[WN] Westernzadel voor Tinker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eldoradoke

Westernzadel voor Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 15:20

Ik heb voor een week een tweedehands wasternzadel gekregen om te passen op mijn Tinker.
Nu was ik niet zeker of het zadel wel goed ligt. Nu ken ik niet direct iemand die in de buurt woont om even te komen kijken, dus dacht ik : "Ik zet fotos op bokt, als het dan niet goed ligt hoor ik het zeker Clown Knipoog "
Het zadel is wel een waar ik al langer naar op zoek ben, een mooi zwart met niet al te veel tralala.
Mijn Tinker is ook nog maar 2 en een half jaar oud (nee ik rij er nog niet op hoor Tong uitsteken ) Dus hij gaat nog wel wat groeien, maar ik weet niet of hij hard genoeg gaat groeien om het zadel te laten passen.

Zo, hier gaan we dan, brand maar los, in dit topic mag, of MOET er zelfs, commentaar gegeven worden over de foto's Haha!

Afbeelding
Afbeelding
http://img.photobucket.com/albums/v321/Carnac/My%20horses/Daico/PICT0228.jpg

Het was overigens de eerste keer dat mijn paard een zadel op had, en het gaat zowiezo nog een tijd duren voor ik met hem ga werken, dit zadel was gewoon een buitenkansje dat nu te nemen of te laten is, vandaar dat het nu wel gepast moest worden.

Tessa

Re: Westernzadel voor Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:01

HAR -> WN-TR

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:03

dat kun je nu toch nog niet zeggen...

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:03

de kwaliteit van je zadel is slecht, het is een zadelmarkt zadel

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:06

Wat ik je kan vertellen is dat het een slechte kwaliteit zadel is, ik zou het zeker niet doen. Knipoog

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:07

Wat ik er zo van kan zien is dat het zadel veel te lang is voor jou tinker en dat hij op de schouders ligt. Als je hiermee zou gaan rijden en je pony stelling zou vragen prikt het zadel aan de achterkant in je paard. Niet fijn. En ook een westernzadel hoort niet op de schouders te liggen, maar erachter. Verder lijkt het een goedkoop zadel en ziet het 'leer' er niet mooi uit.
Over de boom niet te spreken, want daarvan kan je nooit zien of ie past. Daarvoor moet je paard opgemeten worden en met een kale boom gepast worden.
Mijn advies: Nog even lekker doorsparen en dan iemand met echt verstand er bij laten komen die je paard kan opmeten en met kale bomen kan komen passen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:52

Helemaal met Henla eens! Dit moet je echt niet op je paard leggen, daarmee haal je jezelf allerlei ellende op de hals..
Echt even doorzoeken en je goed laten adviseren :

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 02:41

Dan ben ik het met Vera eens

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 07:13

nee veel te lang dat zadel. Knipoog
haal een boomloos westernzadel,die passen vaak wel heel goed op tinkers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:46

Het zadel ligt nu minstens 5 cm te ver naar voren. Als je dit naar achteren gaat verplaatsen komt het zowat óp de heup terecht, Idd te lang dus.
Overigens kun je nu sowieso nog weinig zeggen over de pasvorm, tegen de tijd dat je je paard wilt gaan inrijden kan zijn vorm wel weer heel anders zijn. Iets wat je overigens blijft houden tot ie een jaar of 4/5 is.

Overigens zou ik ver weg blijven van dit soort goedkope zadels. Bekijk de link in mijn onderschrift eens, dan weet je wat je op de rug van je paard legt.

Eldoradoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 17:41

Dat was waar ik al bang voor had. Deze verkoop gaat dus niet door en het zadel wordt een dezer dagen weer teruggebracht.
Doorsparen voor een echt goed zadel was ik zowiezo al van plan, maar ik had geen zin in een zadel van 2000 euro te laten vernielen bij het zadelmak maken.
Nu viel het zadel opleggen zo goed mee (paard gaf geen kik ookal had hij nog nooit een zadel op gehad), dat ik daar al veel minder bang voor ben en misschien toch ineens voor mijn droomzadel ga doorsparen.

