Beugelneusriem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Beugelneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 19:44

Ik was aan het rondsnuffelen op de site van divoza en kwam daar volgende neusriem tegen ...

Afbeelding

Het wordt een beugelneusriem genoemd.

Waarvoor dient deze neusriem? Bij welke paarden wordt hij normaalgezien gebruikt? En wat is de inwerking hier juist van?

wizewo

Re: Beugelneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:51

Goede vraag, in eerste instantie dacht ik hackmoore(of hoe schrijf je het) maar dat is het duidelijk niet. Ik zie ook niet echt een teugel bevesting. Misschien om te voorkomen dat de mond opengedaan kan worden? Als "erbij" op je gewone hoofdstel?

Mmm, maar dat is echt een gokje. Ik ben benieuwd.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:53

ik geloof dan het wel eenbeetje de werking heeft als de hackmore.. het bit ligt er tussen...

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:02

Bedoel je dan als principe van stang en trens, hack en trens?

Maar hack heeft een hefboomwerking...hier lijkt dat niet te kunnen. Ik zie ook niet waar je hier een teugel aan zou kunnen zetten (wat toch een beetje het principe is van de hack). Of misschien is het juist de bedoeling dat de hefboomwerking tegengegaan wordt Tong uitsteken .

Vreemd, het prikkelt mijn nieuwsgierigheid. In het echte leven heb ik het in ieder geval nog nooit gezien.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:05

Even googlen..

divoza.com schreef:
# bit ligt volledig vrij in de mond
# bij opening van de paardenmond sterke inwerking op de neus door hefboomwerking van de scharen

bonny pony page schreef:
Het bit ligt bij deze neusriem helemaal vrij in de mond. Maar ls je pony zijn mond open doet, dan komt er extra druk op de neus, door de hefboomwerking van de scharen. Op het plaatje zie je alleen de neusriem apart, maar er hoort natuurlijk nog een hoofdstel bij.

bitloos.nl schreef:
De beugelneusriem is nòg harder, door de hefboomwerking van de scharen. Het bit ligt bij deze neusriem vrij in de mond, maar zodra het paard z'n mond open doet, komt er enorme druk op de neus door de hefboomwerking en wordt de ademhaling behoorlijk belemmerd. Op de foto zie je alleen de neusriem apart (er hoort dus nog een hoofdstel en bit bij).

Knipoog

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:06

dit is alleen maar de neusriem
je moet hierbij dus ook nog de bakstukken met daaraan het bit bevestigd denken.
als je in de mond zit, of het paard de mond wil openen word er druk om het neusbotje en achter de oren uitgeoefend

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:14

Aha, dus wel hefboomwerking maar dan in de andere richting als de hack. Maar toch om openen van de mond te voorkomen.

mmm maar waar zit dat bit dan aan vast? Gewoon bakstukken zeker? (tinaaz bevestigd het al) Ik snap het nut niet helemaal van het volledig vrij liggen(rij dan zonder neusriem), maar toch zware druk om die mond dicht te houden (rij dan met gewone neusriem en minder gewicht in je handen). Hopelijk wordt het dan ook rijtechnisch aangepakt, want lijkt me dat daar het probleem zit.

Maar ach zal zoals alle hulpmiddelen zijn, goed in de handen van kundigen en marteltuigen in handen van onkundigen.

Dat weten we dan ook al weer, weer iets bijgeleerd vandaag.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:15

Volgens mij bevestig je dit gewoon aan het hoofdstel, net als een gewone neusriem..
alleen werkt deze dus flink scherp in.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 20:18

Er moeten inderdaad nog bakstukken bij hoor, dit is enkel de neusriem. Het bit zou dan net boven het onderste boogje van de beugel liggen. Er worden geen teugels aan de beugel vastgemaakt dus het werkt enkel in als het paard de mond opendoet.
Dit lijkt mij wel een erg strenge neusriem. Iemand die hem gebruikt of gebruikt heeft? Wat waren de ervaringen?

