Zadel met dikke troep weer schoon krijgen???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zazoeyou

Zadel met dikke troep weer schoon krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 22:38

Heb hier een wat ouder zwart zadel liggen die 100% goed is en wilde hem graag gebruiken..
Het zadel zit door het lange liggen "het weer in" aan onderkant zweetbladen,,en hij was zooo hard als karton en zooo dof!!

alleen het punt is dat ik hem na 3 x invetten nog niet glanzend kreeg!! wel is ie weer helemaal soepel.. Pling

Na goed kijken bleek dat als ik er lichtjes met mn nagel over heen ging er dikke vette troep aan zat,,

En dat over het gehele zadel(oud vet of vuil??)

Wie kan mij raad geven hoe ik dit zadel weer helemaal schoon krijg tot op het leer Ach gut

#Ymke#

Re: Zadel met dikke troep weer schoon krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:45

Ik las bij iemand hier op bokt de tip water met azijn erin, en diegene heeft alles superschoon gekregen.
Hier staat de tip met ervaringen
[HAR] Hoe je tuig schoon krijgen?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:47

Ja... Die tip was van mij...Het werkt echt hoor. Bij schimmel op je tuig dan. Tegen het hard geworden leer denk ik dat je herhaald goed in moet vetten en gewoon moet gaan gebruiken. In het gebruik zal het wel weer wat soepeler worden. Maar het zal nooit meer worden als het was...Onbruik is dodelijk voor leer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:09

En gewoon lekker 'schrobben' met zadelzeep en daarna in de Neatsfoot wil niet werken?

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:38

Zadelzeep is ook mijn eerste gedachte.
Dat vettige laagje lijkt mij gewoon het restant van 3x invetten en een laag vuil. Goed schoonmaken met zadelzeep en dan nog een keer lichtjes invetten zou mijn oplossing zijn.

sara2487

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:13

Hoi!
Ik zou ook eens proberen met zadelzeep ipv ledervet. eventueel met een iets harder sponsje, maar kijk ook uit dat je geen beschadigingen hebt!
Sara

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:48

Met zadelzeep breng je een laagje aan, en je wil juist het laagje eraf.
Kijk alleen uit dat het niet gewoon de beschermlaag van het leer is, het schoonmaken met azijn en water klinkt niet zo agressief en zal ontvetten.

Weer is niet erg, maar wel erg lelijk en gaat op den lange duur stinken. Drogen, op kamertemperatuur maar niet vlak bij een warmtebron. Schoon maken met een droge doek en een tijdje geduld hebben. Dan pas met een vochtige spons invetten.
Je actie om het in te vetten is in elk geval al een hele goede geweest.

Kijk ook het stiksle na, daar hoopt vuil zich snel op en dan gaat het rotten. Poets eens met een tandenborstel (zacht) de rommel eruit.

Ben benieuwd, heb je niet een fotootje ?? Pling

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 22:16

Schoonmaken met lauw water en een sponje, goed uitwrijven en laten drogen. Pas daarna licht invetten en ook dit goed uitvetten. Hoe meer je er op smeert, hoe groter het "filter"laagje wordt op het leer. Met warm water krijg je al een hoop eraf en idd kijk goed de naden/stiksels na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 01:46

Paardentango schreef:

Als je de zadelzeep als reinigingsmiddel gebruikt, zorg je dat er geen zadelzeep meer achter blijft.
Ik doe het altijd met een sponsje, warm water, en daarna met een zeem droogwrijven.

Piietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:03

ik heb dit ook gehad.
ik gebruikte zadelzeep en het was naar goed boenen weg.
Ik heb het op de manier gedaan zoals BIICH.
werkt prima

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 13:26

Bitch schreef:
Paardentango schreef:

Als je de zadelzeep als reinigingsmiddel gebruikt, zorg je dat er geen zadelzeep meer achter blijft.
Ik doe het altijd met een sponsje, warm water, en daarna met een zeem droogwrijven.

Dat is wat ik bedoelde, ja. Als het zadel dan goed schoon is, kun je natuurlijk een laagje vet gebruiken om het soepel te maken.
Maar 3 lagen vet erop smeren lijkt me niet zo nuttig.