Het zit namelijk zo; Ik rijd mijn paard nu al enkele jaren met een K&K dubbel gebroken bustrens, het zo genoemde africhtingsbit. Ik heb dit bit destijds gekozen omdat het een erg vriendelijk bit zou zijn. So far so good, was het niet dat het bit echt behoorlijk zwaar en lomp is. Alhoewel mijn paard altijd gewoon goed heeft gelopen op dit bit bedacht ik me laatst dat het misschien wel niet zo heel comfortabel voor haar zou kunnen zijn. Mijn paard is klein en fijn gebouwd, incl. fijn mondje. (maatje 12,5) Het logge K&K bit zou misschien wel iets te veel van het goede kunnen zijn voor haar.
Zodoende ben ik maar eens naar de winkel gereden en kwam ik op advies van de verkoper thuis met een K&K Dynamic, hij was namelijk helemaal niet zo'n fan van de logge, zware africhtingsbitten. De Dynamic is haast de helft lichter als de bustrens die ik had, dat scheelt dus behoorlijk! Inmiddels heb ik nu 2 maal met de Dynamic gereden maar ik kan nu niet zeggen dat ik echt verschil merk, mijn paard loopt op beide bitten gewoon ok. Ik heb overigens wel het idee dat de Dynamic iets scherper is als het bit wat ik had.
En hier begon mijn dubio, welk bit is nu fijner voor mijn paard? Van beide bitten kan ik voor- en nadelen opnoemen. (zwaar vs licht, dik vs dunner etc.) Waar zouden jullie voor kiezen als je niet direct verschil merkt? Wat lijkt jullie fijner voor een paard? Zolang mijn paard nog niet kan praten zal ik de beslissing voor haar moeten nemen

Alvast bedankt voor de antwoorden!