zweetblad stroef van leervet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

zweetblad stroef van leervet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 08:58

als ik mijn zadel poets (1x per maand ongeveer) maak ik hem eerst netjes schoon met zadelzeep. dan laat ik hem even drogen en gaat er aan de bovenkant (dus zitting, zadelrokjes en zweetbladen) een dun laagje vet over, echt heel minimaal.
de onderkanten (dus de ruwe kanten van het leer) doe ik wel een behoorlijke laag op zodat alles lekker soepel blijft.

nu is het zweetblad van mijn zadel van ander leer gemaakt dat de rest van het zadel en wordt dit vreselijk stroef als ik er een klein likje vet op heb gedaan.
is het genoeg dat ik de bovenkant alleen met zadelzeep doe (of evt een dressing als het daar niet stroef van wordt) en dan de onderkanten wel goed invet?

harnessmaker

Re: zweetblad stroef van leervet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 09:10

Als op het bovenleer vet een stroef gevoel geeft zou ik lederdressing gebruiken of een creme.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:35

Ik gebruik voor al mijn leerwerk tegenwoordig Lederdressing van Rapide (klein geel flesje).
Dat is echt fijn spul, bruin leer wordt er niet donkerder van en het wordt mooi glanzend en soepel zonder 'plakkerige vetlaag' erop...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 10:36

dan ga ik dat maar eens proberen Lachen

ik heb ook al de hamanol van stubben geprobeerd, maar dat gaf hetzelfde stroeve effect.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:37

Ja, dat is ook te dik en te vettig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:01

Olie?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:06

Olie maakt bruin leder donkerder en dat is niet echt fijn als je het veel gebruikt. Gewoon idd lederdressing gebruiken.