Jullie mening graag! Ouder paard...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Jullie mening graag! Ouder paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 11:22

Graag wil ik jullie mening c.q. ervaring horen over het volgende:

gisteren heb ik een zadelmaker laten komen bij mijn paard om een zadel aan te schaffen voor een max. budget van 900 euro. Mijn paard wordt volgend jaar 18 jaar oud. Hij is nog topfit en kan af en toe nog zo maf zijn als een 3-jarige, echter, is dit geen garantie dat hij niet al volgende week dood kan neerstorten om het maar even heel cru te brengen.
Mijn paard heeft gisteren vele zadels opgehad en ik heb er op een stuk of 8 gezeten. De een na de ander lag nog beroerder. We begonnen in de prijsklassen tot mijn budget en uiteindelijk zat ik op een goede Kieffer van dík boven mijn budget: 1645 euro kaal.
Dit zadel lag rédelijk maar nog niet ideaal. Het zadel zou van voren opgevuld kunnen worden, maar dan zou het van achteren weer te veel naar achteren komen te liggen, etc.
Nu kwam de zadelmaker met het idee om een maatzadel te gaan aanmeten. De totale kosten hiervoor komen op 1500 euro inclusief alles en het zadel zal over zo n 2 maanden gereed zijn. Het hele probleem is de bouw en leeftijd van mijn paard. Hij heeft als het ware beneden zijn schoft 2 diepe kuilen. Dat is het allergrootste probleem waardoor al die zadels van gisteren dus niet pasten. Na telefonisch overleg met mijn ouders besloot ik om te gaan voor het maatzadel.

Echter, na het lezen van tips en adviezen van mede-bokkers begin ik toch wat te twijfelen of ik hier wel goed aan doe. Mijn paard wordt namelijk wel 18…

De voordelen zijn wel enorm: het zadel wordt (in Engeland) voor mijn paard helemaal op maat gemaakt, erna worden de kniewrongen voor mij dúsdanig geplaatst dat ik er perfect op kom te zitten, extra diepe zit heb ik nodig, een teruggesneden kamer voor mijn paard, ik mag zelf de lengte van de zweetbladen gaan bepalen etc. Dus: aan de kwaliteit en zitcomfort zal het niet gaan liggen. Als mijn paard bv. komt te overlijden als het zadel nog niet klaar is ben ik 50 euro passervice kosten kwijt, mocht het zadel wel gereed zijn dan ben ik mijn 300 euro die ik aanbetaald heb kwijt.

De extra verdikkingen die speciaal op die plekken van die kuilen worden gemaakt kunnen weer verwijderd worden en de kniewrongen verplaatst. Het zadel is dus na mijn paard particulier te verkopen. Ook binnen een jaar na aanschaf krijg ik er 1100 inruilwaarde op terug, na dat jaar wordt het afhankelijk van de staat van het zadel. Op zich dus een mooie deal lijkt mij?

Ik ben door mijn twijfels gewoon benieuwd naar de ervaringen van anderen. Heb jij ook een vrij duur zadel aangeschaft op latere leeftijd van je paard? Heb je er spijt van? Wat adviseer je mij?

Gentle_Joy

Re: Jullie mening graag! Ouder paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:25

gewoon doen!
Het gaat wel erom dat je goed zit op je paard zijn rug!
Zelfs een jong paard kan inene overlijden en dan zit je ook met hetzelfde

Ik wou destijds voor mijn oudere verzorgpaard ook een zadel aanschaffen maar ze werd toen helas verkocht van de 1 op de andere dag Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Gentle_Joy op 14-12-07 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:28

18, en je bent al bezig dat ie zo om kanvallen
een jong paard kan ook ziek worden of ongeluk kirjgen, dus dat vind ik onzin
als je paard nog goed te rijden is, moet je het doen
als dit de enige manier is om een goed passend zadel te krijgen is

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:29

Ik zou het idd ook doen.
Het allerbelangrijkste is gewoon dat het zadel goed past, voor zowel je paard als jou!
Bovendien zeg je zelf ook al dat het zadel nog wel weer te verkopen is en ook de eventuele inruilwaarde is niet verkeerd.
Tot slot, 18 is niet de jongste meer, maar hij kan misschien ook nog wel heel wat jaartjes mee!

