Kieffer zadel voor moeilijk uitzittende rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Kieffer zadel voor moeilijk uitzittende rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 18:25

Ik zoek een nieuw kieffer zadel, omdat mijn 3,5 jarige gewoon rampzalig uitzit. Het wordt vast wel beter als hij wat ouder is maar ik wil nu ook fijn kunnen rijden en in draf is het gewoon erg lastig. Heb een kieffer lech profi gehad maar dat zat niet fijn, een Jc zadel. Wat ik te gedrongen vind zitten en mijn been niet fijn in kan liggen.

Ik zoek een Kieffer of eventueel een Stubben waar je makkelijk op doorzit, niet te gedwongen maar wel wat steun? Iemand tips?

egnie

Re: Kieffer zadel voor moeilijk uitzittende rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:35

Ik weet niet in hoeverre een zadel je kan helpen bij het doorzitten. Ik weet wel dat een zadel met wat meer wrong en een wat diepe zit je wat meer op de plek houd, maar of dat de uitkomst is... Ik denk gewoon een zadelmaker laten komen en doorzitten maar, op verschillende modellen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:03

ik had een jaar geleden net hetzelfde. Ook met een jong paard. Nu is hij 5 en er zijn momenten dat hij even confortabel doorzit, maar dit kan ik nog niet gelijk wanneer doen. Dus vooral trainen op loslaten van de rug. Verder heb ik een kentaur zadel gekocht. Ik wou eigelijk de kieffer lusitano, maar toch maar de de kentaur medea II gegaan. Hij zit iets losser en vrijer dan de kieffer. Ik reed ervoor met een wintec maar dat was niet te doen. Ik zat er totaal niet goed op, en het zadel lag vanachter nog es te laag. De kentaur ligt wel goed op hem. Het zadel kan dus wel degelijk veel helpen maar je mag niet verwachten dat je met een ander zadel zo zal kunnen doorzitten. Was bij mij toch niet het geval.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:05

Idd tuurlijk kan een zadel je wel helpen, maar het probleem ligt vaak dat het paard de rug niet goed los durft te laten nog, als hij dat niet doet dan kun jij ook niet fijn doorzitten, vergelijk maar als je op een plank door moet zitten of op een stukje elastiek (bij wijze van Knipoog)

Ik heb wel een Kieffer malmö te koop, als je meer info wil moet je even pben Knipoog

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:08

Karoliefje_ schreef:
Ik zoek een nieuw kieffer zadel, omdat mijn 3,5 jarige gewoon rampzalig uitzit. Het wordt vast wel beter als hij wat ouder is maar ik wil nu ook fijn kunnen rijden en in draf is het gewoon erg lastig. Heb een kieffer lech profi gehad maar dat zat niet fijn, een Jc zadel. Wat ik te gedrongen vind zitten en mijn been niet fijn in kan liggen.

Ik zoek een Kieffer of eventueel een Stubben waar je makkelijk op doorzit, niet te gedwongen maar wel wat steun? Iemand tips?

Waarom wil je persé een kieffer of stübben? Er zijn genoeg andere zadelmerken met net zulke kwaliteit en net zo'n comfortabele zit. Als je een fijn zadel wil moet je mijns inziens gaan kijken naar een fijn zadel, ongeacht wat voor merk. Laat eens een zadelmaker komen en leg hem je wensen voor, probeer gewoon een hoop zadels uit, en kijk niet alleen naar het merk. Je zal het tenslotte toch gewoon moeten voelen, en zelf beoordelen hoe je het vind zitten, dat kunnen wij niet voor je doen vanachter een scherm, en dat kan jij zelf niet beslissen op alleen merk. Ik bedoel dit niet aanvallend, ik probeer alleen uit te leggen dat je misschien je horizon moet verbreden. Er zijn genoeg hele fijne zadels die voldoen aan jouw eisen. Kijk bijvoorbeeld eens naar een Eurorididing Diamant, Luxor of Titan (I of II ) of (mijn persoonlijke favoriet) Anatomica Orion (http://www.anatomica.nl) kijk eens naar de prestige zadels. Als je echt een fijn zadel wil moet je gewoon van allerlei dingen gaan passen, ongeacht het merk, misschien blijkt wel dat juist de kiefferzadels je niet echt passen omdat ze bijv. te hard, te (on)gedwongen zijn. Ja

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:11

@Zitake: ben ik niet met je eens, hiervoor had ik een kentauer penelopa, en heb nu de anatomica, mijn zit is er enorm op vooruit gegaan, ik zit veel steviger, en daar waar ik eerst het doorzitten het liefst vermeed zit ik nu heeeeel erg graag door.

Dat wat de TS omschrijft kan ook komen omdat het zadel niet helemaal op de rug van het paard past, als het nét teveel naar voren, of nét teveel naar achter ligt kan je hierdoor al heel erg oncomfortabel door zitten Ja

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:15

DresslOver schreef:
@Zitake: ben ik niet met je eens, hiervoor had ik een kentauer penelopa, en heb nu de anatomica, mijn zit is er enorm op vooruit gegaan, ik zit veel steviger, en daar waar ik eerst het doorzitten het liefst vermeed zit ik nu heeeeel erg graag door.

