Welk bit gebruiken jullie en waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pink_lady

Welk bit gebruiken jullie en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 20:14

Hoi,

Ik ben heel benieuwd welk bit jullie gebruiken en waarom...
Op dit moment heb ik een happy mouth bit, maar wat eerst geweldig leek krijg ik nu dan toch wel wat twijfels... Wat is jullie ervaring hiermee? En op welk bit zijn jullie overgestapt???
Alvast bedankt!

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-07 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Iris_B

Re: Bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:16

ik heb een dubbel gebroken aurigan K&K bit erg fijn bit!!! Ja
maar volgens mij verschilt het heel erg per paard op welk bit hij/zij fijner loopt
die van mij loopt hier heel fijn op dus ik ga niet overstappen Tong uitsteken

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:18

Ik had altijd een dubbel gebroken bit,daarna ben ik over gestapt op een enkelgebroken bit,
toen een pessoa bit,en nu rij ik al 3 á 4 jaar bitloos.
Dat bevalt me tot nu toe nog het allerbest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:22

pink_lady schreef:
Hoi,

Ik ben heel benieuwd welk bit jullie gebruiken en waarom...
Op dit moment heb ik een happy mouth bit, maar wat eerst geweldig leek krijg ik nu dan toch wel wat twijfels... Wat is jullie ervaring hiermee? En op welk bit zijn jullie overgestapt???
Alvast bedankt!

Groetjes

Beetje rare vraag... Omdat je wat twijfels hebt bij het bit dat jij gebruikt, wil je ervaringen met allerlei bitten van anderen? Zoiets verschilt per paard. Waarom heb je twijfels? Hoe reageert je paard er op? Er zijn zoooo veel dingen waar het van af hangt of een bit goed bevalt of niet dat je niet zomaar kunt zeggen "ok daarover heb ik alleen positieve reacties gehoord dus zo ééntje wil ik".

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:25

Ik rijd zowel onder het zadel als aangespannen met een Happy Mouth bitje, tot nu toe bevalt dit goed.

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 20:31

Vind het geen rare vraag... Ben gewoon benieuwd waarom iemand een bepaald bit gebruikt....
Er werd mijn aangeraden om op een ander bit over te stappen omdat sommige paarden wat stug zouden worden door een happy mouth bit. Helaas is ze nu idd stugger aan het worden, dit kan natuurlijk van tijdelijke aard zijn....
Nu ben ik aan het twijfelen of ik dan op een ander bit zou over stappen, en zo ja welke...

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:33

ik heb bijna alle soorten bitten wel gebruikt,maar ben erachter gekomen dat die van mij het best loopt op cyprium,enkel of dubbelgebroken maakt dan niet zo uit....
ben er wel blij om,want dat zijn niet zulke dure bitjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:34

Nou ja,
1: happy mouth bitjes heb je er in alle soorten en maten, welke gebruik je nu
2: waarom ben je overgestapt op een happy mouth bitje, en wat gebruikte je eerder
3: wat voor bitten heb je allemaal nog meer gebruikt en hoe bevielen die
4: hoe is je paard met rijden, wat zou beter moeten, wat gaat goed

Allemaal zaken die belangrijk zijn bij het vinden van het juiste bit.

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 20:47

1. gebruik nu een stang
2 en 3. ben overgestapt omdat ze heel gevoelig in haar mond reageerde op een gewone bustrens.
4. Paardje is met rijden meestal heel ontspannen, rijd vooral voorwaats neerwaarts ( jong ). Wat beter zou moeten is de reactie op mijn benen, maar daar wordt aan gewerkt!

Met de bustrens kon ze soms echt helemaal blokkeren, hoofd omhoog gooien en soms helemaal in paniek raken... Heel sneu.
Dit kon natuurlijk ook komen omdat ze nog zo jong is.
( Ik rijd nu een paar maanden met het happy mouth bit, de bustrens heb ik maar even gebruikt. ) Door het happy mouth bitje werd het zeker veel beter...
Ze is wel stabiel met haar hoofd en raakt niet meer in paniek, wel word ze dus wat stugger in haar mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:51

Gewoon een simpel dubbelgebroken (water)trensje al eens overwogen?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:27

Ik rij beide paarden bitloos, mijn merrie met dubbelgebroken amalgaan bitje en mijn ruintje met een ongebroken D-trens. De drie Belgische trekpaarden van mijn vriend rijden we met stang, dubbelgebroken en dubbelgebroken. Dus inderdaad het is bij ieder paard anders! Er bestaat helaas nog steeds geen bit waarmee je paard per definitie beter gaat lopen, die moeten ze nog even uitvinden....

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 22:03

Nouks schreef:
Gewoon een simpel dubbelgebroken (water)trensje al eens overwogen?

Nee.... ik ga het proberen! Dank je wel...