Succes!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:29

Ik zou het ook doen! Je kunt nog 10 jaar plezier hebben van je paard! Een goed passend zadel voor je paard zn rug is dan echt geen overbodige luxe en jij kan ook lekker zitten!
Natuurlijk kan hij morgen ineens dood neervallen, maar dat kan ook met jou gebeuren. Als je alles van te voren wist was het leven niet zo moeilijk! Knipoog

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:31

je paard kan wel 18 zijn maar dat betekend niet dat hij daarom volgende week overleden is.
als je paard 5 jaar is kan die ook een misstap zetten en een been breken of wat dan ook.
als je paard nu fit is en je wilt rijden zal je toch goed passend tuig moeten hebben.
ik denk niet dat je daarin veel keus hebt,ik denk ook niet dat je met zo n rug een goed passend boomlooszadel kan vinden,dus dat word toch in de buidel graaien Knipoog

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:32

Met 18 is een paard in de bloei van zijn leven. De meeste halen de 30 wel!
Dus denk om de rug van je paard en als je het geld er voor hebt zou ik het zadel kopen. Wie weet past hij later ook wel op een ander...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:35

Zo ook gewoon voor dit zadel gaan, je paard is goed te rijden en vooruit kijken wat er evt gaat gebeuren kan je toch niet.
Elk paard jong of oud kan er van de ene op de andere dag niet meer zijn.
Een goed zadel zowel voor je paard als voor jou zal ik dus ook zeker aanschaffen ongeacht de leeftijd.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 11:45

Oh bedankt voor jullie reacties zeg...pffff...

Tja, ik krijg en lees ook namelijk tips dat een ander zadel vást wel aan te passen moet zijn op zijn rug want er zijn zoveel zadels op de wereld en dat ik misschien eerst nog een andere zadelmaker had moeten proberen...

Ik heb echter niet alle merken geprobeerd, maar wel vele (o.a. JC, Kentaur, diverse Kieffers, een Passier, een Ainsley en een KN...) en allemaal lagen ze niet goed, lagen ze wel redelijk, dan werden het wel van die kadetjes zodra ik plaatsnam in het zadel (en ik ben niet slank maar ook geen tientonner...)...

Ik wíl ook het beste voor mijn paard...denk dat ik gewoon een beetje bevestiging voor mijn beslissing zoek omdat het toch wel auw doet in mijn portemonnee.

Mijn paard is ook nog hartstikke jong in zijn koppie hoor, is gewoon een toppertje en ik train hem nog steeds op ZZ niveau en ik verwacht ook wel dat hij nog erg lang mee zal gaan hoor, daar niet van. Ik ga wel vanaf volgend jaar wat meer buitenritten rijden maar ook daarvoor is een lekker zadel onontbeerlijk en inderdaad, zoals hier gezegd...ook een 5-jarige kan wat vreselijks overkomen.

Ook eventuele negatieve dingen zijn welkom hoor...ik maak uiteindelijk toch wel mijn eigen(wijze) Haha! beslissing...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:52

ik denk dat je het niet moet laten afhangen van de leeftijd van het paard...

je zegt dat je over een jaar er nog 1100 voor kan krijgen. dus opzich is de waarde vrij vast.

persoonlijk weet ik niet wat ik had gedaan. mijn vorige paard was ook lastig. heb een kentaur gekocht en die extra laten opvullen. maar ja had het niet gepast... ik weet het niet. je wilt het beste voor je paard.

mag ik vragen wie de zadelmaker is.. iemand bij ons op stap heeft het tegenoverstelde van jouw. een super ronde haflinger, ook niets voor te vinden. (mag via pb)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:15

Lynn_Nikita schreef:
18, en je bent al bezig dat ie zo om kanvallen
een jong paard kan ook ziek worden of ongeluk kirjgen, dus dat vind ik onzin
als je paard nog goed te rijden is, moet je het doen
als dit de enige manier is om een goed passend zadel te krijgen is

Hier sluit ik mij volledig bij aan.
Mijn paard is ook een 'oudere' zo fit als maar kan en kan ook zo jolig zijn als een jong paard. Toch, mocht zij een nieuw zadel nodig hebben, dan komt deze er ook. Daar zou ik persoonlijk niet over twijfelen.
Succes met je beslissing in ieder geval.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:18

ga met bovenstaande mee. ik zie vaak genoeg jonge dieren gaan dus dat je paard 18 is zegt niks over of hij binnenkort op zijn rug ligt. Gewoon een goed zadel kopen waar je content mee bent en lekker genieten. Voor het zelfde geld wordt hij wel 35.