Dat wat de TS omschrijft kan ook komen omdat het zadel niet helemaal op de rug van het paard past, als het nét teveel naar voren, of nét teveel naar achter ligt kan je hierdoor al heel erg oncomfortabel door zitten Ja

De penelopa zit ook heel anders. Daar zat ik niet echt graag op. Want ook die heb ik uitgeprobeerd. Ik heb diverse zadel uitgeprobeerd en de medea zat het fijnst. Anatomica heb ik nog nooit geprobeerd. Maar met momenten begint hij zn rug echt los te laten of omhoog te brengen, geen idee wat hij doet, maar dan zit hij wel fijn.

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:16

ik heb een Kieffer Frysk, het zadel is iets aangepast aan m'n paard maar het zit stevig en ik kan lekker doorzitten als ze een beetje ontspant

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:17

Penelopa is ook een heel ander zadel, en het kan ook inderdaad komen door het niet-loslaten van de rug, (in dat geval: trainen, steeeeds de ontspanning opzoeken, altijd van achter naar voren rijden, misschien wat voorwaarts-neerwaarts rijden Ja ) maar ook doordat het zadel niet helemaal past op de paardenrug, het kan heel erg veel redenen hebben Ja (en het kan natuurlijk ook gewoon niet fijn zitten Clown )

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:19

DresslOver schreef:
Penelopa is ook een heel ander zadel, en het kan ook inderdaad komen door het niet-loslaten van de rug, (in dat geval: trainen, steeeeds de ontspanning opzoeken, altijd van achter naar voren rijden, misschien wat voorwaarts-neerwaarts rijden Ja ) maar ook doordat het zadel niet helemaal past op de paardenrug, het kan heel erg veel redenen hebben Ja (en het kan natuurlijk ook gewoon niet fijn zitten Clown )

ja het zat gewoon niet fijn. Ik ben nogal kieskeurig als het op zadels aankomt. En je voelt gewoon of het paard ook fijn loopt eronder. Hij loopt op zich wel ontspannen, altijd geweest, ook altijd v-n gereden enzo.dus echt aan gewerkt. Nu na een jaar en half begin je zo nu en dan wat resultaat te zien.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:25

Ik ben er ook hééél kieskeurig in, de laatste keer heb ik ruim 20 zadels gepast, en bij de 20ste zei ik: Hmm, ik wil die eerst toch nog 's opnieuw passen Ja Clown Máár daar tegenover staat wel dat ik nu een héél fijn zadel heb, wat perfect op mijn paard d'r rug ligt, en waar ik héérlijk in kan zitten Ja
Als je resultaat ziet is het goed Ja

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:26

Het ene zadel is het andere niet. En het moet zowel op het paard passen als bij de ruiter passen-
Daarom kun je alleen een deskundige zadelmaker vragen om advies. En bedenk het paard groeit nog.
Dus veel voorwaarts neerwaarts, cavaletti laten lopen om hem te sterken.

Je moet dus gewoon veel zadels gaan passen die niet alleen voor je paard geschikt zijn maar ook voor jou. >En dat kan nogmaals alleen met de zadelmaker. Pin je ook niet vast op merken maar op je gevoel.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:28

Op die van mij kan je ook écht niet fatsoenlijk zitten, ik word gewoon gelanceerd door die gangen. Ik heb er nu een kieffer springzadel op liggen, dat gaat nog redelijk.
Dressuurzadel probeer ik binnenkort of dat beter zit, maar voorlopig nog even met deze door.

* volgt dit topic ook even. *

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:42

ik heb sindskort de Kieffer Ulla Salzgeber, met kniewrongen en diepere zit. Het lijkt of hij heel erg dwingen, maar vind ik zelf niet. Ik heb toen verschillende zadels geprobeerd, maar op dit zadel zal ik direct goed.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 15:28

Het probleem is gewoon dat hier niet echt goede zadelmakers in de buurt zijn, vind er maar eens eentje. Dus ik ben druk opzoek, de zadelmaker die bij me in de buurt woont is er mee opgehouden en voor de rest hoor en zie ik niet veel goeds van zadelmakers.

Wij hebben nog 3 kieffers die me gewoon erg goed bevallen, dus dan kan je inderdaad zeggen dat ik me erop vast hou. Maar ik weet gewoon dat dit goede zadels zijn(of dat vind ik tenminste)

Hij laat zn rug al aardig goed los, het probleem is gewoon dat hij erg smal en nog niet voldoende in evenwicht is. Kijk maar naar foto's in mijn profiel of in mijn onderschrift. Ik rijd nu op een Jc maar ik vind veel te veel kniewrong, ik voel helemaal niks! En ik wil juist de verfijning van de hulpen en de zit.

