Pessoa Bit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kwal

Pessoa Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 11:56

Hallo,

Ik wil een pessoa bit aanschaffen om te kijken hoe mijn paard daarop loopt. Maar nu wil ik weten: Heb je voor een pessoa bit een speciaal hoofdstel nodig? Ik heb nu een hoofdstel meet een dik kopstuk, die zich aan de onderkant splitst naar de keelriem en het bakstuk.

Alvast bedankt Lachen

Rixt_

Re: Pessoa Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:58

Nee, voor een pessoa bit heb je geen speciaal hoofdstel nodig. Het bit kun je aan het hoofdstel bevestigen op dezelfde manier als dat je een 'normaal' bit aan het hoofdste bevestigd. De teugels kun je dan aan de verschillene ringen bevestigen.

Waarom wil je een pessoa bit gebruiken? Let er wel op dat deze een erg sterke werking heeft.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 12:05

Ik heb net in Wiki gelezen dat het druk achter de oren geeft [zover was ik zelf ook al Knipoog ] Maar mijn paard loopt nogal met zijn hoofd verder om hoog dan normaal. Ik denk dat de druk achter de oren haar helpt om meer ontspannen omlaag te lopen. Ook is ze nu [in de winter] erg sterk.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 12:06

Klopt het dat je met Pessoa bit ook met dubbele teugel kan rijden? Dat je een teugel aan de bitring doet en de andere teugel aan de onderste ring?

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:11

Ja met een pessoa bit kun je volgens mij ook met dubbele teugel rijden. Als het goed is zitten er meerdere ringen aan, je kunt dan aan iedere ring een teugel doen.

Mijn paard is bij de vorige eigenaren ook met pessoa bit gereden omdat ze buiten erg sterk is. Persoonlijk vind ik het niet goed om dit met een bit op te lossen, ze blijven er sterk onder. Je zei dat jou paard zn hoofd omhoog doet, misschien kun je dit oplossen door middel van een martingaal? Als je de teugels erbij hebt kunnen ze het hoofd niet omhoog doen maar hebben ze hun hoofd niet zo hoog dan heeft een martingaal geen werking. Dit heb ik zelf nu in plaats van een pessoa bit en ik moet zeggen dat het erg goed werkt Haha!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 12:14

Ze heeft haar hoofd niet zo hoog, en ik heb haar al eens met martingaal gereden. Dit heeft 2 a 3 keer gerwerkt, daarna liep ze er zo doorheen. Alles wat ik probeer werkt heel even of een paar keer, maar ze is veel te slim! Nu wil het eens proberen met een Pessoa bit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:01

Je hebt wel iets kortere bakstukken nodig als je hoofdstel nu al vrij klein zit, want door de kleine ringen bovenaan het bit komt het bit een stuk hoger te hangen...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:03

meerdere teugels is mogelijk bij de pessoa

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 17:39

Oke dankjullie wel!
@Nouvel: mijn bakstukken zitten nu op hun langst dus dat kan ik makkelijk korter maken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:50

Als je dan toch een Pessoa bit wil gebruiken zou ik je aanraden om met dubbele teugel te rijden. Een teugel aan de grootste bitring en een teugel aan een kleinere ring. De teugel voor de kleine ring kun je dan gebruiken als het nodig is (als je paard te sterk is) en die andere teugel is de basis. Anders werkt zo'n bit onnodig scherp in.

Daarnaast zal een paard niet ontspannener gaan lopen door er een scherper bit in te hangen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:38

RedPassion schreef:
Als je dan toch een Pessoa bit wil gebruiken zou ik je aanraden om met dubbele teugel te rijden. Een teugel aan de grootste bitring en een teugel aan een kleinere ring. De teugel voor de kleine ring kun je dan gebruiken als het nodig is (als je paard te sterk is) en die andere teugel is de basis. Anders werkt zo'n bit onnodig scherp in.

