HELP! Welk zadel moet ik kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chicolover

HELP! Welk zadel moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 17:55

Zoals de titel al zegt, nouja vraagt: Ik weet niet wat voor zadel ik moet kopen.
Dit zijn mijn eisen waar mijn toekomstige zadel aan moet voldoen:

* Het is voor mijn Fjord, breed dus
* Mag 2e hands zijn, wel zonder mankementen natuurlijk
* Niet te hoge prijsklasse zoals Kieffer, Stübben, etc. Ik heb daar simpelweg niet genoeg geld voor
* Het liefst gewoon zwart leer
* Mogelijkheid om te komen passen
* Liefst vzh, eventueel kan dressuur ook

Nou, ik denk dat dat het wel was Ja
Ik moet dus mijn zadel zelf betalen, helaas Boos! Ik heb mijn schuld bij mijn ouders van mijn TV nog niet eens afgelost...
Maarja. Welke zadels raden jullie mij aan? Graag met wat nuttige informatie (logisch, maar niet alleen de naam van het zadel, daar heb ik niet veel aan Clown) en al helemaal fijn met een eigen (of die van een ander) ervaring.
Groetjes,
Maryse.

Edit: Zelf zat ik te denken aan een zadel van zadelmarkt. Mijn zus heeft er namelijk 2, en die zijn tot nu toe goed bevallen Ja Ik hoor namelijk veel negatieve reacties op zadelmarkt, maar naar mijn idee is dat meer zwartmakerij. Iedereen kletst elkaar maar na, zonder zelf ervaringen gehad te hebben.
Dit vind ik wel een mooie aanbieding, wat denken jullie? http://zadelmarkt.nl/AANBIEDING%20RANGE ... 0NIEUW.htm
Laatst bijgewerkt door chicolover op 28-12-07 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Re: HELP! Welk zadel moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:57

Ik denk dat een Wintec misschien wel geschikt is voor je, die zijn niet al te duur, en er zitten (bij de meesten) verwisselbare bomen in zodat je hem zo breed kan maken als je wil.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:59

Het is belangrijk dat je weet welk budget je uit kan geven.
Daarnaast zou ik aanraden bij een zadelmaker eens te kijken naar 2e hands zadels. Een zadelmaker (of een afgestudeerde MSFCer) kan je het beste helpen met het uitzoeken van een GOED passend zadel.
Daarnaast kunnen zadelmakers indien nodig direct de kussens iets aanpassen, zodat het helemaal goed past.

Je kan in het algemeen beter een 2e hands goed zadel kopen dan voor hetzelfde geld een nieuwe.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:00

Lemetex is kwalitatief een goed merk en valt ook nog eens mee in de prijs. Ik heb zelf nu bijna 3 jaar een lemetex magic vzh zadel, bevalt heel goed en blijft mooi. Volgens mij zijn ze nieuw vanaf 600 euro.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:01

2e hands wintec en daar een goede boom in kopen

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:34

goedkoop is duurkoop. Koop liever een leuk merkzadel 2e hands dan een zadelmarkt. Die zadels zijn schots en scheef. Goedkoop is duurkoop. Ik wens je sterkte met je keuze.

Nothing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:36

Sodeletuut schreef:
Ik denk dat een Wintec misschien wel geschikt is voor je, die zijn niet al te duur, en er zitten (bij de meesten) verwisselbare bomen in zodat je hem zo breed kan maken als je wil.

Het is waarschijnlijk wel geschikt.. Maar ze zitten echt verrot! Ik heb een Wintec 2000 gehad, ben er gewoon verkeerd van gaan zitten Verdrietig

Ik raad je een KN aan, die zijn echt heel fijn! Maar deze voldoet helaas niet aan je eissen, denkik Knipoog

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:43

Wintec is een topmerk. Ik denk dat niet veel mensen problemen hebben met wintec. Aan wintec moet je wennen. Ik heb er 4 gehad en stuk voor stuk tevreden! *LOL*

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:01

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:09

Wintec zou op ieder paard moeten passen maar niks is minder waar.
Ik heb er eentje gehad en vond het echt een pokkeding.
Kon er geen normale houding op houden,en dan mn benen nog pfffffffffff.
Dat zadel dat je toont van de zadelmarkt kan ik je van harte afraden.
Een vriendin van mij heeft er eentje gehad en die zat ook bar slecht,het leer leek wel geperst karton en in de zitting zat piepschuim.
Ook werd ie binnen no time helemaal bruin van kleur.
Echt een geval goedkoop is duurkoop.
Je hebt niet veel te besteden maar kijk dan eens naar een tweedehands JC zadel.
Die zitten prima en blijven ook mooier.
Daarnaast heb ik nog nooit klachten over JC en een paardenrug gehoord.
Over de zadelmarktzadels daarentegen genoeg Knipoog

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:17

Ik volg dit even.
Naast mijn barefoot ben ik opzoek naar een leren vz zadel voor een stevige pony ter afwisseling.
Een goed passend zadel voor pony en ruiter is voor mij het belangrijkste maar al die verschillende goedkopere keuze mogelijkheden (Wintec, merkloos haflingerzadel, Pfiff, Beauty etc) maakt het moeilijk om een verstandige keuze te maken. Zijn hier ook bokkers met Pffif ervaringen?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:18

Gewoon naar een ruitersportzaak in de buurt gaan en daar informeren naar een tweedehandszadel.
Voor 300,= heb je al snel een goede kieffer, KN, stubben of BR en dan heb je iig kwaliteit die nog wel 2 x zo lang meegaan als een zadelmarkt.

