zadel, nog de moeite om te laten maken ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

zadel, nog de moeite om te laten maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 16:34

Hoi,
Ik ben wat aan het rommelen geweest en heb nog een oude wintec pro dressuur gevonden. Natuurlijk een leuke verassing. Het zadel zat vol met schimmel en roest. Ook zijn 2 singelstoten afgebroken en de andere 2 zijn zo hard dat deze waarschijnlijk ook best vervangen worden.

Ik heb 8 paardjes waaronder een jonge fjordenhengst die volgens mij nog enorm gaat uitzetten. Nu was mijn vraag zou het de moeite nog zijn om dit zadel volledig in orde te laten brengen en nog een jaartje of eventueel 2 jaartjes mee te rijden. Ik zou hem graag volledig laten opvullen en nieuwe singelstoten laten plaatsen. Weet iemand wat me dit ongeveer zal kosten en zou ik het geld er nog insteken ?

Ik heb enkele foto's genomen, dat zal het wat makkelijker maken.

http://i34.photobucket.com/albums/d102/ ... pro003.jpg
http://i34.photobucket.com/albums/d102/ ... pro001.jpg
http://i34.photobucket.com/albums/d102/ ... pro002.jpg
http://i34.photobucket.com/albums/d102/ ... pro004.jpg
http://i34.photobucket.com/albums/d102/ ... pro009.jpg
http://i34.photobucket.com/albums/d102/ ... pro010.jpg

daniella74

Re: zadel, nog de moeite om te laten maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:36

Een goede zadelmaker kan wonderen verrichten maar je moet je altijd afvragen of de kosten van de reparatie niet de kosten van een nieuw of 2e hands zadel zullen overschreiden. Het ziet er wel flink gebruikt uit maar als het verder nog goed is kun je altijd eens langs gaan voor advies en een prijsopgave.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:56

ik zou eerst kijken of hij past, daarna even prijsopvragen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:57

garny95 schreef:

Die zadels passen vrijwel altijd, das het mooie ervan.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:59

Je hebt een eigen ruitersportzaak, dus als ik jou was zou ik gewoon een nieuwe bestellen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 17:07

daniella74 schreef:
garny95 schreef:

ze liggen erop, maar helemaal niet top, met jouw insteek had ik hem ook gekocht.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 17:10

Ik zou het ook niet kopen maar naar mijn ervaring liggen ze niet per definitie slecht. Als je er 8 hebt rondlopen kan ik mij voorstellen dat je geen 8 zadels koopt maar 1 die op alles kan. Denk ook niet dat ze er 8 rijdt per dag even tussen alle andere dingen door.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 17:13

volgens mij is singelstoten 25 euro of zo.. en opvullen hangt er vanaf volgens mij, maar houd ook met 50 wel op. dus zou je voor 75 euro weer een leuk zadel hebben..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 17:16

Ik vind het zadel er helemaal niet zo slecht uitzien. Nieuwe singelstoten eraan en je kan hem zo weer gebruiken of verkopen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:25

Ik vind het zadel er inderdaad ook helemaal niet slecht eruitzien!!

Ikzelf rij met een wintec dressuur, met singelstoten die op afbreken stonden. Ik heb het zadel weggebracht, even overlegd wat ik wou. Wou ik officiele nieuwe singelstoten eraan (van wintec dus) dan was het nog wel redelijk prijsig (meende ergens richtig 75 euro ofzo, maar weet het niet zeker meer). Koos ik er voor gewone leren riemen eraan te zetten, dan was ik 30 euro kwijt.
Ik heb voor de tweede optie gekozen (mede omdat het zadel niet van mij is, is van de eigenaar van het paard wat ik rij, maar ik er wel zelf voor koos ze te vervangen en het dus ook zelf betaald heb. Voor een zadel van mezelf had ik misschien wel voor de duurdere oplossing gekozen, al ben ik er wel achter dat ik een hekel heb aan de officiele wintec singelstoten Duivel ).
Het zadel is nu weer prima.