Als iemand een goede zadelmaker omgeving Friesland weet?

sara2487

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:33

Hoi
Heb je al eens gedacht aan zitles? Of je moet er niet perse les voor nemen, je kan ook gewoon rijden zonder zadel. Als je het kan zonder zadel (staf -draf) mag het met zadel geen enkel probleem meer zijn. Het is in het begin wat wennen (dus eerst proberen op een rustig paard dat niet te fel vooruit is) maar achteraf heb je er veel plezier van!
Sara

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:38

sara2487 schreef:
Hoi
Heb je al eens gedacht aan zitles? Of je moet er niet perse les voor nemen, je kan ook gewoon rijden zonder zadel. Als je het kan zonder zadel (staf -draf) mag het met zadel geen enkel probleem meer zijn. Het is in het begin wat wennen (dus eerst proberen op een rustig paard dat niet te fel vooruit is) maar achteraf heb je er veel plezier van!
Sara

het gaat hier niet om het feit dat de ts niet kan doorzitten, maar een moeilijk paard heeft om door te zitten/uit te zitten. Ik zit op gemiddeld elk paard gerust uren door, geen probleem. Maar op de mijne no way. Had ik overigens ook al geprobeerd, zitles, heel nuttig maar maakt niet dat ik al kan doorzitten bij hem. Het is een kwestie om hem te trainen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:35

Karoliefje_ schreef:
Het probleem is gewoon dat hier niet echt goede zadelmakers in de buurt zijn, vind er maar eens eentje. Dus ik ben druk opzoek, de zadelmaker die bij me in de buurt woont is er mee opgehouden en voor de rest hoor en zie ik niet veel goeds van zadelmakers.

Wij hebben nog 3 kieffers die me gewoon erg goed bevallen, dus dan kan je inderdaad zeggen dat ik me erop vast hou. Maar ik weet gewoon dat dit goede zadels zijn(of dat vind ik tenminste)

Hij laat zn rug al aardig goed los, het probleem is gewoon dat hij erg smal en nog niet voldoende in evenwicht is. Kijk maar naar foto's in mijn profiel of in mijn onderschrift. Ik rijd nu op een Jc maar ik vind veel te veel kniewrong, ik voel helemaal niks! En ik wil juist de verfijning van de hulpen en de zit.

Als iemand een goede zadelmaker omgeving Friesland weet?

Kieffer is ook een goed zadelmerk, maar je bent nu niet voor niets op zoek naar een ander zadel. Echt, pin je niet vast op merk. Er zijn genoeg andere merken die ook heel goed, of misschien wel beter zijn. Je kan het allicht proberen, als je het niet probeert weet je het niet, en als je er een hoop hebt geprobeerd en je vind tóch een kieffer het fijnst kan je nog altijd terug. Echt waar, mijn tip is om gewoon zoveel mogelijk vershillende zadels te passen, vorm dan je mening, ongeacht het merk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:40

Idd zo heb ik het ook gedaan, naar de winkel gegaan, aantal zadels uitgekozen, die voor mij zo op het eerste gevoel goed zaten. Dan is de zadelmaker gekomen met alle zadels en een voor een op mn paard uitgeprobeerd. Sommige zaten dan opeens toch niet zo goed meer, andere liep hij totaal niet goed mee. Ik heb gewoon die gekozen die voor beide goed voelde. En ik ben uiteindelijk bij een heel ander zadel uitgekomen dan ik eerst wou.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:42

zitake schreef:
Idd zo heb ik het ook gedaan, naar de winkel gegaan, aantal zadels uitgekozen, die voor mij zo op het eerste gevoel goed zaten. Dan is de zadelmaker gekomen met alle zadels en een voor een op mn paard uitgeprobeerd. Sommige zaten dan opeens toch niet zo goed meer, andere liep hij totaal niet goed mee. Ik heb gewoon die gekozen die voor beide goed voelde. En ik ben uiteindelijk bij een heel ander zadel uitgekomen dan ik eerst wou.

Hier hetzelfde verhaal, heb in de winkel eerst wat zadels op de bok gepast, en had toen een duidelijke voorkeur. Toen ik op mijn paard stapte zat dat zadel voor geen meter. Het zadel wat ik nu heb vond ik op de bok wel oké, maar niet echt heel erg fijn. Toen ik erop stapte met dat zadel was ik verkocht. Ja Heeeeerlijk zadel Ja

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 18:23

Het is echt niet mijn houding, die is inderdaad wel een tijdje niet goed geweest maar doorzitten vind ik juist altijd het fijnst. Ik rijd wel eens zonder zadel en dan kan ik makkelijk stap-draf-galop. Ik rijd dan gewoon beter dan met zadel alleen als hij weer eens opzij springt is het lastig.

Ik wacht even tot hij wat uitgegroeid is zodat ik niet over een half jaar weer een nieuw zadel moet hebben.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:24