Kieffer Lusitano Kur zadel, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Kieffer Lusitano Kur zadel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 21:11

Of met de Kieffer Lusitano dressuurzadels?

Ik ben al een tijdje opzoek naar een goed dressuurzadel voor mijn Reus(Zie onderschrift)
Dit blijkt nog helemaal niet zo makkelijk te zijn aangezien deze reus een smallen en hoge schoft heeft.
Zie ook dit topic: [HAR] Zadel voor smalle schoft en diepe zit, welk merk?

Nu is vanavond onze eigen zadelmaker langs geweest. En had diverse zadels bij zich.
Het eerste zadel wat hij op Tervelley legde was de Kieffer Lusitano Kur (Excellent Lux).
Afbeelding
Mooi zadel, en jawel, totaal vrij van de schoft. Helemaal geweldig.
Het moet nog wel een beetje aangepast worden. Maar vrijdag mag ik'm uitproberen.
Iemand ervaringen met Kieffer Lusitano?
Het wordt wel wennen als ik zo die beenwrongen zie... Nagelbijten / Gniffelen

Tieneke

Re: Kieffer Lusitano Kur zadel, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:29

Ik heb hem sinds een week of 2 en ik vind het een zalig zadel Lachen Het is wel prijzig, maar ik vind het zijn geld zeker waard.
Ervaringen op lange termijn heb ik dus nog niet Knipoog Maar die paar keer dat het al op mijn paard heeft gelegen, voelde het echt helemaal goed. Ook paardje reageerde er supergoed op.

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 01:17

Ik heb de Kieffer Lusitano een paar jaar gehad en vond het een heel fijn zadel en van goede kwaliteit (bleef mooi), alleen toen ik L2 ging rijden en constant door moest zitten kreeg ik veel last van zadelpijn omdat het toch wel een behoorlijk hard zadel is. Ik heb 'm toen verkocht en heb nu een zadel wat wat zachter is (Hulsebos): ook fijn.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 20:13

Hard? Bloos!
Het gaat mij juist om dat ik op dit zadel juist lekker moet kunnen doorzitten. Aangezien het mij niet lukt op het andere zadel. Scheve mond

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:17

Ik heb op een groot aantal zadels gezeten en hard is wel de eigenschap die ik aan alle andere zadels kon toeschrijven, behalve aan dit zadel. Ik vind hem echt megazacht hoor... Ik denk dat dat gewoon een kwestie is van uitproberen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:11

Het verschil tussen excellent en de gewone zeg maar, is de boom en hardheid?! Heb ik me laten vertellen Ja Als ik kijk naar verschil tussen een gewoon kieffer zadel en een excellent zijn de excellent vaak wat zachter, de nieuwere zadels zijn ook zachter dan zadels van bijv. 5 jaar terug. Ik heb geen ervaring met dit model, hebben zelf wel 3 kieffers waarvan een excellent.

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:27

Tieneke schreef:
Ik heb op een groot aantal zadels gezeten en hard is wel de eigenschap die ik aan alle andere zadels kon toeschrijven, behalve aan dit zadel. Ik vind hem echt megazacht hoor... Ik denk dat dat gewoon een kwestie is van uitproberen.

Dan zou het kunnen zijn dat ik niet de Excellent versie had maar een ouder model want die van mij was echt hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:37

Kieffer-site, excellent tree:
Citaat:
PPH-SYNTHETIC SADDLE TREE WITH EXCELLENT SEAT
The kieffer saddle tree with excellent tree has a whole cut in the middle which is covered with a special membrane. This gives the saddle a slightly bouncing effect which is very positive for both rider AND horse. The saddle becomes very soft and protects the rider’s and horse’s back, gives a nice pillowy seat feeling and adapts very quickly to the rider’s seating position

Afbeelding

Lijkt mij ook zachter zitten, de Excellent, maar of het beter is?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:43

Mijn zadelmaker wist te vertellen van wel, beter voor de rug, confortabeler zowiezo Ja

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:19

hihi is wat he jennifer met die zere kontjes van ons Knipoog
Ik hoop voor je dat hij goed bevalt!!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 21:49

