Hoe heb jij je Dr. Cook?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Hoe heb jij je Dr. Cook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 22:12

Ik ben mijn arabje nu aan het inrijden met een Dr. Cook hoofdstel.

Op de plaatjes vind ik de neusriem heel erg laag zitten (bij de ademhalingskanalen en dicht bij zwevend neusbotje) zoals de foto van dr. Cook zelf:

Afbeelding

Ik vind dit zelf vrij laag en ik heb de neusriem zelf een stuk hoger zitten:

Afbeelding

Ik heb een keer uitgeprobeerd hoe Fahkir zou reageren als ik de neusriem lager zou doen maar hij bleef maar met zijn hoofd schudden (door de druk).

Nu heb ik hem weer hoger zitten en dat vind hij zelf fijner, al moet hij nog enorm wennen aan de druk als ik ophoudingen geef. Dan schud hij constant met zijn hoofd. Ik wil zo min mogelijk aan de teugels komen maar ben hem aan het inrijden en halthouden alleen op mijn zit moeten we allebei nog leren...

Hoe is jullie ervaring met dit hoofdstel? Waar hebben jullie de neusriem? En heeft jouw paard ook moeten wennen aan de druk om zijn hoofd bij het maken van ophoudingen?

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Anoniem

Re: Hoe heb jij je Dr. Cook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:17

Op een foto is niet goed te beoordelen of een neusriem wel/niet te laag ligt; dit moet je namelijk voelen met je handen/vingers.

Een neusriem mag wel "te hoog" (hoger dan de gewenste plek) liggen, maar nooit te laag.
Op jouw foto hangt de neusriem iig nièt te laag.

Alle uitleg over waar de neusriem moet liggen en waarom, vind je op http://www.bitloos.nl Pling .

ps: Top dat je je paardje bitloos aan het inrijden bent! OK dan!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 22:32

@joviban: ja heb daar alles al gelezen! Maar als je uitgaat van het verhaal op jullie site heb ik toch het idee dat op de plaatjes van het hoofdstel zelf (dus de productfoto) de neusriem heel laag hangt...

Wat is jouw ervaring met de druk? En het hoofdschudden? Ik leg dan wel geen bit in zijn mond maar dat hoofdschudden vind ik geen fijn gezicht...

Iemand anders nog ervaringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:05

De neusriem op de productfoto vind ik zelf ook wat laag hangen inderdaad.

Zelf rij ik niet met de Cook (maar een ander bitloos hoofdstel), maar heb er wel een paar keer mee gereden.
Mijn eigen ervaring met mijn paard is dat ik de neusriem standaard hoger heb liggen dan aangegeven. Ik heb het eens geprobeerd om hem lager te leggen (op de 'juiste' plek), omdat je via die plek iets preciezer zou kunnen communiceren, maar bij mijn paard merkte ik hier geen enkel verschil in. Dus heb ik 'm vervolgens gewoon weer hoger gelegd en onze communicatie verloopt nog steeds prima. Knipoog

Wanneer een paard gaat hoofdschudden, dan is òf de ligging van de neusriem niet goed òf het paard begrijpt de vragen/aanwijzingen niet (komen niet goed door, ruis) òf het paard vindt de werking niet prettig.
Dus als jouw paard het prima doet met de neusriem op deze betreffende plek, en loopt te schudden wanneer je 'm lager legt, dan moet je 'm fijn op 'jullie' hoogte laten liggen. Hartstikke goed toch?! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:10

Nog even een aanvulling hierop:
laetitia schreef:
Op de plaatjes vind ik de neusriem heel erg laag zitten (bij de ademhalingskanalen en dicht bij zwevend neusbotje) zoals de foto van dr. Cook zelf:

Afbeelding

Gevonden op http://www.bitloos.nl :