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:21

als je gewoon nog lekker met hem op stap kan en hij het ook allemaal prima vind zou ik het wel doen.. de leeftijd heeft er weinig mee te maken vind ik, er overlijden ook genoeg jonge paarden. dus als ik jou was zou ik gewoon een zadel aan laten meten waar je lekker op zit en je paard zich ook goed bij voelt Knipoog

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:26

Ik zou me eerst afvragen wat er mis is met het zadel wat je nu hebt... En anders tja... even heel kort door de bocht van mij kant: waarom koop je geen leuk nieuw jong paard en geef je je paard van 18 zijn pensioen? Als dat geen optie is voor jou, zou ik gewoon lekker een nieuw zadel voor hem kopen!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 15:35

_Sammie_ schreef:
Ik zou me eerst afvragen wat er mis is met het zadel wat je nu hebt... En anders tja... even heel kort door de bocht van mij kant: waarom koop je geen leuk nieuw jong paard en geef je je paard van 18 zijn pensioen? Als dat geen optie is voor jou, zou ik gewoon lekker een nieuw zadel voor hem kopen!

Vat dit niet verkeerd op hoor, maar zou het kunnen dat je dit sarcastisch bedoelt?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:38

Ik zou het gewoon doen. Elk paard kan van de een op de andere dag dood neervallen en aangezien de jouwe nog absoluut geen kenmerken vertoont dat dit ergens in de nabije toekomst gaat gebeuren zou ik er gewoon vanuit gaan dat hij nog jaren meekan. En zoals je zegt, het zadel is ook nog heel goed aanpasbaar voor een ander paard/ruiter dus nog heel goed verkoopbaar mocht je paard er ineens niet meer zijn.q

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 15:40

Als ik jou was zou ik er kiezen om een goed tweedehands zadel te kopen.
ik ken meerdere ruiters die op hun paard een zadel hebben laten maken.
Dit was of nederlands fabricaat of Engels en op 1 persoon na waren zij erg ontevreden over het zadel.

Een voordeel van een tweedehands zadel is dat die zijn waarde blijft houden.
Op een nieuw zadel moet je altijd best veel laten vallen als je het weer wil verkopen.
Volgens mij is er niemand die voor een tweedehands zadel nog 100 euro neertel.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:44

Nee ik bedoel dit niet sarcastisch... Als ik een paard van 18 zou hebben en ik zou over een grote uitgave (1500 euro vind ik een aardige uitgave) praten, zou ik er over nadenken om geen nieuw jong paard te kopen die nog een hele toekomst voor zich heeft.
Oudere paarden hebben meer kans op een zeer lijf.
Dat zou ik denk ik overwegen.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:49

Tsja..als jij zegt dat je paard zich nog 4 jaar voelt op dit moment...waarom niet dan?

Tsja...hij kan morgen neervallen, maar dat kan een paard van 3 ook. Hij kan ook nog 25 worden...of zelfs ouder...en dan sla je je voor je hoofd dat je niet dat ene duurdere zadel hebt genomen.

Heb je al een andere zadelmaker laten komen met andere zadels? Of iemand met tweedehands zadels? Misschien nog net even verder kijken voordat je dat ene dure zadel gaat aanschaffen?

