bit voor nerveuze pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hansan

bit voor nerveuze pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 17:50

Hoi bokkers!

ik zit met het volgende probleem ;
mijn pony is altijd heel heet met rijden, heel nerveus lijkt wel. ze probeert op haar tempo te lopen en het wordt de laatste tijd op wedstrijd ook steeds erger. ik rijd in de m2 en ze gaat er elke proef vandoor. (niet dat ze heel hard de bak doorgata hoor, zo erg is het niet) Ik heb al vanalles geprobeert. Ook in stap gaat ze in de ring dribbelen en travers lopen, waardoor de keertwendingen heel slecht gaan. Het wordt allemaal steeds erger en weet niet meer wat ik er mee moet. Nu kwam ik op het idee een speciaal bit in te doen, maar ik weet niet, bestaan die?
ik heb nu gewoon een enkelgebroken bit van argentaan.
Weten jullie hier meer over of hebben jullie misschien een ander idee? dat zou ik heel fijn vinden!

groetjes

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: bit voor nerveuze pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:19

Ik vraag me een klein beetje af hoe je dit voor je ziet. Ander bit erin, en plotseling een kalme pony?? Of bedoel je eigenlijk een scherper bit, waardoor je meer controle denkt te hebben?? Of nog iets anders?

Persoonlijk denk ik dat een ander bit je probleem niet op kan lossen, want als ik je verhaal zo lees is een verkeerd bit niet de oorzaak van dit gedrag.
Ik denk dat het belangrijker is dat je de ontspanning weer op gaat zoeken. Weet je ook waarom ze zo gespannen en druk is? Sommige paarden zijn van nature al heet, maar je geeft ook aan dat dit gedrag is verergert. Wat is er verandert?
Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je een klasse hoger bent gaan rijden, en nu dus dingen van haar vraagt die ze eigenlijk te moeilijk vind.
Het kan ook zo zijn dat je nu meer druk op haar zet. De oefeningen zijn immers in de M2 best pittig en volgen elkaar best op. Misschien kan ze die druk (nog) niet aan.

Verder zou je naar haar huisvesting en voer kunnen krijgen. Komt ze wel voldoende buiten? Heeft ze wel genoeg bewegingsruimte en vrijheid? Krijgt ze niet te veel krachtvoer en te weinig ruwvoer? Door het eerste word ze heet, door het tweede kan ze zich gaan vervelen en zich daardoor extra gaan uitleven.

Loop verder ook even haar lichaam na. Kan ze het werk aan wat je van haar vraagt? Zit er niet ergens een blokkering? Past het zadel nog wel goed? Zit het hoofdstel nog wel lekker?

Ik denk dat je beter naar dit soort dingen kan kijken, dan naar een ander bit. Want zoals gezegd kan ik me niet voorstellen dat dit probleem veroorzaakt word door het bit. En je lost een probleem alleen maar op, door de oorzaak aan te pakken.

Succes er mee!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:55

Een dubbelgebroken bit mss es proberen. De meeste paarden lopen daar heel goed op vind ik zelf. En ik rijd er ook graag mee. Maar ik twijfel ook wel sterk of het bit er iets mee te maken heeft. Mss kun je gewoon even gewoon terug naar de basis gaan. Gewoon ontspannen te werk gaan. Mss gaat het een beetje te snel voor je pony. Laat haar gewoon weer makkelijke oefeningen doen en bouw zo rustig terug op.

hansan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 18:26

Ja klopt ik heb alles nagelopen,
er is geen blokkering : tijdje geleden na laten kijken, helemaal gezond. over het voer heb ik het er laatst ook nog gehad, maar ze heeft hier altijd op gestaan en ging altijd goed, verder komt ze iedere dag buiten. De oefeningen, zou ze moeilijk kunnen vinden maar ze heeft ooit Z gelopen.. En ja de ontspanning zoeken en basis, ben ik al heel erg lang mee bezig ( en daar ga ik ook steeds mee door)

Het is niet zo dat ik dacht van ander bit en klaar, maar ik heb al zoveel geprobeert dat ik gewoon zoveel mogelijk dingen zocht die het misschien op zouden kunnen lossen. Ik wilde het gewoon even nagaan. vandaar.

bedankt in ieder geval voor de reacties Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:06

Ik rijd mijn gevoelige drukke merrie op een Happy Mouth bitje, dat bevalt tot nu toe heel goed.