Bespiering bij een jonge pony.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LovesHerPony

Bespiering bij een jonge pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 15:04

Ik heb nu een jonge pony die nu 2 jaar onder het zadel is waarvan 0,5 jaar springwerk. Wanneer zou voor deze pony de bespiering zover zijn dat een zadel zo aangemeten zou kunnen worden zodat de bespiering niet te veel meer zou veranderen? (bijvoorbeeld een nieuw zadel)

* Pony is 5 jaar.

Julia_Romeo

Re: Bespiering bij een jonge pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:21

misschien is het handiger als je een foto van je pony plaats.
Mijn pony is nu 6 en ik denk dat de bespiering nu bij hem niet zo heel veel meer veranderd. Maar dat ligt er dan ook aan hoe ver je pony is.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:46

Tja, bij 8 is een paard pas helemaal uitgegroeid, maar het gaat hier om de bespiering. Dat ligt er echt helemaal aan wat je van plan bent met hem/haar te gaan doen. Is het een merrie, hengst of een ruin? Hengsten en ruinen zijn immers ook niet zo vlot als merries meestal Lachen

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:51

of je schaft een zadel aan wat nog "meegroeit" met het paard.
Ik heb een stubben scout aan laten meten voor een Tinker van 4 jaar.
er zitten vilten stukken in die flexibel zijn, dus daardoor wat meer mogelijkheid bieden om het groeien van Devon te ondervangen.
indien nodig kan hier het een en ander in aangepast worden.
Volgens de zadelmaker kan ik hier minstens tien jaar mee vooruit alleen al met dit paard en waarschijnlijk nog veel langer.
mag ook wel, was een rib uit mijn lijf maar het zit super, ben er erg tevreden mee en Devon ook.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:48

Ik zou dat zelf niet eerder doen dan dat ze minstens 6 zijn Ja
een compleet "aangepast" zadel Lachen Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:50

Je kan ook een Wintec zadel kopen, met een verwisselbare boom. die kan je altijd verstellen als de bespiering van je paard veranderd

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:59

Zelfs als hij ouder is en je rijdt minder, is er en kans dat je zadel niet meer goed past. Een verwisselbare boom geeft ook geen zekerheid of het zadel blijft passen.
Een goed zadel is wel belangrijk voor je pony, maar ook voor jezelf om op te zitten, dus mijn tip = niet te lang mee wachten Knipoog Haha!
Je houding kan ook verbeteren door en goed en fijn zadel Tong uitsteken

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:02

Een maatwerkzadel voor je paard lijkt me ook verstandig dat te doen wanneer je paard 6 á 8 jaar oud is.
Wat superwoman zegt is inderdaad ook belangrijk, maar mocht het huidige zadel niet super meer passen, misschien kan je die dan verkopen en een ander goed passend 2e hands zadel terugkopen om 1 á 3 jaartjes op door te gaan.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 20:25

Ik ben gewoon even aan het informeren, ik wil haar voorlopig in de sport houden vooral springen en af en toe dresuren.

* ik heb helaas nog geen recente foto misschien morgen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 09:53

Sodeletuut schreef:
Je kan ook een Wintec zadel kopen, met een verwisselbare boom. die kan je altijd verstellen als de bespiering van je paard veranderd

Die Wintecs passen absoluut niet op elk paard, nog sterker op een heleboel paarden juist NIET goed.
Een zadel is meer dan een kopijzer van een boom Haha!

Ik verwacht dat mijn ruin rond de 6 a 7 jaar redelijk stabiel gaat zijn maar met name in groei, bespiering blijft toch ook wel wat veranderen. Hoewel het wel een hele late is, dus misschien is hij nog wel ouder als hij eenmaal uitgezwaard is Bloos
Zelf heb ik een WOW-zadel aangeschaft, dat is nl. gewoon een compleet bouwpakket en kan helemaal opnieuw aangepast worden aan mijn (vierjarige) paard.

Jimmylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:43

Ik denk echt dat je nog beter een paar jaar kan wachten. Bij de 8 zijn ze uitgegroeid. Dus in die tussentijd kan er nog zoveel gebeuren. En anders heb je dalijk veel geld uitgegeven aan een niet passend zadel.. Dat zou zonde zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 15:59

Jimmylove schreef:
Ik denk echt dat je nog beter een paar jaar kan wachten. Bij de 8 zijn ze uitgegroeid. Dus in die tussentijd kan er nog zoveel gebeuren. En anders heb je dalijk veel geld uitgegeven aan een niet passend zadel.. Dat zou zonde zijn.

Elk moment kan er iets gebeuren, waardoor je je zadel niet meer nodig heb Verward
kreupel of blessure van jezelf of gewoon tijdgebrek.
Tis pas zonde als je te lang heb gewacht.
De bespiering zal altijd veranderen en ja in het begin wat meer, maar ik zou zeker niet te lang wachten met een goed zadel.