Twijfel tussen Euroriding Luxor, Hulsebos en Anky zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

renate5

Twijfel tussen Euroriding Luxor, Hulsebos en Anky zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 00:19

Hoi,

Ik kan echt niet kiezen tussen bovenstaande zadels.
Heb altijd de Euroriding Luxor gehad (verkocht na overlijden vorig paard) en heb nu een nieuw paard die
over 2 a 3 maanden zadelmak wordt gemaakt. Ben nu alvast aan het kijken naar een goed zadel. Maar welke?
Iemand ervaring met de andere zadels? qua leer, slijtplekken etc? Ik vind dikke kniewrongen en een ietwat diepe zit wel fijn.

Bedankt alvast!

ps als iemand 1 vd zadels te koop heeft in 18 inch medium boom dan ontvang ik graag pb!

sandra1977

Re: Twijfel tussen Euroriding Luxor, Hulsebos en Anky zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 01:36

Ik heb zelf een Hulsebos Ultimate II en ben hier zeer tevreden over... geen overmatige slijtage.. fijne pasvorm, zeker door de teruggesneden kamer waardoor ook paarden met wat meer schoft hem prettig kunnen hebben... de andere 2 zadels ken ik qua gebruik niet dus kan ik niet over oordelen

Knipoog By the way, die van mij is te koop en 18" met dikke wrongen en diepere zit

Ucorazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 01:37

je kan ze bij veel zadelmakers allen laten meenemen om te passen. Zo kan je kijken welke let beste ligt op je paard en welke er voor jou het lekkerst zit Lachen

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:02

het voordeel van hulsebos is dat hulsebos zelf (ook bij 2e handszadels) komt en het op maat maakt op jou paard

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:06

ik zou nog even wachten met een nieuw zadel aanschaffen. Je paard zal waarschijnlijk nog zo veranderen qua bespiering dat een nieuw passend zadel onbegonnen werk is. Ik zou voor een net 2de hands zadel gaan. Niet voor een bepaald merk, want bij ieder paard ligt hij weer anders.
Ikzelf rijd altijd met kn. maar een tijd terug zat ik op een ander paard met Kn en dat voelde toch heel anders aan.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 13:58

Ik wil sowieso een 2ehands aanschaffen. KN vind ik niet zo geweldig zitten.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:03

Heb zelf op beide paarden Hulsebos en ben daar zeer over te spreken, het eerste exemplaar is 10 jaar oud, geen enkel kaal plekje op het leer, natuurlijk hier en daar wel een klein krasje maar geen ernstige slijtage. Let op bij het Anky zadel, dit geeft de ruiter in bijna alle gevallen een rare houding en zit! Je gaat je bovenrug iets naar voren brengen, dit is ons opgevallen tijdens de orun opleiding, echter het kan zijn dat dit probleem nu verholpen is! Succes met je keuze

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 14:55

bedankt miep1979. Hier kan ik iets mee. Vond het Anky zadel in de winkel erg fijn zitten, maarja op een paard is het toch anders.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:05

Graag gedaan Haha!
Het voordeel van een Hulsebos zadel vind ik zelf dat je hem helemaal naar je eigen wens kunt laten maken en passend op je paard natuurlijk Haha!

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 16:23

Heb zelf een Euroriding Luxor gehad. Vond dit zadel ook geweldig. Is toen ook op maat gemaakt voor mijn paard. Hulsebos is ook fijn.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:29

Het vreemde van de Euroriding zadels vind ik, dat geen 1 hetzelfde "zit". Ondanks dat hetdezelfde modellen zijn.
Het is wel heel degelijk materiaal, heb bijvoorbeeld rijlaarzen van bijna 10 jaar oud, dat de gaten erin zitten zijn ze voor de rest nog helemaal TOPPIE

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 16:31

Dat heb ik me inderdaad ook al verbeeld. Vooral met die nieuwe zadels. Anatomica zit eg lang niet zo lekker als de oude Luxor.
Ben toch niet de enige die dit dacht! Zit er veel verschil in Hulsebos zadels? Qua model en leer etc?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:34

ik zou niet teveel aan een merk blijven hangen,
ik zou het eerste jaar een goedkoper zadel gebruiken, een jong paard veranderd nog zo in de rug,
daarna zou ik een van je favoriete merken overwegen, maar dan wel door een erkend zadelmaker, die zorgt dat het zadel perfect ligt op jouw paard, en niet alleen perfect is voor jouw billen
jouw billen kunnen wel een stootje hebben, de rug van een paard niet Knipoog

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:36

renate5 schreef:
Dat heb ik me inderdaad ook al verbeeld. Vooral met die nieuwe zadels. Anatomica zit eg lang niet zo lekker als de oude Luxor.
Ben toch niet de enige die dit dacht! Zit er veel verschil in Hulsebos zadels? Qua model en leer etc?

