Kale plekken op rug..hoe verhelpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Kale plekken op rug..hoe verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 22:46

Hallo,
Mijn paardje is een tijdje geleden geschoren.
Dit was de eerste keer dat ''mijn'' paard geschoren werd en dus ook
de eerste keer voor hem.
Nu heb ik geconstateerd dat onder het dekje waar de ong. de zadelkussens zitten
er zich kale plekken hebben gevormd. En voordat het gaat irriteren of erger word,
wil ik dat graag voorkomen.
Wie heeft hier ervaring mee??
Wat kan ik hier aan doen..extra zacht dekje onder zijn gewone dekje?

Voor mij een leer om dus de volgende keer met scheren een zadelvorm te laten zitten. Vork

Jennasilver

Re: Kale plekken op rug..hoe verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 01:23

Wij hadden dat laatst ook bij een van de merries die mijn dochter berijdt en hebben er een paar dagen vaseline opgezet. Een zacht zadeldekje maakt ook wel wat verschil met extra schuren.
Heb zelf geen ervaringen met scheren van paarden

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:21

je kan de volgende keer ook een stuk van het haar laten staan. dus waar de boom loopt en de zadelkussens. heb je er de volgende keer geen last meer van.

voor nu kan ik je niet helpen. heb er geen ervaring mee

Klijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:44

wij laten inderdaad een stuk haar staan. meestal in de vorm van een gelpad misschien is dat voor de volgende keer wat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:36

Het zijn alleen maar de haren die afbreken, ik zou me er geen zorgen over maken (mits het zadel goed past)
Als je wilt voorkomen dat de haren afbreken moet je met leren shabrak rijden. Extra zacht dekje voorkomt niet dat de haren er in vastzitten en afbreken.
En kijk ook even naar de onderkant van je winterdeken. Katoenen voering kan ook ervoor zorgen dat haren afbreken, neem een deken met een gladde binnenkant.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 19:33

De haren zijn niet afgebroken..het is al kaal.
Zit dus al op de huid. Aan de deken kan het niet liggen.
Haar laten staan met scheren vond ik zelf ook een optie..stond ook in mijn beginpost.. Vork
Maar meer tips zijn altijd welkom.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:52

ik begrijp eerlijk gezegd niet dat de haren op de plaats waar het zadel komt te liggen afgeschoren zijn, dit is nl niet gebruikelijk en om bovenstaande reden ook niet verstandig.

voor nu zou ik even niet rijden, laat de huid even tot rust komen en masseer de plekken regelmatig, om de huid weer in conditie te brengen en evt. afvalstoffen af te helpen voeren.
daarna rijden zonder dekje, of zoals Cassidy aangeeft met een glad leren dekje.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:00

Ik scheer altijd alles weg bij paarden. Laat ook geen zadeldekje of padje haar liggen op de plek van het zadel...
Als je zadel goed past en goed zit gebeurt er nl helemaal niks met de haren daar.

Pas als het harnachement niet goed is ontstaan de problemen.
En zo'n zadeldekje van haar maskeert misschien wel het eerste stadium van het feit dat er iets niet klopt... onderhuids is er dan al meer loos wat bv een lichte drukking betreft, of verwarming op de plek waar het zadel niet goed ligt...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 14:27

Bedankt voor de reacties..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:31

Schapenvacht onderlegger er tussen en dan de schapenvacht direct op de rug leggen.......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 14:34

ElCamino schreef:

Schuren duidt op beweging van het zadel t.o.v. de huid. Op zich zit er ruím voldoende bewegingsvrijheid in het zachte weefsel boven de ribbenkast om de beweging van rug t.o.v. het zadel toe te staan.
Schuren mag dus eigenlijk inderdaad niet voorkomen.

Mééstal is het een gevolg van een verkeerde paatsing van de singelbevesitiging aan het zadel, waardoor de achterzijde van het zadel helemaal los ligt.
Wanneer er aan de voorzijde schuurplekken zijn is dat waarschijnlijk een probleem in de pasvorm.

Hoe dan ook is het niet verstandig om alleen het symptoom te bestrijden.

hc

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:00

Huertecilla schreef:
ElCamino schreef:

Schuren duidt op beweging van het zadel t.o.v. de huid. Op zich zit er ruím voldoende bewegingsvrijheid in het zachte weefsel boven de ribbenkast om de beweging van rug t.o.v. het zadel toe te staan.

