Zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blommen

Zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 14:20

Hoi,

Ik heb sinds kort een nieuw zadel. Wintec 500. Nu denk ik dat de boom te smal is omdat ie een beetje kiept. Het zadel van mijn vriendin(haflinger zadel) past qua boom wel. Zijn er mensen die hier ervaringen mee en is het erg dat ie kiept? Bij ons op stal staat nog een paard die dit ook heeft maar dat was een wedstrijd paard en dat zadel is helemaal aangemeten.

Wie kan mij helpen??

Bedankt Clown

Lynn_Nikita

Re: Zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:23

kiepen is nooit goed nee
ik zou er een zadelmaker bijhalen en alles laten nakijken

haflingerzadels zijn vaak wat breder en geschikt voor paarden met weinig schoft, weet niet welk paardje jij hebt, anders zou ik ook zo`n zadel laten passen en de wintec verkopen

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:24

Ik heb juist hetzelfde probleem met mijn wintec. De zadelmaker zegt dat ie juist versmald moet worden, maar ik vertrouw het niet helemaal... Boos!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:25

Het zadel hoort inderdaad niet te klapperen.
Laat even een zadelmaker kijken en ga niet zelf van alles uit proberen.

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 14:25

Hun zeiden je kan gewoon een andere boom erin doen??? Mijn vorige zadel kiepte namelijk ook. Ik plaats even een foto van mijn pony en later op de dag even 1 met zadel

Afbeelding

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:25

o0o_Jade_o0o schreef:
Ik heb juist hetzelfde probleem met mijn wintec. De zadelmaker zegt dat ie juist versmald moet worden, maar ik vertrouw het niet helemaal... Boos!

Misschien eens een andere zadelmaker laten kijken??

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 14:26

Het zadel zit boven te hoog ik denk door de te smalle boom. Ik denk dat als die breder is het wel zal passen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:28

wino schreef:
Het zadel zit boven te hoog ik denk door de te smalle boom. Ik denk dat als die breder is het wel zal passen.

Vanaf de computer moeilijk te zeggen maar je kunt met de hand voelen, hoeveel het zadel klemt aan de voorkant. Boven/achter de scouders.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:30

je pony is wat breder he, welke kleur boom heb je er nu inliggen en hoeveel inch is je zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:31

En in hoeveel inch zou jij moeten zitten?

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 14:40

Super voor al jullie info

Het is een 17 inc en de gewone "normale" standaard boom zit erin.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:43

en welke maat heb jij?
ligt zadel wel goed als je niet opzit? maak daar eens foto van, zonder dekje, van voor en zijkant

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 14:47

Hier paar foto's

Afbeelding

Afbeelding

Het zadel ligt ook erg naar voren maar hij heeft een korte rug en ik ben zelf al best groot voor hem dus heb er een 17 inch op liggen.

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 14:48

Lynn_Nikita schreef:
en welke maat heb jij?
ligt zadel wel goed als je niet opzit? maak daar eens foto van, zonder dekje, van voor en zijkant

Ik neem straks even een foto en die plaats ik zo snel mogelijk.

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 14:49

Ik voel me best een beetje dom dat ik het zo vraag maar ik vind dat ik hier altijd goede reacties krijg. Ik dacht eerst jullie meningen en ervaringen vragen dan kan ik daarna beslissen van hoe of wat.

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 14:51

Lynn_Nikita schreef:
en welke maat heb jij?

Het zadel is voor mij goed, al had ie misschien iets groter gemogen want ik heb best een kont, maar dan werd het zadel ook groter en in de winkel vonden ze dat het goed kon maar voor het "mooie" een iets groter zadel zou moeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:58

Ik kan mij herinneren dat je ditzelfde topic op cavaletti hebt geopend? Herken althans je foto's.

Dit zadel is te smal in de boom, en te lang voor het paard.

Ik weet niet hoelang jij bent? Maar over het algemeen passen op dit soort paardjes ruiters tot een jaar of 10.
Het probleem van de lengte van de ruiter, als die te lang is, is, dat je altijd in de stoelzit gaat zitten, omdat je je benen niet langs het paard kan leggen, dus druk je automatisch op de lendenen.
Heel banketstaaf gesteld, er is geen passend zadel te krijgen op deze maat pony als de combinatie al niet past, qua lengte.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:01

Afgaand op de laatste foto met zadel ,zie ik dat het zadel veel te ver naar voren ligt. Je moet het eerst goed leggen en dan nog eens zien of het ding klappert.
Dan zie ik dat de kamer hoger is dan de achterkant en dat is ook verkeerd: kamer en lepel horen even hoog te zijn, mits het zadel goed ligt.
Is het wel nodig om uitstekende kussens te hebben onder dat zadel, als je paardje al zo'n kort rug heeft, gaat hij sneller last krijgen van zijn rug, want de kussens vinden nu geen steun op de vast ribben.
Haal hier maar een een goede zadelmaker bij.

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 15:12

Ik ben zelf rond de 1.63 en mijn pony is nu denk ik rond de 1.35...

idd ik heb dit eerder op cava neer gezet maar daar krijg je gelijk vanalles naar je hoofd. EN hier krijg ik serieuse reacties vandaar dat ik het hier plaats voordat ik stappen onderneem.

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 15:17

Afbeelding

Afbeelding

Let niet op dat hoofd en die vreselijke trui;)

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 15:19

Ik ben even naar de paarden. Maar ik lees zeker later op de dag weer mee. Bedankt alvast voor de info en tips.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:20

ik vind je erpsoonlijk ook te groot voor het paardje, door de trui kan ik niet goed zien hoe jij in het zadel zit, maar ziet er erg klein uit
zadel ligt te ver naar voren, maar is dan volgens mij ook te smal voren. het ligt nu helemaal scheef op het paard, voren veel te hoog ( doordat te smal is)
Ik zou hier niet zelf mee aan de gang gaan maar zadelmaker erbij halen

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:49

Begrijp me niet verkeerd, maar ik denk dat je beter kunt uitkijken naar een andere pony dan naar aan ander zadel. Ik denk dat je uit je pony bent gegroeid. Je bent een stevige meid, nog jong en ik verwacht dat je vast nog wat zult groeien. Ga er maar eens overdenken om de pony te ontlasten en er misschien andere dingen mee te gaan doen. Aangespannen mee rijden of zoiets?
Verder heb je een prachtige pony die vast heel goed loopt voor de kar.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:04

wino schreef:
Afbeelding

Op deze foto is duidelijk te zien dat het zadel niet goed ligt.
Het zadel kan van voor niet zakken doordat de boom te smal is.
Je kunt het duidelijk zien aan de stand van de beugelriemen. Die horen, samen met het zadel, recht te liggen. (ik wil hiermee niet zeggen dat de beugelriemen verkeerd liggen)
Ik vrees dat je niet meer lang op je paardje kan rijden. Je word er te groot voor.
En je doet je paard er echt geen plezier mee om er met een niet-passend zadel op te klimmen.
Ik denk dat het een enorme druk geeft achter de schouders.

Succes ermee!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:14

je kunt er haast geen kleiner zadel opleggen want daar pas jij dan niet meer in,de grote van een zadel hangt af van de kont van de ruiter,daarom lijkt het zadel wel groot voor de pony.
Ik denk niet dat je te groot bent voor die pony,hij ziet er vrij stevig uit(ik heb het hier weleens erger gezien...)
Hoeveel weeg je???