Tja het is maar net wat jij zelf wilt.
Zo heb ik bijvoorbeeld een springzadel van Hulsebos, wat exact mijn dressuurzadel is wat zitting betreft omdat ik het verschil te groot vond van mijn dressuurzadel naar springzadel toe destijds.

Hulsebos werkt met verschillende bomen, verschillende leersoorten, verschillende wrongen dus ook hier zul je wellicht met verschillen te kampen krijgen.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 16:36

Ik heb nu een goedkoop zadel, maar die ligt helaas niet goed. Vind het wel belangrijk dat ze vanaf de eerste keer rijden een goed passend zadel op heeft.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:41

ik weet niet wat voor zadel je hebt maar een wintec?

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 16:42

nee wintec vind ik echt helemaal nix. Kieffer vind ik ook geen fijne zadels.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:36

neem tijdelijk een wintec, of thorowgood met fish systeem. Harry's horse kan ook, maaro m nu al een zadel te gaan kopen nieuw is onbegonnen werk. Je lbijft nieuwkopen, laten opvullen, zadelmakers erbij. Je wordt er knettergek van. Misschien kan Bates met Easy Change Gullet system iets voor je zijn. Verwisselbare boom en nieuw.

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:41

Ik had voor mijn vorige paard een kentaur penelopa aangeschaft 2e hands omdat hij nog geen spieren had enzo en dan daarna een ander zadel kopen.
maar ik heb nu ondertussen alweer bijna een jaar een ander paard en daar paste het zadel ook op en vind het eigenlijk het lekkerste zadel dat er is. een diepe zit met dikke wrongen en voor weinig geld..

Misschien heb je er wat aan Lachen

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:02

Ik heb ook een Kentaur Penelopa zelfs 2x en 2e hands ook voor een leuke prijs en zelfs nieuw voor een leuke prijs.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 22:50

kentaur hoor ik inderdaad goede geluiden over. Kan wellicht eens passen

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:51

Laat gewoon een zadelpasser langskomen. Kan best zijn dat je dan ineens een ander lekker vind zitten. Je kan moeilijk een zadel van een plaatje af kiezen.

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:34

De euroriding luxor wordt niet meer gemaakt dus die zul je toch 2e hands moeten tegenkomen. Of misschien dat sommige winkels ze nog wel op voorraad hebben. Wel lijkt de anatomica er erg veel op. De anky wordt wel gauw kaal. Heb er nu een paar gezien die zgan waren maar nee de leerkwaliteit laat echt te wensen over.
De hulsebosjes, tja als je een leuke 2e handse kan vinden die goed op jou paard past (en je het niet erg vind het risico te lopen je paard de rug kapot te rijden Tong uitsteken) kan je het overwegen maar ik zou er zelf voor geen goud aan beginnen. Voor de rest zou ik zeggen wat de andere ook al zeggen. Als het straks zo ver is dat je er op gaat rijden laat dan een erkende goede eerlijke zadelmaker komen om je te laten adviseren wat geschikt is voor jou paard. Een zadel hoort nou eenmaal te passen en helaas worden de zadels tegenwoordig meer gemaakt naar wens van de ruiter dan naar de vorm van het paard!

Edit: ps. val me niet aan op mijn zin over hulsebos maar ik zie door de zadels die door hun zijn aangemeten of door hun 'gemaakt' zijn meer ellende dan goeds.

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 23:39

@ dresspaard: bedankt voor je advies over de hulsebos. Die gaat dus niet door naar de volgende ronde Lachen
Denk er toch over om maar een zadelmaker te laten komen. Die 2ehands zadels heeft.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:08

omdat één iemand zegt slechte ervaringen te hebben met hulsebos? Ik ken zo een stuk of 10 mensen die allemaal een hulsebos hebben en die super ligt. Daarvan ook een tweede hands waar hulsebos naar heeft gekeken en deze passend gemaakt heeft. Nu dus ook super ligt