Mééstal is het een gevolg van een verkeerde paatsing van de singelbevesitiging aan het zadel, waardoor de achterzijde van het zadel helemaal los ligt.
Wanneer er aan de voorzijde schuurplekken zijn is dat waarschijnlijk een probleem in de pasvorm.

hc

helemaal mee eens. zoek eerst de oorzaak op, wellicht is het tijd om je zadel weer na te laten kijken?

@ meggiemeg, met een schapenvacht onderlegger verklein je de ruime van de boom tov je paard... lost misschien het schuren op, maar legt ook je zadel klem aan de schouder waardoor je paard met veel ergere problemen te kampen krijgt dan enkel een schuurplekje.

verder vind ik de toelichting van Elcamino een heel goede, dat je niets ziet behalve een schuurplekje, wil niet zeggen dat er verder ook niets aan de hand is. het kan heel goed dat ónder die schuurplekjes de onderliggende zachte weefsels al schade opgelopen hebben. dit zie je niet, maar is er wel. vergelijk het met een oud litteken. weliswaar genezen en (zo goed als, en met een vacht haar erover volledig) onzichtbaar, maar zéker nog mogelijk pijnlijk of onvolledig/ onvoldoende genezen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 18:40

Bedankt voor de reacties.
Ik zal eens goed naar mijn zadel kijken..Hoewel ik het een beetje vreemd vind want aan de zijkant van zijn ''buik''
waar de achterkant van het dekje eindigt is hij ook wat gechuurd. Dit kan uiteraard toeval zijn. Misschien is mijn paard er ook iets gevoeliger voor?? Dit neemt uiteraard niet weg dat ik eens goed naar de ligging van mijn zadel moet kijken en een oplossing vind. Ik ben er achter dat de lepel/kussens iets wijken van de rug met rijden. Dus het zadel moet aan de voorboom schijnlijk iets opgehoogd worden. Toch graag meer tips van mensen die misschien hetzelfde probleem hebben of evt andere sugesties??

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:12

mijn paard heeft dat in de winter ook altijd heel erg, 's zomers heeft hij nergens last van.
met scheren heeft het niets te maken, was voor het scheren ook al kaal op zn rug en ook van het sjabrak, plekje van de teugel op de hals en zo.
heb op aanraden een heel duur schapenwol sjabrak gehocht, maar dat helpt dus helaas ook niet..
denk dat sommige paarden een wat gevoeliger huidje hebben

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 22:30

Nee hiervoor had hij het niet..Lijkt wel of het is gekomen sinds ik dit shabrak er op heb..dus morgen zoiezo shabrak even wisselen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:59

dat zou het al op kunnen lossen... een zadel dat niet stabiel aangesloten blijft liggen aan de achterkant is zowiezo aan een kritische blik toe, dus dat zou ik alsnog doen!

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:20

OPG -> HAR

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:03

Schapenvacht dekje en evt. singebontje als het daar ook schuurt kan misschien voorlopig even de uitkomst bieden.

Ik zou dan inderdaad volgende keer ook eens proberen om de zadelplek niet te scheren, kijken of dat scheelt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:09

Huertecilla schreef:
ElCamino schreef:

hc

Klopt, of het zadel zweeft achter bij de kussens tijdens het rijden. Ik heb dit ook gehad en dat was door het zweven van het zadel. Een passend zadel heeft de plekken doen verdwijnen Ja

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:10

Toen je je paard nog niet geschoren had waren er geen afgebroken haren/kale plekken?
Als je het snel weer aangegroeid wil zien zou ik tot dat het haar weer goed terug is gegroeid niet rijden. Denk dat je anders die kale plek langer zult houden.

Er is mij door onze zadelmaker verteld dat een schapenvacht de druk goed verdeeld en als ze een gevoelige plekje hebben op de huid welke niet is veroorzaakt door een drukplek je dan toch door kunt rijden.
Een niet passend zadel zal alleen maar slechter gaan passen met wat dan ook er onder extra.
Als een zadel goed past maakt een schapenvacht niet uit, de pasvorm wordt er niet minder door is mij dus verteld door een zadelmaker!

Mijn paard heeft erg snel last van eiwit bulten op de rug bij de minste verandering in bijv. het gras. Vaak zitten ze dan ook op de rug precies onder het zadel, door er dan een schapenvacht onderlegger direct op de huid te leggen en dan pas het shabrakje/pad rijd ik ze niet kapot!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 00:43

meggiemeg schreef:
Toen je je paard nog niet geschoren had waren er geen afgebroken haren/kale plekken?
Als je het snel weer aangegroeid wil zien zou ik tot dat het haar weer goed terug is gegroeid niet rijden. Denk dat je anders die kale plek langer zult houden.

