is er nog hoop voor te lang in olie gelegen leer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thirza

is er nog hoop voor te lang in olie gelegen leer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 23:21

Toen mijn paard ingeslapen was heb ik alles naar huis moeten halen kwa paarden spullen daar kwam ik weer een mooi borsttuig/martingaal tegen die ik kwijt was geweest. Die was zo hard geworden dat ik hem in de zonnebloem olie had gelegd, de bedoeling was voor maar even om het soepel te krijgen. Maar ik was het helemaal vergeten en het heeft er ruim een week ingelegen. Het was dus helemaal doorweekt van de olie, ik heb het een hele tijd in de buitenlucht laten hangen in de hoop dat het misschien iets ging uitdrogen maar je hoeft het maar aan te raken en de olie zit op je handen laat staan op een paard.
heeft er iemand ervaring mee om die troep er een beetje uit te krijgen of kan ik het gewoon maar beter in de prullenbak gooien?

ikke20

Re: is er nog hoop voor te lang in olie gelegen leer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:22

goed uitwrijven. gewoon een oude handdoek of oude lap pakken en goed uitwrijven. dna eventueel weer laten drogen en later nog een keertje uitwrijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:24

Ik denk dat je het beter weg kan gooien.... Verdrietig

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:24

Wikkel het leer in kranten, laat het daar een tijdje inzitten, dan trekt de olie in de kranten. Je kunt dit steeds herhalen tot dat het leer niet meer zo vet is.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:25

ik denk idd. ook dat je heb het beste op een doek o.i.d. kunt leggen en elke dag afvegen, succes in ieder geval!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:55

Die tip met de kranten werkt echt goed. Maar als je lichtkleurig leer hebt is het geen aanrader tenzij je oude kranten ( 2 of 3 weken oud) gebruikt. Druk-inkt heeft nogal de neiging af te geven. Op zwart leer zie je dat niet......

Edit: Eventueel eerst in keukenrol wikkelen helpt overigens ook tegen afgevende kranten.....

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 00:03

gewoon dagje boven de verwarming hangen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:42

Een dagje boven de verwarming hangen zou ik niet doen, daar kan het leer (voor zover dat gaat met al die olie) van uitdrogen en gaan scheuren. De tip over het inwikkelen in kranten eventueel eerst ingewikkeld in keukenrol is een hele goede!
Ik kom uit een schoenmakersfamilie en als wij leren laarzen of schoenen hadden die doordrenkt waren met iets deed mijn vader ook altijd oude kranten proppen in de laarzen/schoenen en wikkelde ze er ook in. Werkte perfect! Je moet wel geduld hebben hoor, als het er echt zo lang heeft in gelegen kan het heel lang duren voor het eruit is (als dat al helemaal gaat lukken)

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:53

misschien is het handig om het leer eerst eens goed met heel warm water schoon te maken,daarmee haal je heel veel olie uit het leer, daarna in keukenpapier en kranten, en langzaam laten drogen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:03

Wat gebeurt er als je je leer zeinat an de olie boven de verwarming hangt?
Dan droogt het uit zoals Tanja al zei.
Wat is je doel?
Droger leer omdat er teveel olie inzit.....
Ik heb dit zelf een aantal keren met hoofdstellen gehad, helemaal oververzadgt van de olie, eventjes boven de kachel en na een uurtje of 4 heb je gewoon,soepel leer wat nietté vet is en niet meer stug!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:40

Olie verdampt niet, en je wil dat de olie uit het leer trekt, dus boven de verwarming heeft weinig zin Knipoog

Ik zou het een paar keer per dag met een doekje opwrijven, proberen het meeste olie eruit te knijpen, en dan een weekje in een droge ruimte ophangen, om verder uit te laten druppelen.
Het zal vast nog een tijdje vettig blijven aanvoelen, dus vaak even met een doek eroven, maar uiteindelijk zal het toch nog mooi worden denk ik Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 17:37

Ik ben nog steeds niet voor boven de verwarming hangen Clown Olie verdampt idd niet maar het leer krijgt er wel een opdonder van. Misschien als je het idd maar eventjes doet......maar ik zou het niet durven als het echt iets is wat je liever niet kwijt wilt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:40

Inderdaad, boven de verwarming trekt het VOCHT uit het leer, niet het olie. Als dan straks de olie eruit is, heb je kurkdroog en gebarsten leer.

Ikzelf vergeet met enige regelmaat spul uit de slaolie te vissen Bloos Kan simpelweg geen 2 dingen tegelijk doen, dus een gedeelte met de hand schoonmaken en de erg droge dingen in de olie, dat komt niet goed (Reed voor een handerlaar die soms met spul kwam aanzetten waarvoor echt geen andere behandeling mogelijk was. Mijn eigen harnachement is er nooit zo slecht aan toe hoor!!!).
Ik hang het leer eerst gewoon ergens boven de emmer uit te druppen. En dan inderdaad steeds maar weer afnemen, en afnemen, en afnemen. Meestal is het geen probleem.
het enige waar je even goed op moet letten is het stiksel. Soms word dat er wel door aangetast, en dan is het natuurlijk niet slim meer om er mee te gaan rijden. Dus daar even goed naar kijken voordat je het gebruikt!!

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 14:14

ik heb een aantal goede tips gelezen ik ga het eens in kranten wikkelen (het is zwart) en veel afnemen met een droge doek.
als het er allemaal een beetje fatsoenlijk eruit ziet ga ik de stiksels nakijken.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:13

Lalidan heeft gelijk, opletten met stiksels na olie behandeling!
Olie maakt de stiksels soms wel week als het geen eerste klas kwaliteit is, met gevaar dat het knapt als je er druk op zet tijdens het rijden
Dus uitvoerig bekijken voor je het weer volledig in gebruik neemt!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:37

allerbeste en langdurigste is ophangen en afwachten... tot echt het ergste eruit gelekt is...

en anders:
vloeibare groene zeep of afwasmiddel... opwrijven en wegpoetsen..
op een vorstvrije niet te warme plaats ophangen zodat het verder uit kan lekken en dag later wederom oppoetsen..
daarna normaal onderhouden...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:47

ook kun je het tuig heen en weer bewegen/kneden, dan komt er ook altijd flink wat olie uit ( ik gooi 1X per jaar al mijn tuig in een bak olie voor 2 vole dagen) en gewoon elke keer met een handdoek of kranten schoonvegen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 00:55

Gewoon weg hangen voor een lange tijd.

Ik gooi altijd al het hard geworden leer zeker een week in de olie. Hang het een tijd weg en het is als nieuw.