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:05

Ik ben een beetje bekend met deze neusriem.
Dit is gewoon een neusriem die wordt gebruikt zoals alle andere, dus met bit, bakstukken en rest van het hoofdstel.
Het heeft als werking dat als het paard de mond opend er druk op de neus komt te staan.
Tijdens kampen reed ik op een paard die deze neusriem droeg, ben ik uit nieuwschierigheid gaan navragen wat die nou doet. Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:07

Maar voor welk 'probleem' wordt dit dan gebruikt?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:24

Ik gok als het paard de mond open doet..?
Lijkt mij het meest logische..

Maar ik heb zo'n ding echt nog nooit gezien, zou het echt niet weten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:56

Dat lost een sperriempje ook op, dus ik denk dat het een andere betekenis heeft Ja

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:00

pff..wat een werktuigen hebben we weer om onze paarden dingen af te dwingen zeg Als een paard zijn mond open doet is dat echt niet zomaar hoor...dan ga je kijken waarom een paard dat doet, en niet zo'n martelding kopen om ze met ''meer'' pijn dan ze al hadden dingen af te kunnen dwingen..triest!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:03

Jeetje! Ik vroeg het mij ook al af toen ik zoiets zag... Klinkt niet echt vriendelijk...

Ik kwam deze ook al tegen op divoza, vond het maar een primitief iets om eerlijk te zijn. (niet beledigend bedoelt voor mensen die er misschien wel baat mee zouden hebben)
Tekst wat erbij staat: "Halsrek. Ideaal voor paarden die dekens kapot bijten of bandages van hun benen proberen te verwijderen op stal."
Afbeelding

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:05

Ik heb er een tijdje mee gesprongen. Je mag er in alle klassen mee rijden.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 10:46

Waarom reed je ermee TeeGee?

Dit is toch de Pul-neusriem. Voor de Pullers?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 12:11

xx_Irisje schreef:

Hoe helpt deze neusriem nu voor pullers?

Jimmylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:25

Weer zon dom idee..
Echt soms verzinnen mensen de raarste dingen. Je kunt toch ook gewoon je paard lekker zijn gang laten gaan, als jij je mond open wilt doen dan mag je dat ook, ik vind het vreemd dat iemand zo'n ding kan bedenken..

Jij niet?
Ik was ook behoorlijk nieuwsgierig van wat het nut nu was..

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:44

xx_Irisje schreef:

Voor meer controle. Een andere bit kon ie niet hebben dus toen hebben we het zo gedaan. Inmiddels rij ik weer met een gewone neusriem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:14

xx_Irisje schreef:

Nee, dat is de kineton-neusriem, die is voor hangers:
Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:18

Succubi schreef:
Jeetje! Ik vroeg het mij ook al af toen ik zoiets zag... Klinkt niet echt vriendelijk...

Ik kwam deze ook al tegen op divoza, vond het maar een primitief iets om eerlijk te zijn. (niet beledigend bedoelt voor mensen die er misschien wel baat mee zouden hebben)
Tekst wat erbij staat: "Halsrek. Ideaal voor paarden die dekens kapot bijten of bandages van hun benen proberen te verwijderen op stal."
Afbeelding

ik begrijp dit enigzins. Stel dat je paard met z'n pootje in het verband zit en dit niet laat zitten en dan zo de genezing verknooit. Hoe moet je het dan oplossen? maar tegen dekens stukbijten?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:49

Bitch schreef:
xx_Irisje schreef:

Nee, dat is de kineton-neusriem, die is voor hangers:
Afbeelding

Ik wist het al niet zeker Lachen

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:56

ik rijd met een beugelneusriem, met bit maar ook aan de neusriem vast (pelhalmriempje ertussen en rijd met 1 teugel, mag alleen in de Z en hoger) waardoor je id een hefboomwerking krijgt

ik heb er ook in lagere klasses mee gereden, maar dan extra teugel aan de neusriem...dit mag, omdat je de teugel direct aan het hoofdstel hebt.
de druk wordt verdeeld op de 2 kinriempjes.

ik vind het vooral een vriendelijkere (?) manier van rijden met hefboomwerking. liever een teugel aan zon neusriem, dan aan een pelhambit of echte hackamore
niet super duidelijk, maar hier pelhamriempje tussen bit en neusriem (onderkant van de beugel) en dan met 1 teugel
Afbeelding

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:11

Ik snap je verhaal niet helemaal, zou je dit een x op een duidelijk foto willen zetten biertabje Schijnheilig en nu namelijk wel nieuwsgeirig..