Peesbeschermers wel of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Peesbeschermers wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 16:51

Ik zie steeds vaker mensen met peesbeschermers rijden.
volgens mij doen heel veel mensen het voor de sier ofzo, ik bedoel, als je strijklappen gebruikt als een paard strijkt is het wel logisch.. maar volgens mij doen veel mensen peesbeschermers omdat het er misschien mooi uit ziet.
ik zit nu heel erg te twijffelen..
zijn peesbeschermers nou slecht voor de benen of niet..
want ik hoor dan allemaal dingen:
-Verzwakt de pezen
-Warmt de pezen op (is ook slecht)
Ik weet het dus niet meer
Veel mensen zeggen ook dat ze het doen om de pezen te beschermen..
maar is dat dan goed is niet?
voor springen snap ik het dan wel weer als ze raar neer kunnen komen..
maar weet iemand nou echt hoe het zit met peesbeschermers?

groetjes

Sodeletuut

Re: Peesbeschermers wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 18:15

Ik heb trouwens nog naar recente topic's gezocht die hier op lijken maar niks gevonden

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:33

Ikzelf gebruik beschermers, omdat mijn paard strijkt (en niet zo'n beetje ook) en de peesbeschermers om aantikken te voorkomen.
Ik zou willen dat het niet hoefde, door de opwarming, maar ik heb van die luchtdoorlatende dingen Bloos

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 18:34

Okee dankje

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:46

Ik rij niet met peesbeschermers,
Wel als ik spring, maar ik heb inderdaad ook het idee dat veel mensen het doen voor de sier..
Ik heb gewoon het idee, zoalang mijn paard zijn eigen benen niet aantikt, het alleen maar overbodig is, en het inderdaad alleen maar warmte vasthoud . Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:47

Maar als je paard zich wel aantikt ben je al te laat!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:48

Ik reed eerste altijd met beschermers en toch een dikke vette peesblessure opgelopen. dus ik rijd er nu alleen mee met springen of longeren. Bij mijn endurance trainingen dan ook niet. Juist niet.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 18:48

Maar ik bedoel het ook omdat mijn paard nog zo jong is en jonge paarden zijn wat sneller onhandig

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:51

klopt maar ze moeten wel leren om op hun eigen benen te lopen

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:52

ja ik gebruik ze ook, valerie is wat lomp/onhandig ( mede omdat ze nog jong is) en raakt haar eigen voorbenen dus aan ( zie je duidelijk op de peesbeschermers)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 18:54

Okee,, maar is het ook slimmer bij jonge paarden?

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:56

Ik heb ze meestal niet om, ik heb ze voor als ik ga springen en voor de echte buitenritten met flinke gallop.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:58

Sodeletuut schreef:

je kunt een blessuren beter voorkomen dan genezen Knipoog
ik ben hard bezig te zorgen dat ze op haar eigen benen leert lopen.
zodra ik merk dat ze de peesbeschermers niet meer nodig heeft gaan ze natuurlijk af !

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:00

ik vind dat als je ze niet nodig hebt, ze er niet om hoeven, maarja mensen doen het alsnog. Ik heb zelfs geen peeskappen of bandages, maar ik rijd vooral recreatief en spring bijna nooit (en het paard heeft ze ook niet nodig).

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:02

ik gebruik alleen altijd strijklappen, omdat ze strijkt en als ik ga springen gebruik ik ook peesbeschermers, maar buiten het springen dus eigenlijk niet

JIDO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:33

ik gebruik tijdens het rijden geen peesbeschermers wel met longeren

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:59

Sodeletuut schreef:

Wat ik zelf bij mijn jonge paardje heb gedaan:
De eerste keer met longeren kijken of het paard aantikt. Peesbeschermers omdoen en dan kijken of ze aantikken, zo niet? Dan komen ze erna met longeren niet meer om.
Zo wil ik dat ook onder het zadel gaan doen. Even uitproberen met en als het blijkt dat het goed gaat direct weer af.

