ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die een handgemaakt zadel van Theo Jonas hebben of die er in het verleden een gehad heeft. ik heb mijn opleiding 27 jaar geleden tot zadelmaker bij hem gehad en ben benieuwd of er nog zadels in gebruik zijn.
En hoe zien die eruit? Staat er Jonas op het zadel?
helaas geen foto's van de zadels ,maar onder het zadelrokje zit een naamplaatje met Theo Jonas Dordrecht ben benieuwd of er nog iemand is die er een heeft en of er nog foto's van zijn.
Zelfs googelen geeft nix... ja, fietszadels... Ik weet niet in hoeverre de pasvorm 27 jaar geleden was, maar het zal toen niet op fietszadels hebben geleken? ( of hadden de paarden toen een schroef in de ruggengraad )
nee hoor ,absoluut geen fiets zadels , kussens werden helemaal op maat gemaakt en gevuld met schapenwol,de kwaliteit was voor die tijd ruim boven de confectie zadels, ben 4 jaar geleden een zadel tegengekomen op een stal in Zeeland, was meer dan 20 jaar oud en zag er nog keurig netjes uit.na een correctie in de vulling lag het weer super.
Ik ken het merk toevallig. 1.5 jaar geleden ongeveeer heb ik bij mensen een paard ingereden. Zij hadden een bruin zadel liggen (leek wel wat op stubben Siegfried) van dat merk. Het zadel hadden ze jarenlang niet meer gebruikt wat de staat niet ten goede kwam. Het leer was dus bros, als je het boog, dan brak het, het zitvlak had zweetscheurtjes, maar je kon wel zien dath et vroeger een goed zadel geweest was. Of ze het zadel nog hebben weet ik niet. Ze hebben volgens mij nadat ik het paard heb ingereden er ook niet meer op gereden.
jammer dat het zadel de laatste jaren niet meer onderhouden is ,anders hadden ze er nog lang plezier van kunnen hebben. zou er graag nog eens eentje zien die goed onderhouden is ik vind het zelf niet zo op de stubben lijken ,maar de oude zadels lijken meer op elkaar ,kwa vorm dan de zadels van tegenwoordig.