Besluit je dat het zadel het toch niet meer waard is, mag je me wel PB-en. Ikzelf heb misschien wel interesse in een makkelijk zadel voor een leuke prijs, en anders weet ik nog wel iemand anders!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:32

daniella74 schreef:
garny95 schreef:

pardon?! dacht het niet, hoor!
heb gister toevallig met een Certified Saddle Fitter een aantal wintecs bekeken, en je werd er acuut verdreitig van: geen enkele paste goed op het paard waar ze 'm voor hadden laten aanmeten (bij zadelhandel), en de ene had scheef aangeztte kussens, de andere een waardelood flair-systeem wat de kussens plat en scheef drukte, en de laatste had een scheve boom. Bloos!

dus 'wintec past altijd' nou: MOOI niet dus! die zadels van gisteren daar rijd je ieder paard mee kapot, en rap ook.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:50

Je moet er ook wel voor zorgen dat ze verder goed zijn. Mijn ervaringen zijn toch anders.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:57

ik weet niet hoeveel jonge dieren je nog meer hebt lopen? Misschien is het een idee om een 2ehands boomloos zadel aan te schaffen? Aardt kan zo goed uizwaren zonder dat je echt bang hoeft te zijn dat het zadel niet meer past. Met een jaar of 7 kun je dan een goed zadel aanschaffen als je dat wilt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:11

Anouar past helemaal geen wintec, ongeacht welke boom. De kussens zijn te bol voor zijn rug

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 10:40

Bedankt voor jullie reactie's. uiteraard wordt er eerst naar gekeken of het zadel wel goed ligt op aard. Ik heb zelf 5 andere zadels, maar geen één die goed ligt op aard. Een degelijke 2de hands daar betaal je toch ook al gauw 500 € en meer voor, en dat kan ik voor het moment echt slecht missen. Als het zadel past en de reparaties kosten onder de 100€ ga ik dit wel doen. Daarna even voortsparen en dan kan ik een leuke 2de hands bijkopen voor hem.

Boomloos heb ik gehad en verkocht, heel leuk zadel voor buitenritten enzo, maar echt dressuren kon ik er spijtig genoeg niet mee. Moest ik ooit genoeg geld hebben, dan koop ik direct terug eentje voor buiten.

Voor de rest moet ik zeggen dat het zadel nog vind meevallen, op de foto's heb ik er wel een waterafstotende laag opgesmeert, dus het blinkt wel waardoor het er meer gebruikt uit ziet.

Weet iemand of deze oude wintecs makkelijk opvullen? Aan de zijkanten van het zadel steekt een klein beetje vulling uit een gaatje. Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is ?

groetjes saar

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 10:53

Mijn wintec (van Macy) ziet er beroerder uit Nagelbijten / Gniffelen Helemaal gerafeld enzo. Maar voor die ene keer per maand dat er mee gereden wordt ga ik geen andere kopen. Hij is nog veilig en alle belangrijke dingen zijn nog heel.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 09:56

Als hij maar goed past dat is het allerbelangrijkste voor mij. Ik ga eens kijken wat de zadelmaker ervan zegt.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:55

dierfysio schreef:
daniella74 schreef:

pardon?! dacht het niet, hoor!
heb gister toevallig met een Certified Saddle Fitter een aantal wintecs bekeken, en je werd er acuut verdreitig van: geen enkele paste goed op het paard waar ze 'm voor hadden laten aanmeten (bij zadelhandel), en de ene had scheef aangeztte kussens, de andere een waardelood flair-systeem wat de kussens plat en scheef drukte, en de laatste had een scheve boom. Bloos!

dus 'wintec past altijd' nou: MOOI niet dus! die zadels van gisteren daar rijd je ieder paard mee kapot, en rap ook.

Wat jij gezien hebt is niet Flair maar Cair! Cair zit in vele Wintecs, Flair kan je erin laten zetten achteraf na aanschaf.
De verschillen zijn dusdanig dat je beide systemen niet moet verwarren.

Het Cair systeen voelt inderdaad raar aan met deze temperaturen, en dat is een van de nadelen. De kussens klinken in met deze temperaturen en dat doet de ligging en werking geen goed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:51

Citaat:
Het Cair systeen voelt inderdaad raar aan met deze temperaturen, en dat is een van de nadelen. De kussens klinken in met deze temperaturen en dat doet de ligging en werking geen goed.

vraagje m.b.t. cair kussens...
(off topic maar toch... Bloos )
nemen deze niet weer de normale vorm aan als ze op de warme paardenrug liggen?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:12

na verloop van tijd wel..... maar wie neemt die tijd nog?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:05

@ ts
het zadel ziet er nog prima uit zo vanaf de foto's moet ik zeggen
singelstoten kost niet al te veel zo een 30 euro gemiddelt
kwa opvullen , is een kwestie van even na laten kijken door een goede zadelmaker om te kijken wat er aan zou moeten gebeuren

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 19:41

IK heb al een mailtje terug gekregen. Opvullen is 50€ en 15 € per singelstoot. Hij komt even kijken of het past en of het de moeite is om hem nog te maken.