Ze beschermen alleen tegen klappen en de pezen worden veel te warm. Er is pas nog een topic geweest over bandages waar ook weer een onderzoek werd aangeprezen dat ook onder peesbeschermers de temperaturen erg hoog oplopen.
Met springen heb ik zel wel altijd gebruikt, maar beschermers met neopreenvoering vind ik uit den boze. De pijpen bij mijn paardje waren zelfs met 15 min. lichte longe-arbeid helemaal bezweet en die heb ik dus na 1 x meteen in de kast gelegd en voordat ik weer bescherming gebruik haal ik ze eerst fentilerend en met een andere voering.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:03

Ik gebruik strijklappen en springschoenen, als mijn paard zn voorbenen aan tikt tikt hij die op de ballen aan, vandaar mn springschoenen, maar als ze kapot zijn komen er ook geen nieuwen. aangezien hij z'n benen nooit meer kapot heeft..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:06

mijn paarden hebben allebei peesbeschermers om als ik ga rijden. pony vanwege slechte benen. en paard vanwege het aantikken

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 00:11

Mijn paard heeft geen peesjes, alleen voor het springen. (wat ik nooit doe Clown )

Mijn paard strijkt, maar als je er peesjes omheen doet voelen ze niet dat ze strijken en ervaren niet wat de consequenties van strijken zijn. Als je geen peesjes om doet, en er komt een pijnlijk plekje zal het paard uit reflex daar niet meer zo graag tegenaan willen strijken en zich vanzelf aan gaan leren beter te lopen. (natuurlijk moet je wel opletten dat het plekje niet te groot wordt of gaat ontsteken) Mijn paard strijkt eigenlijk nooit meer Lachen

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:49

Ik gebruik peesbeschermers en strijklappen, omdat mijn paard zich nog wel eens wil raken, en vooral achter. Heb eerst ook een tijd springschoenen om gehad, omdat hij zich nog wel eens wou raken op de bal van z'n voet, maar die heb ik nu niet meer om. Hij heeft zich sindsdien ook niet meer geraakt.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:56

3Hearts schreef:
Mijn paard heeft geen peesjes, alleen voor het springen. (wat ik nooit doe Clown )

Mijn paard strijkt, maar als je er peesjes omheen doet voelen ze niet dat ze strijken en ervaren niet wat de consequenties van strijken zijn. Als je geen peesjes om doet, en er komt een pijnlijk plekje zal het paard uit reflex daar niet meer zo graag tegenaan willen strijken en zich vanzelf aan gaan leren beter te lopen. (natuurlijk moet je wel opletten dat het plekje niet te groot wordt of gaat ontsteken) Mijn paard strijkt eigenlijk nooit meer Lachen

Zo is het bij mijn paardje ook gegaan en die strijkt nu ook niet meer,waarschijnlijk omdat ze van achter ook sterker geworden is,met springen doe ik ook niks om,wel wanneer ik ze losgooi in de bak.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:09

Mijn paard krijg geen peesbeschermers om, hij loop verder prima dus vind het niet nodig.

Wel als hij ijzers om krijg want als die dan tegen ze pees aantikt dan ben ik verder van huis. Maar dan ook alleen maar met buiten rijden. In de bank maakt die geen rare bewegingen.

En na het hele verhaal in BIT te hebben gelezen, ben ik op zoek na ademende beschermers voor van de zomer als die ze ijzers weer krijg

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:32

waar veel mensen zich in vergissen als ze beschermers omdoen is dat het lijkt dat ze aantikken. Ze scheuren langs elkaar maar zonder beschermers gebeurt dat niet. De beschermers zijn natuurlijk wat dikker en dan lijkt het paard het nodig te hebben want het strijkt toch???

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:35

ik gebruik 3in1 beschermers achter van BR, helaas om medische redenen. Mijn paard tikt zichzelf zo erg aan achter dat ze enorme schaafwonden krijgt...