Als er een bitje zou bestaan waardoor je paardje beter zou gaan lopen, dan meld ik me meteen aan Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:19

pink_lady: let er wel op dat er een groot verschil kan zijn tussen een plat tussenstukje en een ronder. Allebei even proberen zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:00

'@pink_lady: Wat bedoel je met "stugger in de mond"?

Verder geef je aan dat het een jong paardje is. Houd je er wel rekening mee dat ze tot om en nabij het 5e levensjaar aan het wisselen zijn, dus dat dit de mond èrg gevoelig maakt en het bit pijn kan doen?

pink_lady

Re: Welk bit gebruiken jullie en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 00:50

@joviBan; met stugger in de mond bedoel ik dat ze soms het bit als het ware vastpakt... Moeilijk uit te leggen... Maar vaak als ik mijn been dan aanleg om te vragen of ze op wil letten lukt dit meestal ook wel. Ze kan idd ook gevoelig zijn op haar tanden...
Konden paarden maar praten, dat maakte het soms toch wel een stuk makkelijker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:07

pink_lady schreef:
@joviBan; met stugger in de mond bedoel ik dat ze soms het bit als het ware vastpakt... Moeilijk uit te leggen... Maar vaak als ik mijn been dan aanleg om te vragen of ze op wil letten lukt dit meestal ook wel. Ze kan idd ook gevoelig zijn op haar tanden...
Konden paarden maar praten, dat maakte het soms toch wel een stuk makkelijker!

Paarden 'praten' wel degeleijk, via lichaamstaal. Het is aan ons om daar naar te luisteren.

Bit vastpakken is daar ook één van. Je kunt het vervelend vinden en je paard voorwaarts vragen (of dwingen), maar je kunt ook luisteren en je afvragen waaròm je paard het bit vastpakt. Hoogstwaarschijnlijk omdat ze er last of pijn van heeft.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:29

gewoom lekker een bustrensje of een dubbel gebroken bit.
ben niet iemand die probeerd met een heleboel verschillende bitten mijn eigen rijtechnische problemen op telossen. zoals helaas dat veel ruiters doen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:51

Een enkelgebroken bitje, waarom? Omdat ze daar altijd al mee gereden werd en ze daar prima mee loopt Lachen.
Voor de kar een liverpoolstang.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:48

Ik heb ook een tijdje met een happy mouth bit gereden. Dit was het toch niet helemaal, en nu heb ik haar weer lopen op een K&K utra dubbelgebroken. Ja Op 't moment loopt ze niet zo fijn, dus rijden we even niet. Maar ik hoop dat ze, als ze weer is opgeknapt, weer goed gaat lopen op dit bit. Waarom dit bit? Omdat het een vriendelijk bit is en goed naar de mond gevormd is.

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 20:44

@ JoviBan waarschijnlijk heb je wel gelijk... Misschien heeft ze wel last van haar mond, heb vandaag een gewone bustrens geprobeerd. Op zich reageerde ze daar toch wel wat beter op, niet meteen in het begin... Maar later liep ze er wel wat beter op. Ik heb ook nog een koperen dubbelgebroken bit en die wil ik ook nog proberen, kijken of ze daar beter op reageert...

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:47

Ik heb heel lang met een dubbelgebroken trens gereden maar gebruik nu ik ook met kaptoom rij op advies van mijn instructrice een ouderwetse kandare (stang). Ik rij nu dus met de combinatie kaptoom-kandare en daar reageert mijn paard heel goed op.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:49

Ik reed mijn pony eerst op een enkel gebroken bustrens, maar dat bit wou ze maar niet accepteren (achter de teugel kruipen en geen druk accepteren). Toen heb ik in overleg met mijn istructris een dubbelgebroken watertrens gekocht, hier reageert ze heel goed op en daar rijd ik haar dus nu mee..

pink_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 20:53

Ik vind het echt leuk om te lezen wat voor bit jullie gebruiken! En de reacties die ik krijg, helemaal top. Daar leer ik echt wat van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:54

pink_lady schreef:
@ JoviBan waarschijnlijk heb je wel gelijk... Misschien heeft ze wel last van haar mond, heb vandaag een gewone bustrens geprobeerd. Op zich reageerde ze daar toch wel wat beter op, niet meteen in het begin... Maar later liep ze er wel wat beter op. Ik heb ook nog een koperen dubbelgebroken bit en die wil ik ook nog proberen, kijken of ze daar beter op reageert...

Probeer het eens een keer zonder bit. Ervaar eens hoe dat voelt en hoe je paardje daar op reageert.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:55

ik ben van enkelgebroken naar dubbelgebroken gegaan bij mijn paard en het is echt geweldig Bloos
mijn pony's lopen nog steeds met enkelgebroken bus en watertrensjes maar die zijn niet overgevoelig in hun mond Ach gut