@Bitch: Lijkt me wel dat het goed is, anders adviseert je zadelmaker het niet! Knipoog

@Pasha: Oh het is idd wat. Nu maar hopen dat het beter zal gaan met ons gevoelige kontje. Clown

Morgen mag ik het zadel ophalen.
En van het weekend eens rustig uitproberen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:27

Revanches schreef:
@Bitch: Lijkt me wel dat het goed is, anders adviseert je zadelmaker het niet! Knipoog

Ik bedoel niet slecht in de zin van slecht zadel, alleen dit soort modellen behoeven, imo, veel controle van de zadelmaker, omdat dit soort kuipjes idd een flinke diepe, en zachte zit, creeeren, en dan moet de vulling wel goed zitten. Je zal als ongebalanceeerde ruiter snel kunnen gaan hangen in zo'n model zadel. ( en nu zijn Kieffers niet de makkelijkste zadels om aan te passen.. maar dat is mijn ervaring Bloos! )

Ik bedoel hier niet mee dat een diepe zit slecht is, maar dat er ten alle tijden een goede vulling onder moet zitten, die druk zo gelijkmatig mogelijk verdeeld.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:02

Weetje wat me wel opvalt bij dit zadel...
Dat bij dit zadel de Zit zelf.. niet diep is..
maar dat gewoon de achterkant heel sterk opgehoogd is..
Je ziet echt duidelijk op dat plaatje in Knik in de lepel waar die omhoog gaat...
Bij dit soort zadels moet je dus wel zeker zijn dat je de goede inch maat hebt.. anders ga je al snel tegen de lepel hangen of er zelfs opzitten..
en dat is niet de bedoeling

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:40

Ha Jen,

Ik ben totaaaal niet van de Kieffers, maar ik heb al eens een paar keer op een paardje gezeten dat dit zadel had en vond hem wel fijn zitten! (tot mijn verbazing dus!) Hoop voor je dattie past dus!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:43

Ik ben helemaal van de Kieffer en heb dit zadel dus ook. Ik vind het heerlijk zitten. Het is alleen wel ff wennen, want je wordt wel heel erg in een houding gezet. Wat kwaliteit betreft zit je wel goed met kieffer, dus als het goed past op jouw paard is het alleen nog de vraag of je er lekker op kunt rijden. En dat moet je naturlijk zelf beslissen. Maar ik neem aan dat je het even uit mag proberen?

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:49

Ik heb de Kieffer Lusitano en ik ben er dolgelukkig mee!!! De gewone Lusitano vind ik al niet hard, dus zal deze wel zeker zacht zijn. Die kniewrongen vind ik inderdaad in het begin wel even wennen. Zeker als je van een vrij vlak dressuurzadel of veelzijdig naar een Lusitano gaat. Ik was de eerste keer dan ook al na 20. min klaar met rijden, omdat ik echt pijn had in mn bovenbenen. Maar dat went en het is alleen maar een teken dat je voorheen je benen toch niet op de juiste plaats had, was mijn conclusie.

Heel veel plezier ermee!!!!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 14:12

Het past.
Het is,zoals Britty ook al zegt, onwijs wennen. Die speciale beenwrongen maken je houding ineens wel anders.
Heb er vandaag ook eerst maar ff 20minuutjes meegereden.
En het is misschien wel wennen,maar het zadel past perfect.
De reus heeft nu nog meer bewegingsvrijheid.
Nu moeten we samen dit zadel maar eens rustig in gaan rijden,en dan over een tijdje zal het vast en zeker perfect zitten. Haha!

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 17:45

Ik heb nu de lusitano 2 jr ongeveer en ben er erg blij mee.Het was wel wennen, ik reed altijd op een springzadel. ( ook kieffer) Op m'n andere paard heb ik nu een passier en dat is ook weer wennen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:53

Ik vond het een geweldig zadel, ik heb er een hele tijd mee gereden. Je zit er helemaal anders op dan op een ander zadel. Eentje wat ik mss ooit nog wil kopen.