[WN] ervaringen wintec western/arabierwesternzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sylviel

ervaringen wintec western/arabierwesternzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 08:42

Wegens een nekhernia heb ik momenteel veel pijn als ik met mijn podiumzadeltje rij. Met een westernzadel heb ik dat totaal niet.
Wegens schoftproblemen in het verleden van mijn paard moet ik wel een licht zadel hebben en met ruimte rond de schoft.
Heeft er iemand ervaringen met een wintec western zadel? kvind hier bijna geen info over of waar te kopen.( Kben van België)
En iemand ervaringen met een arabieren westernzadel?

WendyBZ

Re: ervaringen wintec western/arabierwesternzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:23

Niet met bovenstaande, maar wel met een ander kunstof westernzadel. Ik heb een King Series, een leren zitvlak maar verder kunstof, ook de fenders. Ik ben zelf groot fan aangezien het zo lekker licht is. Ik heb overigens geen knop, die is er vanaf gehaald. Ik heb even een foto opgezcht: http://img.photobucket.com/albums/v301/ ... mybos6.jpg

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 09:25

interessant..

Waar heb je hem gehaald?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:33

Ik heb hem tweedehands overgenomen.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:12

lamicell heeft 2 versies van een kunststof western zadel. Vrienden van mij hebben zo een zadel en zijn er zeer tevreden over.De wintec versie wordt in België geloof ik niet verkocht. Je kan ze met een lading wintecs laten meekomen, maar de verzending koste extra geloof ik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:14

let op voor de pasvorm, er worden ladingen nepperts aangeboden waarvan de pasvorm belabbert is

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 15:35

Niet elk westernzadel zit hetzelde, ze zijn net zo verschillend als engelse zadels. Ik zou dus wel vantevoren even een zadel lenen om te testen Lachen Ik heb wel eens op een westernzadel gezeten dat heerlijk zat, maar ook eentje dat zo keihard was dat ik na 5 minuten bijna de blaren op mijn kont had staan.
Ik heb nu een barefoot arizona. Die is ook lekker licht, en het heeft bij mij heel goed geholpen tegen mijn rugpijn. Ze zijn zo'n 5 kilo. Zou je ook misschien eens kunnen proberen, met een hoge voorpommel.

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:57

Ik heb gisteren een wintec westernzadel zien liggen in Horse And Freedom te Veldegem (Torhout). Zag er goed uit maar ik heb niet veel verstand van westernzadels.
http://www.horse-and-freedom.be/

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 08:40

idd wintec western is bijna niet te verkrijgen in België. Uit Nederland laten opsturen zonder te testen is nogal riskant.
Mijn budget is ook niet groot dus....

Iemand ervaring met arabieren westernzadel?

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:06

HAR -> WN-TR

Als je even verder zoekt op WN-TR zul je meer informatie vinden hierover Lachen

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:06

Wat bedoel je met een arabieren westernzadel? Je hebt western zadels met een zogenaamde 'arabian tree'. Dit houdt in dat de boom wat korter is dan normaal, maar verder zijn het gewone westernzadels die nauwelijks lichter zijn dan de zadels met een normale boom. Daarnaast betekent het niet dat het zadel ook past op een arabier (heb bij de mijne een arabian tree gepast, maar die lag dus voor geen meter).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:10

@Kaunos: bij een goede/echte Arabian Tree is de gullet wat breder en de rugvorm wat ovaler. Hij is óók iets korter.

Maar aangezien er geen standaardisatie is Tree-vormen is kan dit per merk verschillen. De goedkope merken kennen alleen de kortere variant tree.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:40

ik ben een fan van de Wintec dressuurzadels, maar over hun westernzadels heb ik ernstig mijn twijfels, en ja, wéér over de pasvorm. Die is zo belangerijk, en het is zo typisch voor engelse zadelmakers: ''gut, laten we er ook een westernzadelstje bijdoen'' en dan hebben ze maar twee maten geloof ik. Westernzadels is echt een heel ander vak. Dus met een beetje pech past het geen enkel paard. En met arabieren en quarters moet je al helemaal uitkijken: die hebben een veel bredere rug als de meeste dressuurpaarden.

En als ik naar hun collectie verwisselbare gullets voor de dressuurzadels kijk (geweldig systeem overigens) dan schatten ze de maten van de paarden wel heel klein en nauw, dus ik houd m'n hart vast wat er in die ''western zadels'' zit.
mijn eigen arabier heeft al de grootste/breedste, maat, en als 'ie nóg breder wordt (wat kan ,hij is 7 en nog niet helemaal volwassen) dan heb ik een probleem.

Waarom probeer je geen wintec dressuur? Zij bijna de enigen die nog een goede zit in hun dressuurzadels hebben (behalve het dure Isabelle werth-model) het zou best kunnen dat je die wel lekker vind zitten, en er zijn westernzadels die beroerd zullen zitten. Dat is heel persoonlijk. maar dat hebben anderen ook al verteld.

Wat ze in amerika een ''arabian'' tree noemen is een boom met kortere bars achter. Daar zijn wij tegen, zeker gezien dat de meeste ruiters hier nogal de neiging hebben achterop de cantle te hangen. het gevolg is dan dat je de achterkant van de bars lekker in de rug van je paard drukt, op een heel pijnlijke plek. je zit meestal dus aan een 15'' zadel vast. Maar dat is niet zo bijzonder, want bijna alle paarden kunnen niet meer als een 15'' zadel hebben.
Mijn eigen arabier heeft overigens wèl een 16''!!!
Er is geen staat op te trekken. Dus: Meten is Weten!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 19:37

Ik heb jaren op een Wintec Western gereden en het als een zeer prettig zadel ervaren. Ik heb de Winten Full Quarter Bars ook gekocht, maar die was juist veels te breed voo rmijn 3/4 Arabiertje. De "gewone" was net iest te sal uiteindlijk. Maar kwa zit en kwaliteit niks als lof Ja

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:55

Bij Alea in Hansbeke (www.aleashop.be) verkopen ze Wintec Western, en een nevenmerk: "Première". Die laatste heb ik ook gehad voor mijn eerste paard, en was ik best tevreden over. Ware het niet dat hij niet paste op mijn huidig paard, reed ik er nog mee.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:44

mijn dochtertje heeft voor haar dikke welsh pony een lamicell westernzadeltje. Is niets mis mee. Weegt niet veel, wat wel zo handig is voor een kind van 8, en degelijke kwaliteit. Ja
Het ligt vrij goed op die dikke Belle, maar Silke weegt ook maar zo'n 23 kg... Rolleyes
Ik zou het nu voor mezelf niet kopen, want ik vind ze spuuglelijk, maar voor een kind zijn ze wel OK !