Eerste benodigdheden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Eerste benodigdheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 17:16

Wat zijn de spullen die je voor komst van je paard al in je zadelkastje moet hebben?
Zadel, hoofdstel, deken, poetsspullen etc..

Wat zijn de ervaringen met bijv. wintec zadels? Zag dat die nog redelijk goedkoop waren nieuw?

ikke20

Re: Eerste benodigdheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:18

zadel hoofdstel halster zweetdeken poetsspullen dekje
wintec zou ik persoonlijk zelf niet snel nemen. dit niet vanwege de kwaliteit maar ik hou neit zo van kunstof zadels. ik vind leren zadels beter en lekekrdr rijden maar dit is persoonlijk.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:19

en een EHBO kitje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:22

Een goed mes, komt altijd van pas.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:24

Ik ben juist gek op wintec Haha! Komt omdat mijn weiland, waar ik altijd doorheen moet rijden, zo blubberig is dat mijn leren zadel het niet zo leuk vond Clown Met kunstof is blubber geen probleem! Makkelijk schoon te maken. Ook na een fikse regenbui ben ik blij met kunstof Nagelbijten / Gniffelen Ben begonnen met een wintec, daarna een leren en heb nu weer een wintec. Ik neem pas weer leer als ik een stal heb waarbij het zadel niet zoveel te lijden heeft Nagelbijten / Gniffelen
Kwaliteit is echt goed Lachen maar je moet er inderdaad van houden Lachen

Mijn eerste aankopen waren: 2 halster+touwen (1 reserve dus), twee dekjes (1 reserve), hoofdstel+bit, leder verzorgingspul, borstels, hoevenvet en teer, zweetdeken en glansspray.
o ja en een borstelbak Clown

Zadel kreeg ik bij de pony.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:28

Zadel moet op je paard passen, dus die kan je niet al vooraf kopen.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 17:28

nee dat snap ik patty Knipoog maar ik kan wel nar een type uit kijken om een prijsschatting te maken Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:29

kan wel, die kun je ook passen als je paard er is en op maat laten maken Knipoog

Ik koop ook eerst een zadel voordat ik het uberhaupt heb gepast Lachen

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:30

ikke20 schreef:
zadel hoofdstel halster zweetdeken poetsspullen dekje
wintec zou ik persoonlijk zelf niet snel nemen. dit niet vanwege de kwaliteit maar ik hou neit zo van kunstof zadels. ik vind leren zadels beter en lekekrdr rijden maar dit is persoonlijk.

ze vroeg om 1e benodigdheden........geen zweetdeken dus

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:30

Dat is je vraag niet. Je vraagt wat er al in je kastje moet zitten voordat hij komt...
Kun je het zadel wat hij nu heeft er niet bij kopen?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 17:33

ooh kan ook Tong uitsteken
Maar ik wil even weten wat ik dan zou moeten kopen, dekjes bijv. heb ik zat, maar zadel e.d. niet. En een groot deel kan lekker simpel, ik weet uit ervaring dat de rest toch makkelijk bij elkaar spaart Schijnheilig

@Patty: Het gaat om het principe. Goed je hebt gelijk, zadel zit dan nog niet in het kastje. Maar het is wel iets wat ik gelijk nodig heb.
Nee zadel zit er in principe niet bij.

Maar is allemaal voorwerk, ik moet sowieso nog gaan kijken. Heb een paard op het oog en als dat niets wordt, ga ik voorlopig niet verder zoeken. Was nu ook niet op zoek maar soms loop je zo tegen je droompaard aan..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:34

Een zweetdeken was wel een van de eerste dingen die ik nodig had...

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:36

Welshcobfan schreef:
Een zweetdeken was wel een van de eerste dingen die ik nodig had...

Blond Blond omdat????

