Mijn 2e pony heb ik zelf in gereden en beleerd voor de wagen, dit was allemaal zonder bit. Toen was ik nog jong en dacht daar eigenlijk niet bij na, ik deed het gewoon...
mijn 2e pony heb ik wel gewoon een bit in gedaan, de 3e pony was ook beleerd met een bit.
maar nu lees je zoveel " slechte" dingen over die ijzerstaven, dat ik toch besloten heb om weer zonder aan de slag te gaan.
Ik heb nu een veulen, en zat me te bedenken dat ik bij hem ook alles bitloos wil gaan doen. Hoe zouden jullie dat aanpakken? En wat voor hoofdstel raden jullie aan?
mag je eigenlijk ook wedstrijden starten zonder bit? Want ik had een bijrijdstertje voor mijn pony die ook alles zonder bit deed, en ze mochten niet starten!
Nee, officieel mag er bij de dressuur nog niet bitloos gestart worden, bij springen wel (althans, ik weet dat de hackamore daar is toegestaan). Als je het zeker wilt weten kan je op de site van de knhs de wedstrijdregelementen vinden van alle disciplines en dan weet je zeker wat er allemaal wel en niet mag.
Nee, al het goed is niet. Het touw zit sowieso niet strak om de neus, alleen met hulpen geven komt er even druk op. Maar het touw is zacht en wanneer je het goed passend om het hoofd hebt zitten kan dat niet gaan snijden bij normaal gebruik.
vorig jaar heb ik samen met de eigenaar een kleine pony ingereden, dit zonder bit, gewoon op het halster (de reden hiervoor was eigenlijk dat de pony het bit niet aannam, vanaf dat je het in haar mond stak begon ze precies te stikken en dit ging niet over). Dit is allemaal heel goed verlopen en de pony was doodbraaf. Nu is het echter de bedoeling dat de pony voor hun kindje wordt en wouden ze er toch graag een bitje in tegen dat hun kindje oud genoeg is om met bit te rijden (dus niet meer trekken aan teugels enz) omdat de pony zich erg sterk durft te maken op het halster als er een beginnende ruiter op zit. Ze neemt het bitje nu aan zonder problemen maar is hier gewoon echt niet op te rijden. Vanaf dat je aankomt met het bitje doet ze gewoon waar zij zin in heeft, links, rechts, ze gaat naar waar zij wil. Op het halster heeft ze dit nooit gedaan bij mij... Uiteindelijk komen we er ook wel met bit maar dit zal nog wel eventjes duren. Ik zou de volgende keer de pony dus vanaf het begin opleren op beide, bitloos en met bit. Kan je zonder bit gewoon recreatief rijden en wil je toch een wedstrijdje rijden dan kan het bitje er nog steeds in zonder problemen.
Waarom niet? In rijden kan imo zowel bitloos als met bit. Maar dan moet je je wel bedenken dat je daarna er niet opeens een bit ik kan hangen. Dit moet je dan weer rustig aanpakken.
Ik heb vorig jaar een 'gewoon' rijpaard (hengst van Argentinus, een springer) zadelmak gemaakt die héél heftig reageerde op het bit. Hij kwam regelrecht uit de opfok dus kende het echt niet, maar flipte zowat als je een bit in z'n mond wilde doen. Bleef ertegen vechten (was niet mijn eigen paard, maar waarschijnlijk was ie ook gewoon aan het wisselen) Op een halster deed ie echter braaf wat je van hem vroeg, dus de eerste paar keer dat ik erop ben gestapt had ie geen bit in. Het bit werkte in mijn ogen dan alleen maar nadelig. Paard was volgens de eigenaar (= de fokker) hondsbrutaal, maar heb er nooit problemen mee gehad, niet in de omgang en niet in het werk. Ik reed 'm op een halstertje met teugels en hij liet zich uitstekend rondsturen. Uiteindelijk heb ik er een happy mouth bitje in gedaan (tsja, als je wordt betaald om een sportpaard te beleren is het voor de eigenaar wel zo prettig dat ie ook 'bitmak' is he) en zo langzaamaan werd ie beter. Toen ze 'm ophaalden heb ik gezegd dat ie heel slecht reageerde op metaal.. Weet niet of ze daar nog wat mee gedaan hebben. Paard springt nu iig succesvol wedstrijden en het moet een hele aparte zijn.
bitloos in rijden is voor een paard meestal zelfs fijner, omdat paarden meestal ingereden worden op het moment dat ze ook gaan wisselen en dan kunnen de paarden last hebben van het gebit, door het wisselen, dus is bitloos wel fijn voor een paard. je kan er dan later, na het wisselen, alsnog een bit inleggen en dat dan ook gewoon rustig aanpakken. tijdens het inrijden gebeurd er natuurlijk al super veel, zadel erop, mens erop enz en dan ook nog eens een bit. later met een bit beginnen kan er voor zorgen dat het allemaal wat rustiger aangaat. dit geldt natuurlijk niet voor ieder paard, het ene paard loopt zo weg met een bit in zijn mond of hij nooit anders gedaan heeft en het andere paard niet.