Daarnaast zal een paard niet ontspannener gaan lopen door er een scherper bit in te hangen.

idem Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:41

Ik zou aan raden met een gewoon bit te rijden.
Een paard rij je niet omlaag met de hand of met het bit of met wat ook aan de voorkant.
Maar door hem te leren actief van achteruit te laten lopen en hem te leren ontspannen.
Krijg je hem er wel mee omlaag heeft het niks met aan de teugel te lopen, maar met een paard dat in de krul loopt Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:28

Je hebt in de wiki iets gelezen en dus vind je nu maar dat je er zomaar mee aan de slag kunt? Ik vind het persoonlijk geen goed idee. Een pessoa is retescherp, de hefboom in combinatie met het gebroken bit zijn voor dressuur gewoon niet geschikt. Neem goede les en neem de tijd, en dan heb je er straks ook veel meer plezier aan Knipoog Spaart je ook de aanschafprijs van een pessoa uit.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:53

mijn paard word gereden met een pessoa bit. de teugel is bevestigt aan de grote ring.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:56

Dan heeft het enkel een extra stukje werking achter de oren niet?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:01

dan heeft het een hele lichte werking,omdat je bakstuk iets hoger bevestigd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:03

Wat ik me eigenlijk afvraag, wat voor bit heb je nu eigenlijk?
Heb je bijv een enkel gebroken bit dan zou ik eerder een ander mondstuk proberen dan andere ringen Lachen

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 19:53

Ik heb het bit gekocht, mijn paard loopt op de een of andere manier heel fijn op het bit. Met dubbele teugel rijd ik nu. Ik heb al een enkelgebroken bustrens en een dubbelgebroken watertrens gebruikt, maar dat maakt weinig verschil voor mijn paard. Ik ben heel blij dat ik het bit heb gekocht.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:02

QualityLover schreef:
Ik heb het bit gekocht, mijn paard loopt op de een of andere manier heel fijn op het bit. Met dubbele teugel rijd ik nu. Ik heb al een enkelgebroken bustrens en een dubbelgebroken watertrens gebruikt, maar dat maakt weinig verschil voor mijn paard. Ik ben heel blij dat ik het bit heb gekocht.

Paarden lopen vaak ineens fijn als er een scherper bit in wordt gehangen.
Het jammere is dat de oorzaak niet rijtechnisch opgelost wordt...
Hierdoor ligt het bijna altijd aan het paard en niet aan de ruiter.
Persoonlijk zou ik lekker terug gaan naar dat normale bitje, en een goeie instructeur zoeken..
Daar heb jij meer aan, en je paard ook..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:07

Idd

Het maakt een erg groot verschil voor je paard.
daarom is hij nu braaf, anders doet het hem gewoon zeer...
Jij hebt niks veranderd in je rijden dus geen oplossing gevonden maar een symptoom bestrijding...
Het is natuurlijk maar wat je wilt...mijn keuze zou het niet zijn...

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 22:07

Ik krijg ook een keer in de week les bij een 4sterren manege, maar ik kan nu thuis weinig rijden omdat de bak nat is en dan wordt het gevaarlijk. Ik wissel wel best vaak bitten af dus het zal best wel dat ik over een tijdje weer met een normaal bit rij. Mijn paard heeft afwisseling nodig en normale bitten zijn niet nieuw meer voor haar.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:35

Het gaat over Quality in je profiel??
Dan is deze dus 4,5?? En dan ga je met verschillende bitten rijden?? Elke keer een andere?

Hmm.... als ik naar de foto's kijk in je profiel zie ik een heel leuk paard, echter de ruiter is vrij stug en teveel terug in de hand..
Daar zou ik dan eerst eens aan gaan werken!!!

Hand naar voren en vanuit het been rijden, dan worden ze vanzelf fijner..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:57

Wisselen van biiten?
Waarom heeft een paard dat nodig?
Ik hoor het wel vaker, maar mag ik zo recht door zee zijn dat ik dat een kul argument vindt?
Een gewoon goed passend bit en thats it.
De rest is puur rijtechnisch....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:09

Paarden laten zich altijd wel een stukje overdonderen met een nieuw bitje...
TS: als hij op een enkelgebroken bitje slecht loopt maar op de pessoa goed dan zit het verschil hem dus in de hefboomwerking, en dat is nou niet bepaald een leuke basis voor dressuur...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:22

poes schreef:
TS: als hij op een enkelgebroken bitje slecht loopt maar op de pessoa goed dan zit het verschil hem dus in de hefboomwerking, en dat is nou niet bepaald een leuke basis voor dressuur...

En bovendien ook niet toegestaan op dressuurwedstrijden, meen ik.
Als het inderdaad gaat om het (jonge) paard in je profiel doe je er goed aan om (meer) lessen te nemen. Wat wordt er precies gevaarlijk? Is je paard te fris nu omdat hij minder vaak gereden wordt? In dat geval zou je hem voor het rijden ook kunnen longeren. De echte oplossing ligt zelden -zo niet nooit- in een scherper bit of andere hulpmiddelen.