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:38

Ik mijn pony in de winter kreeg, de dag erna er al mee naar les ging en zo erg bezweet raakte, dat ik hem moeilijk op stal kon zetten zo Clown (hij bleef opgefokt na de les waardoor hij niet koud werd, hij bleef warm. Sja de wind stond op dat moment vol op de stal... De stal was 1 kilometer rijden vanaf de manege, het is een buitenstal)

Tegenwoordig gebruik ik die deken allang niet meer. Maar de eerste paar keren had ik die deken zeker nodig. (hij is nu na 6 jaar bij mij al een heeeeeel stuk rustiger Clown)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-12-07 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:39

Okee. Een zweetdeken vind ik ook geen overbodige luxe anders. Als het paard dik in zijn vacht zit en je wilt gaan rijden, dan vind hij dat vast wel lekker! Verder lijkt me dat je ook meteen peesbeschermers nodig hebt, voor als je hem losgooit, of met rijden. Spannend hoor!

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:41

uitstappen doet wonderen en deken op op stal

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:43

Peesjes heb je juist niet nodig. Die ondersteunen niets en zorgen alleen maar voor extra hitte daar. Ik zou niet eerder peesjes gebruiken dan dat het echt moet van bv de veearts.

misspippin: ik had een kilometer uitgestapt Haha! Waarom is een deken op stal wel nodig en een zweetdeken niet? Clown Ik gebruikte geen staldeken, omdat de vacht dik genoeg is. Maar daardoor had ik wel even een zweetdeken nodig. Ik snap die logica niet helemaal...

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 17:44

Het meeste wat genoemd is kan ik gelukkig op bokt of marktplaats goedkoop krijgen, zadel heb ik het liefst nieuw.
Niet dat ik het geld er niet voor wil uitgeven Bloos Maar ik heb net mijn rijbewijs afbetaald (donderdag examen en hopen dat ik slaag), bezig met verhuizen en na het aanschafbedrag van het paard eventueel houd ik nog net een mooi bedrag over voor de eerste spullen, en dan voor de rest langzaamaan kleine dingetjes erbij kopen. Scheelt dat ik na de belangrijkste spullen niet alles in een keer nodig heb. Maar zo kan ik een heel mooi lijstje maken.
Alleen een zadel van bijv. 1500,- zit er warschijnlijk niet in Schijnheilig

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:45

voor de eerste spullen was ik destijds ehhh 400 gulden kwijt Lachen (zadel zat dus bij de pony, dus dat scheelt enorm Tong uitsteken)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:47

Welshcobfan schreef:
Peesjes heb je juist niet nodig. Die ondersteunen niets en zorgen alleen maar voor extra hitte daar. Ik zou niet eerder peesjes gebruiken dan dat het echt moet van bv de veearts.

Ik weet niet naar wat voor een paardje de TS kijkt, maar toen ik mijn paard voor het eerst los in de paddock deed op de nieuwe stal, ging ze enorm uit haar stekker. Dan heb je echt wel liever peesbeschermers om hoor Knipoog

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 17:47

Ik zou een auto kopen van mijn spaargeld maar heb met mijn vriend afgesproken dat ik zijn auto mag rijden, deze is namelijk gemaakt (voorheen konden we niet buiten almere rijden)
Het geld voor mijn auto gebruik ik voor het paard (alleen dus als het echt wat wordt) dan houd ik nog een slordige 1200 over voor benodigdheden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:49

oohh daar kun je het wel mee doen hoor Lachen

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 17:50

Ja dat dacht ik ook, alleen ik zit met het zadel, want die moet toch echt wel van goede kwaliteit zijn.
En dat kan volgens mij aardig oplopen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:52

Mwah, tweedehands valt vaak wel mee hoor Lachen (mijn vorige zadel kostte mij 220 euro Lachen )
Wintec en thorowgood (oid Clown rotnaam Tong uitsteken) zijn kwalitatief ook prima voor als je een nieuw zadel wilt en niet teveel wilt betalen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-12-07 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:56

Het meeste is denk ik wel genoemd. Als ik jou was zou ik voor een goed tweedehands zadel gaan. Scheelt toch weer wat geld vergeleken met een nieuwe.