[HAR] diepe zit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[HAR] diepe zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:19

ik heb heel veel negatieve dingen gehoord over zadels met diepe zit.
nu wil ik binnekort een leuk dressuurzadeltje gaan kopen, en ik zie bij heel veel zadels de diepe zit.
is dit echt schadelijk voor je paard?
of is dit een fabeltje?

Iris_B

Re: [HAR] diepe zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 16:18

volgens mij is dit een fabeltje...
ik heb geen idee waarom het schadelijk zou zijn voor het paard..

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:01

Hoezo zou een diepe zit schadelijk zijn voor je paard? Het gaat voor het paard om de pasvorm van het zadel en de kussens enzo niet om het soort zit dat het zadel heeft lijkt me.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:02

als het je paard niet hinderd wat moet er dan mis mee zijn ?

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:07

De diepte van een zit hoeft voor een paard wat drukverdeling betreft helemaal niet nadelig te zijn. Het hangt er helemaal vanaf hoe die diepte wordt gecreëerd.

Ik heb ook een diepe zit, nou ja mijn zadel Tong uitsteken
En hij ligt prima op mijn paard. Het zit ook lekker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:44

oke een fabeltje dus Haha!
bedankt allemaal!

heb ik weer meer keuze bij een zadeltje kiezen Tong uitsteken

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 10:31

Het is wel zo dat je een diepe zit je helpt zitten en een vlakkere zit leert je zitten Haha! Ik heb ook een diepe zit hoor, maar op mijn vzh daar zit een vlakke zit op. Ik kan op beide heerlijk vertoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:33

ik wil zowieso een dressuurzadeltje hebben, want dat zit zo heerlijk Haha! heb nu een vhz maar kan er niet bepaald echt in zitten Nagelbijten / Gniffelen Huilen van het lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:36

Lijkt me een fabeltje, heb het ook nog nooit gehoord eerlijk gezegt Knipoog Ik heb ook een zadel met diepe zit en mijn paard loopt er heeeeerlijk onder.. Knipoog

kijk eens op www.anatomica.nl Ja

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:39

bijna alle grand prix paarden hebben wel een zadel met diepe zit op hun liggen.
ik heb het nooit eerder gehoordt het lijkt me dan ook een fabeltje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:41

oke bedankt Haha!
scheelt weer heel wat keuze, aangezien bijna alle leuke zadeltjes een diepe zit hebben Tong uitsteken

ik moest het natuurlijk wel zeker weten, anders heb ik mischien een zadel op mijn pony liggen, die mischien helemaal niet goed is. (ga zowieso aan laten meten bij een ruitersportzaak).

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:42

panache schreef:
bijna alle grand prix paarden hebben wel een zadel met diepe zit op hun liggen.
ik heb het nooit eerder gehoordt het lijkt me dan ook een fabeltje Knipoog

Omdat jij het nog nooit eerder hebt gehoord hoeft het niet meteen te betekenen dat het een fabeltje is, sterker nog het heeft meerdere keren op bokt ter discussie gestaan Knipoog

Of een diepe zit wel of niet schadelijk is staat (voor sommige personen) nog ter discussie, echter is er geen wetenschappelijk bewijs dat het zo is en zadelmakers zijn er echt niet op uit om jouw paard naar de filistijnen te helpen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:47

ik had een keer ergens opgevangen dat een diepe zit schadelijk is, vanwege drukverdeling ofzo. dus ik dacht ik vraag het hier.

schijnbaar ben ik dus ook niet de enige die het denkt..

toch maar een vlakke zit nemen? voor het geval dat?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:53

Kijk eens naar dit topic : [HAR] Diep zadel en de rug van het paard
en daar staat nog ergens een link naar een ander topic.

Het is zeer maar dan ook zeer onwaarschijnlijk dat een diepe zit schadelijk is.
Ik heb meerdere zadels open zien liggen en uitleg gekregen van meerdere zadelmakers, vandaar dat ik een dergelijke uitspraak durf te doen.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 14:56

Ik heb van een zadelmaker gehoord dat een te diepe zit schadelijk is, want het verdeelt het gewicht niet goed. Verder weet ik er niet zo veel van. Maar als het echt schadelijk was geweest was het waarschijnlijk niet zo'n veel gebruikt zadel, en al helemaal niet in de top van de dressuursport.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:33

Cortes_ schreef:
Ik heb van een zadelmaker gehoord dat een te diepe zit schadelijk is, want het verdeelt het gewicht niet goed. Verder weet ik er niet zo veel van. Maar als het echt schadelijk was geweest was het waarschijnlijk niet zo'n veel gebruikt zadel, en al helemaal niet in de top van de dressuursport.

Er word gemaakt waar vraag naar is,of dit dan beter is voor de paardenrug is een 2e Knipoog

In het topic over de diepe zit heb ik gereageerd en geschreven waarom een diepe zit niet goed is (met een diepe zit bedoel ik dat de boom er ook op aangepast is).

Dat de top van de dressuursport er mee rijd zegt mij niet zoveel Bloos ,die paarden lopen 9 van de 10 keer met veel verzet,al hoeft dat niet per definitie van het zadel te komen Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:13

Men weet in de wetenschap zoveel over de drukverdeling op het paard. Als men kan bewijzen dat een diepe zit slecht is, zal ik dat kritisch bekijken en aannemen, maar tot nu toe heeft niemand het kunnen bewijzen? Het lijkt me dat als dit slecht was of als er serieuze twijfels waren door experten, dat ze het wel al getest zouden hebben.

Dus tot dat bewijs er is, rijd ik lekker verder met mijn diepe-zit-zadel.

LoveMooniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:42

zolang het zadel goed past op je paard (druk gelijk verdeeld enz.) zou het verschil in een vlakke en diepe zit geen problemen mogen op leveren, kort om dit is een fabel. veel rijplezier met je nieuwe zadel!

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:51

LoveMooniee schreef:
zolang het zadel goed past op je paard (druk gelijk verdeeld enz.) zou het verschil in een vlakke en diepe zit geen problemen mogen op leveren, kort om dit is een fabel. veel rijplezier met je nieuwe zadel!

De vraag is alleen kan een zadel waarvan de boom is aangepast op een diepe zit de druk net zo goed verdelen als een boom die vlak is?
Na het zien van de ouderwetste bomen en de nieuwe bomen heb ik in elk geval geen 'wetenschapelijk' bewijs meer nodig Lachen

In de bit heeft ook een artikel gestaan over het verschil tussen een diepe zit en een vlakke zit!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:02

Hoe kom je erbij dat de boom aangepast is cq. anders is dan in een vlak zadel?
Bijna elk ander type/merk zadel heeft een andere boom, en dan spreek ik over zeer geringe verschillen.
Bij een diepe zit wordt echter alleen de lepel verlengt (bij degene waar ik alles van heb gezien) en heeft dus helemaal niets te maken met de boom.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:02