Nu had ik hier ook nog een vraagje over. In een paardenwinkel hier in de buurt ligt namelijk een Westwood die ik echt wel zie zitten, een met een cowprint. Maar die is nog groter dan deze. Ik heb al op het internet gezocht naar dit zadel maar helaas niet te vinden.
Hebben jullie nog tips waar ik eventueel meer informatie over dit zadel zou kunnen terugvinden? Of misschien merken weten die zwarte zadels maken? In de winkels in de buurt vind ik enkel bruine, buiten dan dit ene zadel.

Bedankt voor jullie reacties!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:10

Zwarte westernzadels vind je niet zoveel, wel hele donkerbruine.
De meeste zwarte zadels die je ziet komen bij Zadelmarkt en gelijkgestemden vandaan. Die zijn geverfd en niet geolied zoals een goed zadel is.
Voor minder dan 2000 euro heb je ook wel een goed zadel hoor. Ik zou eerst eens kijken voor een goede 2e hands merkzadel, want de eerste tijd zul je toch nog wel een paard hebben die uit het zadel groeit.
Tegen de tijd dat ie 5 a 6 is kun je eens gaan denken over een relatief 'lang meegaand' zadel.

Een handgemaakt zadel kan natuurlijk geolied worden in de kleur die jij hebben wilt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:42

Inderdaad, wat dubbeldun al zegt; houdt er rekening mee dat je paard nog flink gaat groeien, vooral tinkers gaan nog een heel stuk de breedte in. Ik kreeg mijn tinker toen hij 3,5 was, en hij is daarna nog zeker 3 boommaten gegroeid Nagelbijten / Gniffelen
Als ze 6 jaar zijn kun je inderdaad een sjiek nieuw zadel laten opmeten. Tot die tijd zou ik het doen met goedkopere tweedehands merkzadels, of een boomloos zadel, zoals barefoot.
Ik heb zelf voor een boomloos zadel gekozen destijds, en dat bevalt me zo goed dat ik em nooit meer weg doe Haha!

Eldoradoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 23:39

Iedereen bedankt voor de antwoorden en de hulp!

Ik denk dat ik maar voor een boomloos zadel zal gaan tot mijn paard uitgegroeid is.
Nu zag ik op de sote van Barefoot dat er testzadels zijn. Ik zou het zadel heel graag eerst willen testen, maar weet iemand toevallig of ze misschien ook in belgie testzadels hebben? Of of ze helemaal naar belgie kunnen komen daarvoor?
En heeft er misschien iemand een idee of het Nevada model op mijn Tinker zou kunnen passen, of vallen die ook nogal groot uit?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:20

Barefoot heeft ook een site in België, en volgens mij kun je daar ook zadels testen Lachen
De nevada past op de meeste tinkers wel, maar de arizona is door de afgeronde achterkant het beste voor de korte ruggetjes.
Ze zijn allebei in twee maten te koop: maat 1 (voor broekmaat 36-40) en maat 2 (voor broekmaat 40+). Die maat 1 is zo'n 5 cm korter, dat kan ook nog wat schelen.
Ikzelf heb gekozen voor maat 2 (ik heb zelf broekmaat 36, maar zit graag wat ruimer), foto staat in mijn profiel Lachen

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 02:41

Voor een beetje goed tweedehands zadel betaal je ook een aardige prijs. Een paard inrijden met een slecht zadel is ook niet iets wat je wilt.

Ik heb voor het inrijden van mijn twee ruinen een goed tweedehands zadel gekocht, daar zat ook een best prijskaartje aan, maar ik heb nu wel een lekker zadel, wat goed ligt op mijn jongens en zijn waarde redelijk vasthoud. Ik dacht dan na het inrijden een nieuw zadel te kopen maar ik moet zeggen dat het zadel zo goed bevalt ik wel gek zou zijn! Hij pas ook super op mijn Haflinger en zit onwijs fijn!

Mocht blijken dat het niet meer wil passen op mijn twee jongens koop ik er uiteraard een passende bij!