Er is mij door onze zadelmaker verteld dat een schapenvacht de druk goed verdeeld en als ze een gevoelige plekje hebben op de huid welke niet is veroorzaakt door een drukplek je dan toch door kunt rijden.
Een niet passend zadel zal alleen maar slechter gaan passen met wat dan ook er onder extra.
Als een zadel goed past maakt een schapenvacht niet uit, de pasvorm wordt er niet minder door is mij dus verteld door een zadelmaker!

Mijn paard heeft erg snel last van eiwit bulten op de rug bij de minste verandering in bijv. het gras. Vaak zitten ze dan ook op de rug precies onder het zadel, door er dan een schapenvacht onderlegger direct op de huid te leggen en dan pas het shabrakje/pad rijd ik ze niet kapot!

Het afschuren van de haren zoals de TS aangeeft is iets heel normaals denkende aan de diagonale bewegingen die het paard in beweging maakt. Die diagonale beweging zit in ieder zadel omdat je paard nou eenmaal in beweging is. Normaal zie je dat niet en is de haarlengte ook anders dan bij een geschoren paard.

Wat betreft bovenstaande quote:

Een bontonderlegger is niet drukverdelend....kijk eens hier.
Bovendien komt je zadel wel degelijk anders te liggen als je zadel zonder onderlegger goed past!

Wat betreft die "eiwit"bulten.... enkel onder het zadel en het is te wijten aan het voer....
9 van de 10 keer wijst het op een niet juiste pasvorm van het zadel waardoor in de spieren problemen ontstaan. Heel vaak is het een ophoping van afvalstoffen die door de druk op de spier niet kunnen worden afgevoerd of bescadiging van spierweefsel.

Mijnsinziens is het als het echt een voerprobleem is vreemd dat het niet over de rest van het lichaam zichtbaar cq voelbaar is.....
Laatst bijgewerkt door harnessmaker op 17-12-07 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 00:46

eens met harnessmaker....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 09:45

harnessmaker schreef:
meggiemeg schreef:

Het afschuren van de haren zoals de TS aangeeft is iets heel normaals denkende aan de diagonale bewegingen die het paard in beweging maakt. Die diagonale beweging zit in ieder zadel omdat je paard nou eenmaal in beweging is. Normaal zie je dat niet en is de haarlengte ook anders dan bij een geschoren paard.

Wat betreft bovenstaande quote:

Een bontonderlegger is niet drukverdelend....kijk eens hier.
Bovendien komt je zadel wel degelijk anders te liggen als je zadel zonder onderlegger goed past!

Wat betreft die "eiwit"bulten.... enkel onder het zadel en het is te wijten aan het voer....
9 van de 10 keer wijst het op een niet juiste pasvorm van het zadel waardoor in de spieren problemen ontstaan. Heel vaak is het een ophoping van afvalstoffen die door de druk op de spier niet kunnen worden afgevoerd of bescadiging van spierweefsel.

Mijnsinziens is het als het echt een voerprobleem is vreemd dat het niet over de rest van het lichaam zichtbaar cq voelbaar is.....

Mijn paard heeft ze dan op meerdere plekken, hals, borst, schouder en precies onder het zadel. Hij heeft ze alleen als ik merk dat de samenstelling van het gras aan het veranderen is in bijv. het voorjaar. Met de schapenvacht rijd ik ze dus niet kapot en kan ik lekker doorrijden en zonder schapenvacht rijd ik ze wel kapot. (advies om er een onder te doen kwam trouwens van mijn dierenarts!)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:47

dierenarts is geen zadelmaker... kijk eens hoeveel mensen er een schapenvacht onderlegger onder hun goed passende zadel doen, met als gevolg dat het goed passende zadel over het hele vlak zeker een cm verkleind wordt, dwz twee cm in breedte alleen al. conclusie mag dan imo zijn dat een GOED passend zadel wat twee cm smaller gemaakt wordt niet meer past.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:50

harnessmaker schreef:

Dat is wat mij ook altijd is verteld...
Schapenvacht onder je zadel kan dat schuren deels voorkomen (of in ieder geval beperken), maar als dat te dik is voor onder je zadel, wat voor mogelijkheden zijn er dan nog meer voor TS om het verder schuren te voorkomen?