Ik heb nog een mooie zwarte stubben dressuur liggen en die mag je voor 250,= overnemen en dan heb je een zadel waar je wat aan hebt.Haha!

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:33

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:34

kaatje77 schreef:
Gewoon naar een ruitersportzaak in de buurt gaan en daar informeren naar een tweedehandszadel.
Voor 300,= heb je al snel een goede kieffer, KN, stubben of BR en dan heb je iig kwaliteit die nog wel 2 x zo lang meegaan als een zadelmarkt.

Ik heb nog een mooie zwarte stubben dressuur liggen en die mag je voor 250,= overnemen en dan heb je een zadel waar je wat aan hebt.:D

Zeg maar rustig 10 keer zo lang meegaan Knipoog

Maar TS, Ik vind het aanbod van dat stubben zadel helemaal niet zo gek,zou er maar eens over nadenken.
Ik kan alleen niet in jouw portomonee kijken Knipoog

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:38

@Meetje, dat klopt, maar we hebben het wel over een tweedehands merkzadel en de ene ziet er beter uit als de ander. Bloos
Vandaar dat ik voorzichtig met 2 x kwam.Haha!

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:49

Ik heb een wintec wide voor m'n NF pony, de gewone wintecs kreeg ik niet passend op haar.
Mssn is boomloos ook een optie?

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:53

pagony diamond is als het goed is net zo breed als een wintec met wijdste boom toch?

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:57

Ik zit nu precies met het zelfde probleem. Mijn oude zadel is te smal geworden door een nieuwe/andere trainings methode. Nadat me fjord ongeveer half jaar heeft lopen manke.
Ik ga een nieuwe wintec kopen (vroeger eentje op leenbasis gehad). Wintec pro dressuur. Laat het bij Sta-Rho op maat maken/passen.
Ik zou persoonlijk dus voor een wintec gaan, ligt erg fijn, makkelijk te verstellen en schoon te maken en te houden!

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:23

Ik raad je een Thorowgood zadel aan. Zeer goed merk en niet duur (vind ze persoonlijk beter als wintec). Verder zou ik als je voor een echt goed zadel gaat voor een 2e rans topmerk gaan dat wat ouder is een stubben(bijvoorbeeld) van 15 jaar kan toch nog wel 25 worden en ouder (kwestie van goed onderhouden).

Verder astublieft geen zadelmarkt zadel bespaar die rugpijn je pony astjeblieft (ik heb hier nog 5 van die zadels liggen je mag ze allemaal voor een prikkie hebben, maar of je pony er blij mee is, en nee ze zijn nog geen jaar oud en in goede staat)

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 08:25

Voor welk zadel je uiteindelijk ook kiest, laat het in ieder geval aanmeten door de zadelmaker. Bij die zadelmarkt zadels kan dat niet. En ook in denk dat je voor datzelfde geld beter een goede tweedehands kunt kopen.
Van zadelmarkt heb ik intussen al zoveel foute dingen gezien, dat ik er niet meer aan zou beginnen.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 10:01

Ook ik zit met hetzelfde probleem! Ik volg dit even.
Maar zoals Yorghos ook al zegt: als ik jou was zou ik in ieder geval niet voor een zadelmarktzadel gaan, zoveel slechte verhalen over gehoord en gelezen!
Succes met je keuze in ieder geval.

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:54

Ik heb Zanne gereden met een tweedehands Kieffer en mijn eigen Wintec, pasten allebei goed Ja
Ik zou zelf voor een (tweedehands) wintec gaan.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:10

Absoluut niet naar de zadelmarkt gaan,
Ik zoek zelf ook een zadel,
dus zet zo ook even een topic neer.
Ik weet verder ook niet,
misschien kan je is op divoza.nl en dan bij gebruikte zadels kijken?

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:20

Ik heb voor mijn brede fjord een Thorowgood XXW. Dit zadel zit lekker, is niet zo duur en past goed.

Jimmylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:17

Ik zou voor een Wintec gaan. Ik heb er zelf erg goede ervaringen mee. Die hoeven echt niet duur te zijn, en zijn goed voor het gebruik.
Ik weet helaas niet waar precies je die kan kopen dus veel verder kom je niet.
Maar ik zou er toch eens achteraan gaan, want wintec past bijna overal op!