Citaat:
Waar hoort de neusriem/neusband precies te liggen?
Enkele paardenartsen en paardentandartsen in Nederland hebben zich hier eens nader in verdiept en kwamen tot de conclusie dat de maat die dr. Robert Cook opgeeft voor de ligging van de neusriem, een variabele is.
Cook stelt dat de neusriem circa 4 tot 5 cm boven de mondspleet moet liggen. Hierbij is hij uitgegaan van het gemiddelde Amerikaanse paard, en dat is de Quarter, één van de meest voorkomende paarden daar. En heeft hij dus een gemiddelde genomen.
Maar wanneer je paarden hebt met een korte mondspleet, bijv. Haflingers, Fjorden, Shetlanders enz., dan ligt de neusriem daar te laag, namelijk op het kraakbeengedeelte van de neusbrug. We weten dat daar de neusbrug kan breken.
Voor de juiste plek voor de ligging van de neusriem is het uitgangspunt dus nièt de mondspleet. Uitgangspunt is het smalle stukje neusbrug, waarnaast de diepe inhammen lopen (welke opzwellen wanneer het paard naar adem hijgt); daar moet de bovenkant van de neusriem op liggen. Op de tekening rechts hieronder zie je waar de neusriem moet liggen, namelijk tussen de twee lijnen. Hij mag zoals gezegd ook hoger, maar beslist nièt onder de onderste lijn.
Controleer bij je paard met je vingers de inhammen naast de neusbrug; waar de inhammen ophouden (aan de bovenkant), daar hoort de bovenkant van de neusriem te liggen. Hoger mag ook (hoe hoger, hoe minder gevoelig), maar nièt lager.
(Door het rijden wil de neusriem soms een beetje naar beneden kantelen; dat kan dan dus net geen kwaad.)
Lees hierover meer in ons artikel "Ademhaling en neusriem".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 01:11

Ik heb precies hetzelfde hoofdstel gekocht gisteren en ik wou dezelfde vraag gaan stellen. Ik vond de neusriem ook al zo laag zitten op het plaatje. Het hoofdstel moet nog gepast worden (pony staat helaas niet in de buurt) maar ik ga de neusriem net zo hoog doen als jij hem hebt op de foto en testen of dat werkt voor ons Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:29

Ik heb de neusriem als volgt zitten. Ik heb de neusriem wel vrij los, niet aangesnoerd ofzo. De neusriem moet wel loslaten als jij je hand loslaat:
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:04

Moet die neusriem dan net als een hoge neusriem aan een hoofdstel met bit zitten? Dus dat er nog twee vingers tussen kunnen, of nog losser?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:11

Ik heb de mijne zo laag hangen:
Afbeelding
Ook lager gehad en wat hoger. Hoger was de rem nét iets minder en ik had dit hoofdstel voor buitenritten en daar ik vaak kopruiter was, was een goede noodrem wel noodzakelijk als de manegeponytjes een sprintje trokken waar het niet mocht Clown
Had ik het hoger, dan werkte het met de handrem (noodrem, want ze stopt normaliter op mijn zit) wat minder goed. Ook sturen met de handen was iets minder duidelijk.
Lager vond ik dat het te laag hing ivbm ademhaling.

Ik heb de neusriem zo strak dat er nog twee vingers tussen passen, soms wat losser. Het moet in elk geval niet te strak zitten. Te los kan het volgens mij bijna niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:20

Is gewoon een kwestie van uitproberen dus? (niet te laag natuurlijk, maar daar let ik wel op)
Ik ben echt benieuwd hoe mijn pony er op zal reageren.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:21

Idd uitproberen. Lachen

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 20:43

Maar hebben jullie paarden geen last gehad van het hoofdschudden??
Of accepteerden ze de druk meteen vanaf het eerste moment?

(mijn paard heeft nog geen eerdere ervaringen gehad met een hoofdstel of bit dus ik kan hier niet mee vergelijken...)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:30

Nee. Viralda schudt met het hoofdstel niet met haar hoofd. Ook trekt ze in de bak niet, wat ze wel met bithoofdstel doet.
Ik denk idd dat je paard gewoon aangaf dat ze het niet fijn vond.
Schudde ze al met haar hoofd toen je er nog niet opzat en alleen het hoofdstel eraan had zitten?

