
- wat is het voordeel ten opzichte van een gewoon halster?

groetjes
mirjam

Hej,
Een touwhalster is erg nuttig omdat deze veel beter inwerkt op het paardenhoofd. Je kan deze gebruiken om mee te rijden, om je paard mee te leiden, te longeren, wandelen noem maar op. STEL je paard wilt niet lopen en je trekt aan je halstertouw terwijl je paard een gewoon stalhalster omheeft dan is het net alsof iemand wat kussens achter zijn oren duwt. Een touwhalster heeft meer inwerking en je hoeft veel minder druk te geven. Een touwhalster doet trouwens geen pijn! Het werkt gewoon precieser op het paardenhoofd Lachen
Kijk ook een op: www.paardnatuurlijk.nl daar hebben ze een heel onderzoek gedaan naar het verschil tussen touwhalsters en gewone halsters.

Jimmylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:19

Hmm, dat was ook een beetje mijn vraag.
Ik snap het nut eigenlijk nog steeds niet maargoed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:38

Een touwhalster is veel geschikter dan een stalhalster, als het gaat om grondwerk doen, wandelen, rijden. Martiine geeft de reden al, het werkt veel preciezer.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:15

ik werk ook graag met touwhalster, heel licht voor het paard maar werkt duidelijk in.

Ben het helemaal met Martiine eens Knipoog

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:12

Als ik met m'n paard bezig ben met grondwerk heb ik ook liever het touwhalster Ja. Vind het eigenlijk heel gemakkelijk als ik hem aan de lijn neem (geen longeren!), het is super licht maar werkt heel goed in.
Maar ik vind een touwhalster wel niet geschikt om je paard ermee in de wei/stal te zetten of vast te zetten om te poetsen ofzo. Het kan namelijk niet tegen slopende paarden Haha! daarmee bedoel ik dus spelende paarden in de wei, of als ze vast staan en schrikken kunnen ze enorm veel kracht op het touwhalster zetten en zou het kunnen snijden doordat het te strak komt ze zitten als ze trekken, kracht van een (ong.)700kilo paard + tegentrekkende kracht van de muur = snijdend halster Knipoog .