[WN] zadel langere tijd opbergen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

zadel langere tijd opbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 17:35

Wegens omstandigheden heb ik helaas mijn merrie Bo moeten verkopen. Mijn andere merrie Zowdy is nu anderhalf jaar, dus nog veel te jong om mee te rijden.
Maar ik heb Bo's zadel niet mee verkocht, en nu wil ik hem houden om Zowdy straks zadelmak mee te maken. En als ze hem niet past kan ik hem altijd nog inruilen voor een ander.
Heeft iemand tips hoe ik een zadel zeker anderhalf jaar op kan bergen zodat hij mooi en soepel blijft?

Groetjes, Martine

CoriienRN

Re: zadel langere tijd opbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:45

goed invetten, met olie en anders even kijken op..

www.passendzadel.nl
daar staan flessen die je kunt kopen waaralles in zit en waar je leer soepel van blijft..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:51

Persoonlijk zou ik het zadel verkopen en tegen de tijd dat je er weer eentje nodig hebt een andere kopen.
Een zadel blijft het best in konditie als het gewoon gebruikt wordt en de kans dat het straks goed gaat passen is maar klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:09

CoriienRN schreef:
daar staan flessen die je kunt kopen waaralles in zit en waar je leer soepel van blijft..

En jij gelooft dat? Schoonmaak en onderhoud kan gewoon niet in een fles zitten. Imo is het meer om de ' luie mens' te bedienen.

TS gewoon je zadel in de olie, en dan wegleggen op een droge, niet te warme plek. Het beste is het om het bv in een wollen deken te wikkelen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:52

Joehoe! Doei! Heeft iedereen wel door dat dit topic op het westernforum staat?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:42

DubbelDun schreef:
Persoonlijk zou ik het zadel verkopen en tegen de tijd dat je er weer eentje nodig hebt een andere kopen.
Een zadel blijft het best in konditie als het gewoon gebruikt wordt en de kans dat het straks goed gaat passen is maar klein.

Zou je er met inruilen niet meer voor krijgen dan?
Kun je hem op een zolder wegleggen (op een bokje bv)? Je moet eigenlijk een plaats hebben met een vrij constante temperatuur waar het niet te droog of te vochtig is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:05

@margee: met inruil krijg je er alleen nog aardig wat voor als je een nieuw zadel koopt met een dusdanige waarde dat er makkelijk wat van de overwinst afkan en de zaak die inruilt ziet heus wel of dit zadel goed onderhouden is.

Een leek kan moeilijk een situatie creëeren van een redelijk konstante temperatuur en weet al helemaal niets van de juiste luchtvochtigheidsgraad.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 20:37

Ik lees het al, goed opbergen wordt waarschijnlijk lastig Haha!
Ik had zelf ook het idee dat ik er meer voor zou krijgen als ik hem inruil. Ik heb ook werkelijk geen idee wat ik er nu voor kan vragen.
Het is een Rocking R barrel zadel met round skirt van ongeveer 3 jaar oud, ziet er goed uit maar heeft wel wat gebruikerssporen.
Iemand een idee??

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:37

ik heb mijn zadel op zolder liggen om een doek , hij ligt er al meer als een jaar en het leer blijft goed

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:45

Veel invetten en niks mee doen dat moet je niet doen ! , na een tijdje komt er een soort '''schimmel '' op het zadel ziet er dan niet meer uit.Plus dat het leer niet snel weer goed soepel worden.Heb ik al een keer gehad kon het zadel eigenlijk wel wegooien Bloos

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:07

Je moet hem ook niet vele maanden wegleggen en er niet meer naar omkijken!!! Regelmatig controleren en een likje vet erbij als dat nodig mocht zijn. Schimmel komt er op als hij vochtig ligt, mijn hoofdstellen schimmelen ook in de zadelkamer als ze lang hangen. Ik veeg ze met een doek af en er is niets meer aan de hand, als het leer maar ingevet is. Uitdrogen is veel erger nml.......