Misschien moet je een hoofdstel uitproberen zonder aansnoer-systeem. Ik denk dat meerdere paarden hier fel op kunnen reageren en een sidepull werkt ook goed.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 21:39

Nee hij schudt alleen met het hoofd als ik een ophouding maak...verder niet. Ik probeer zoveel mogelijk met mijn zit te rijden, maar daar moeten ook nog heel wat lessen overheen en bij het oefenen voor halthouden doet hij dit heel vaak al meteen braaf, echter soms blijft hij gewoon doorlopen en dan wil ik mijn zit ondersteunen met een ophouding (en als hij goed reageerd weer meteen teugels los).

Dus normaal met los teugeltje is er niets aan de hand. Totdat ik een ophouding maak...misschien is de overgang van rijden met los contact en dan ineens de teugels aannemen en ophouding maken ook te groot?

Ik zal het morgen eens proberen met steeds licht contact, kijken hoe hij daarop reageerd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:04

Doet je paard dit ook wanneer je met hem aan de hand wandelt en druk op de neus krijgt?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 22:22

Nee, ik heb veel met een touwhalster gewandeld en soms loopt hij enorm te trekken (als hij gespannen is gaat hij erg snel lopen...). Ik weet dat je dan met je leadrope zwaaiende bewegingen moet maken....zodat hij achter je blijft...maar ik geef hem eigenlijk liever een flinke ruk aan het touw en zeg Ho zodat hij stilstaat.

Hij heeft hiermee nooit het hoofdschudden gedaan...

Buisman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:26

Ik rijd nu bijna een jaar met de Cook.
In het begin had ik de neusriem wat lager. Daar liep hij prima op en had een stil hoofd. Nadat ik de neusriem iets hoger heb gedaan begon mijn paard zo af en toe met zijn hoofd te schudden. Vooral bij het rijden in de bak. Doordat de neusriem wat hoger kwam te zitten werd de neusriem ook iets strakker.Mijn paard heeft nl een flink breed hoofd. Die twee cm hoger maakte de neusriem dus kleiner. In het begin begreep ik niet waarom hij begon met schudden en heb ik vanalles bedacht als oorzaak. Toen ik na een aantal weken de neusriem weer wat lager deed was het over. De neusriem zat dus te strak. De druk werd dus bij een ophouding flink extra omdat je met de teugels echt wel wat druk uitoefend op die neusriem.
Misschien is dit dus de reden. Probeer het eens met een lossere neusriem.
Voor mijn paard is dit geen enkel probleem. Ik heb ook het hoofdstel met de "losse neusriem" en alleen bakstukken. Ook dit werkt prima.

Groeten
l

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:50

laetitia, een flinke ruk aan het touw is natuurlijk wel wat anders dan ophoudingen maken tijdens het rijden. Ik neem aan (hoop ik Knipoog ) dat je ophoudingen geen flinke rukken aan de teugels zijn?

Wat zijn jouw ophoudingen? Houd je druk op de teugels? Dan vindt je paard dat niet fijn.
Wat Buisman net aangeeft, kan ook het geval zijn bij jouw paard, dat de neusriem te hoog en/of te strak zit.
Maar daarnaast zou ik dus ook met minder druk gaan rijden, als ik jou was. Omdat je paard het wandelend (met een loshangend touw) dus nièt loopt te hoofdschudden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 11:33

ja ik houd dan druk op de teugels inderdaad...ik ben bezig om echt alleen op mijn zit te leren rijden maar leer dat maar eens als je jarenlang zoveel met je handen hebt gereden!

Ik ga straks de neusriem iets lager en losser hangen, eens kijken wat hij dan doet!

