ik ben een fan van de Wintec dressuurzadels, maar over hun westernzadels heb ik ernstig mijn twijfels, en ja, wéér over de pasvorm. Die is zo belangerijk, en het is zo typisch voor engelse zadelmakers: ''gut, laten we er ook een westernzadelstje bijdoen'' en dan hebben ze maar twee maten geloof ik. Westernzadels is echt een heel ander vak. Dus met een beetje pech past het geen enkel paard. En met arabieren en quarters moet je al helemaal uitkijken: die hebben een veel bredere rug als de meeste dressuurpaarden.
En als ik naar hun collectie verwisselbare gullets voor de dressuurzadels kijk (geweldig systeem overigens) dan schatten ze de maten van de paarden wel heel klein en nauw, dus ik houd m'n hart vast wat er in die ''western zadels'' zit.
mijn eigen arabier heeft al de grootste/breedste, maat, en als 'ie nóg breder wordt (wat kan ,hij is 7 en nog niet helemaal volwassen) dan heb ik een probleem.
Waarom probeer je geen wintec dressuur? Zij bijna de enigen die nog een goede zit in hun dressuurzadels hebben (behalve het dure Isabelle werth-model) het zou best kunnen dat je die wel lekker vind zitten, en er zijn westernzadels die beroerd zullen zitten. Dat is heel persoonlijk. maar dat hebben anderen ook al verteld.
Wat ze in amerika een ''arabian'' tree noemen is een boom met kortere bars achter. Daar zijn wij tegen, zeker gezien dat de meeste ruiters hier nogal de neiging hebben achterop de cantle te hangen. het gevolg is dan dat je de achterkant van de bars lekker in de rug van je paard drukt, op een heel pijnlijke plek. je zit meestal dus aan een 15'' zadel vast. Maar dat is niet zo bijzonder, want bijna alle paarden kunnen niet meer als een 15'' zadel hebben.
Mijn eigen arabier heeft overigens wèl een 16''!!!
Er is geen staat op te trekken. Dus: Meten is Weten!