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:51

Ik zou gewoon een op maat gemaakt zadel voor je paard kopen. Met veel geluk heb je nog heel lang plezier aan je paard. Ik zou niet met een zadel dat geen 100% past gaan rijden. En zoals je zegt het zadel kan na het overlijden van je paard aangepast worden zodat je het perfect kan verder verkopen of zelf houden voor een ander paard. Gewoon doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:53

ik heb voor mijn bijrijfries (word in mei 19) een 2de hands kieffer gekocht, ten eerst omdat ik niet met een duur zadel wil zitten mocht ze verkocht worden, en ten tweede, ze is al ouder, zij was vorig jaar heel actief, mensen vroegen me hoe oud is ze 7? doe er maar 10 jaar bij op.. die schrokken ervan, dat merk je niet aan haar! maar ze gaat nu achteruit, en staat daarom een hele tijd stil, nu ongeveer een maand of 3 denk ik. daarom heb ik gekozen om een goedkoper zadel te nemen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 16:53

_Sammie_ schreef:
Nee ik bedoel dit niet sarcastisch... Als ik een paard van 18 zou hebben en ik zou over een grote uitgave (1500 euro vind ik een aardige uitgave) praten, zou ik er over nadenken om geen nieuw jong paard te kopen die nog een hele toekomst voor zich heeft.

Bij mij is het alleen het overwegen totaal niet waard. Ik heb het dier inmiddels 14 jaar, heeft zijn sporen in de sport verdiend, is nog hartstikke fit aan alle kanten en ik ben bovendien echt gek op hem! Waarom een paard dat nog fit en gezond is met pensioen sturen? Nee hoor, dát wordt zijn dood juist en bovendien heb ik hem beloofd hem te houden tot zijn dood. Onze band is echt heel erg sterk (lees desnoods mijn profiel maar ff) dat het echt niet tot de opties behoort. Nieuw jong paard komt héél misschien wel weer...als mijn huidige paard er niet meer is...
Ik kan het financieel niet bolwerken om voor 2 paarden te zorgen en wat betreft tijd ook niet...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:02

Juist op deze leeftijd is goed kunnen blijven bewegen van belang en dat kan alleen maar met een goed passend zadel. Als er tweedehands geen geschikt zadel voor jullie te vinden is, dan inderdaad maar maatwerk. Let wel heel goed op dat de pasvorm goed is en goed blijft in de loop van de tijd.
Je hebt het over kuilen naast de schoft, dat duidt op spierverlies in de bovenlijn, let dus extra goed op het goede gebruik van die bovenlijn, zodat je daar niet nog meer spieren verliest, maar misschien juist weer opbouwt. Zorg dat dit maatwerkzadel daar ook ruimte biedt voor aanpassingen.

_Sammie_ een paard met pensioen sturen vanwege een getalletje is dom en doet onrecht aan het paard. Mijn paard is 20 en geen haar op mijn hoofd die erover denkt om haar met pensioen te sturen, daar zou ze pas aan kapot gaan. En een goed zadel behoudt zijn waarde.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:18

Randy01 schreef:
_Sammie_ schreef:

Bij mij is het alleen het overwegen totaal niet waard. Ik heb het dier inmiddels 14 jaar, heeft zijn sporen in de sport verdiend, is nog hartstikke fit aan alle kanten en ik ben bovendien echt gek op hem! Waarom een paard dat nog fit en gezond is met pensioen sturen? Nee hoor, dát wordt zijn dood juist en bovendien heb ik hem beloofd hem te houden tot zijn dood. Onze band is echt heel erg sterk (lees desnoods mijn profiel maar ff) dat het echt niet tot de opties behoort. Nieuw jong paard komt héél misschien wel weer...als mijn huidige paard er niet meer is...
Ik kan het financieel niet bolwerken om voor 2 paarden te zorgen en wat betreft tijd ook niet...

Daarom zei ik ook in het begin dat het misschien kort door de bocht is, als dat geen optie is voor jou dan zou ik inderdaad gewoon een nieuw zadel aan laten meten! In mijn geval zou zo'n moment (voor een grote uitgave) namelijk aanleiding geven voor een nieuw paard. (met nadruk op mijn). Verder denk ik, hoe jij erover praat, dat het pezier wat jij nog uit het rijden met je paard kan halen MINIMAAL 1500 euro waard is.
@Waratje: ik probeer ts een andere optie te geven, door iets te suggeren, ik vind jouw reactie daarom niet terecht (dat wou ik even kwijt Lachen, niet aanvallend bedoelt).
Laatst bijgewerkt door vaatwasser op 14-12-07 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:20

@ Waratje, een goed zadel behoud zijn waarde, maar als een zadel op maat gemaakt is, moet je net iemand hebben die hetzelfde zadel kan passen...