En anders leen ik het hoofdstel van de ruitershop van een vriendin, als hij daar heel anders op reageerd dan weet ik genoeg en gaat de dr. cook de deur uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:12

Misschien kan je het proberen met een korte maar krachtige ophouding, teugel weer loslaten en zo nodig dit herhalen? Zodat er geen druk op zijn neus blijft, maar de boodschap is dan wel duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:26

Lijkt me niet de manier. Dan kun je beter terug gaan naar grondwerk en op de grond tempowisselingen en halthouden oefenen met lichaamstaal, ademhaling, energie en stemgebruik.
En verder zoveel mogelijk van de teugels afblijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:29

Ja, maar af en toe heb je de teugels toch wel eens nodig? Als ik tenminste naar mijn pony kijk, meestal doe ik alles op zit- en stemhulpen maar ze heeft van die buien dat ik soms wat ophoudingen moet maken om haar terug te krijgen.
Hoe geven jullie dan ophoudingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:52

Ik wil zoveel mogelijk van de teugels afblijven. Wanneer ik merk dat ik geneigd ben om toch weer met de teugels aan de gang te gaan, ga ik met halsring rijden. Dan hèb ik geen teugels en kàn ik ook niks met teugels. En dan ervaar ik iedere keer weer dat ik ook geen teugels nódig heb om terug te gaan in tempo, gang en halthouden. En dat neem ik dan weer mee naar het rijden mèt teugels. Inmiddels kan ik mijn paard zonder 'teugelwerk' nageeflijk rijden en dat voelt geweldig!

Waar zijn volgens jullie dan 'ophoudingen' voor nodig, wanneer gebruik je het en hoe doe je het/wat doe je precies?
In mijn beleving is dat hele 'ophoudingen maken' iets uit de traditionele hoek, wat ze ook wel 'sponsen' of 'knijpen' noemen wat in de praktijk vaak neerkomt op 'zagen', hoe licht of zwaar ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:02

Ik wil ook zoveel mogelijk van de teugels afblijven en dat doe ik ook, maar ik ben nog niet zo ver dat ik mijn pony met alleen een halsring durf te rijden. Het is een vrij frisse pony van nature en omdat ik nu 60 km verderop woon rij ik maximaal 1 keer per week, dus ze heeft dan nogal wat energie in het begin.

Ophoudingen gebruik ik pas als zit- en stemphulpen na een paar pogingen geen reactie opleveren. In de bak zou dat niet uitmaken, dan ga ik door tot ze het wel doet, maar als ik buitenrij en ze moet bv. stoppen voor het oversteken is er minder tijd. Ik blijf dan doorgaan met zit- en stemhulpen, maar haal mijn handen (via polsbeweging) naar me toe zodat er wat druk op de teugels komt. Dat laat ik dan na ongeveer een seconde weer los. Vaak is herhalen dan niet meer nodig.

Zagen vind ik om en om aan de linker- en rechterteugel trekken, zodat het bit/de neusriem heen en weer schuurt. Een ophouding echter geeft gelijke druk op de neus/ het bit.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 15:46

Ik ben het geheel met je eens dat rijden zonder teugels de basis moet zijn, vandaar dat ik ook les heb om alles op je zit te doen.

Maar we moeten allebei nog leren...in de bak gaat het halthouden op alleen de zit en dan wel stemgebruik erbij (omdat ik met grondwerk toch heel veel stemcommando's heb aangeleerd, vooral doordat ik een jaarlang alleen maar met hem heb kunnen wandelen). Dus dieper zitten en ho is halthouden.
Gaat prima.

Lichte kuithulp en drrraaf, prima.

Maar dit is in de bak...

Ik rijd nu ook al wat buiten in een heel rustig bos, altijd met iemand erbij (andere ruiter of wandelaar ernaast). Hij vindt dit zo leuk dat hij lekker voorwaarts iets en als ik hem wil laten halthouden op mijn zit en ho zeg, dan kan je het vergeten hoor!
Dan loopt hij gewoon door...ik blijf dan steeds diep zitten, diep ademhalen, zwaar maken, heel rustig ademhalen en hoooooo zeggen maar hij blijft vrolijk doorstappen!
Op zo'n moment wil ik toch wel dat hij naar me luistert en maak ik een ophouding (dus druk op de teugel). Want ik vind het niet de bedoeling dat hij dan gewoon maar door blijft stappen omdat hij nu eenmaal wilt blijven lopen en ik het nakijken heb...

NB: ik heb natuurlijk les en ik moet nog heel veel leren!