Waarom schoensmeer op tuig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meetje22

Waarom schoensmeer op tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 19:22

Ik zat net een topic te lezen over achterstallig onderhoud van tuig.
Hierin werd het gebruik van schoensmeer geopperd.
Ik snap zoiezo niet waarom mensen in hemelsnaam schoensmeer op bijv. zadels en hoofdstellen smeren Verward
Heb nu al een aantal maal iets gekocht wat bij aankomst het aanzien niet waard was.
Dan waste ik het schoon met zadelzeep en kwam er een hele berg schoensmeer af.
Ik heb gisteren nog een zadel gekocht,zag er niet uit,hele zit en zweetbladen waren bruin geworden.
Hier zaten ook zoveel lagen schoensmeer op,niet normaal meer,er zaten gewoon bultjes op de zit.
Heb em van ellende gewoon maar in de badkuip gegooid,sproeier erop en aan de slag met zadelzeep.
Daarna heb ik em laten drogen en ingesmeerd met vet,goed uitgewreven en dat nog een keer herhaald.
De bultjes waren er na flink poetsen vanaf en het bleek gewoon opgehoopt schoensmeer Koe
Hij ziet er nu weer als nieuw uit en is helemaal zwart dus niks bruins meer te ontdekken.
Al mijn tuig is keurig zwart en glimt tegen je op en ik heb nog nooit schoensmeer gebruikt,dus het kan ook zonder Knipoog
Maar daarnaast snap ik het al helemaal niet,schoensmeer geeft verschrikkelijk af op je kleding,dus wie gaat er nou met zn dure witte broek op een laag schoensmeer zitten........

Dus vertel mij maar wie er schoensmeer op tuig smeert Haha! en waarom?

zazoeyou

Re: Waarom schoensmeer op tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:25

Nou ik niet,, beetje vreemd schoensmeer op je tuig..

A: slecht voor tuig(dat stikt)
B: niet goed voor je kleding en paard(geeft toch af lijkt me)

Pling Pling Pling Pling Pling

PollyB

Ik gebruik alleen schoensmeer op mijn chaps, en schoenen. Ik haal het niet eens in mijn hoofd om schoen smeer op mijn zadel te smeren. Wat jij ook al zegt, dat geeft af ! Zonde toch ? Op delen die je niet aanraakt begrijp ik wel dat je daar leder olie op smeert. Heb er zelf nog nooit van gehoord dat iemand schoensmeer op zjin tuig smeert hoor.

whisperramse

Ik doe het ook niet, ja enkel op mijn laarzen Nagelbijten / Gniffelen
Vind het een vies goedje, geeft veel af aan je kleren en zo.

Voor mij ook nog steeds lekker ouderwets zadelzeep en een pot ledervet of lederolie Lachen
Ikzelf zou ook moedeloos worden van zo'n zadel..
Lijkt me toch raar om een zwart zadel in het bruin te smeren?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:27

Meetje22 schreef:
Ik snap zoiezo niet waarom mensen in hemelsnaam schoensmeer op bijv. zadels en hoofdstellen smeren Verward
Heb nu al een aantal maal iets gekocht wat bij aankomst het aanzien niet waard was.
Ik heb gisteren nog een zadel gekocht,zag er niet uit,hele zit en zweetbladen waren bruin geworden.
Hier zaten ook zoveel lagen schoensmeer op,niet normaal meer,er zaten gewoon bultjes op de zit.
Heb em van ellende gewoon maar in de badkuip gegooid,sproeier erop en aan de slag met zadelzeep.
Daarna heb ik em laten drogen en ingesmeerd met vet,goed uitgewreven en dat nog een keer herhaald.
De bultjes waren er na flink poetsen vanaf en het bleek gewoon opgehoopt schoensmeer Koe
Hij ziet er nu weer als nieuw uit en is helemaal zwart dus niks bruins meer te ontdekken.
Al mijn tuig is keurig zwart en glimt tegen je op en ik heb nog nooit schoensmeer gebruikt,dus het kan ook zonder Knipoog
Maar daarnaast snap ik het al helemaal niet,schoensmeer geeft verschrikkelijk af op je kleding,dus wie gaat er nou met zn dure witte broek op een laag schoensmeer zitten........

en de vulling van de kussens? had je die eruit gehaald? lijkt me er niet echt goed voor??.. (klonteren enzo)

ik gebruik ook geen schoensmeer
enkel een vettige doek Lachen tuig ziet er ook gewoon nog supernetjes uit... schoensmeer is voor je schoenen lijkt mij Tong uitsteken (al doe ik mijn leren laarzen ook met leervet Nagelbijten / Gniffelen )

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:28

whisperramse schreef:

Zelfs dat doe ik niet(niet meer),, krijg altijd vies dekje ervan,, Boos!
Maak mn lederen laarzen nu gewoon schoon met petrie producten,,geeft niet af,, en wordt super mooi schoon/glanzend Pling

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:29

Ik weet wel dat sommige grooms vloeibaar schoensmeer(zo'n met een sponske op) op de zwarte plastieke getten smeren,maar op een zadel lijkt mij toch niet echt verstandig...
Gaat inderdaad af op je rijbroek ea.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 19:30

Naaltje schreef:
Meetje22 schreef:

en de vulling van de kussens? had je die eruit gehaald? lijkt me er niet echt goed voor??.. (klonteren enzo)

ik gebruik ook geen schoensmeer
enkel een vettige doek Lachen tuig ziet er ook gewoon nog supernetjes uit... schoensmeer is voor je schoenen lijkt mij Tong uitsteken (al doe ik mijn leren laarzen ook met leervet Nagelbijten / Gniffelen )

Nee maar je laat em ook niet volzuigen met water uiteraard Haha!
Op mn laarzen smeer ik ook geen schoensmeer,zou gek worden als een van mn dekjes vol met die zooi komt te zitten.

Whisper: Het was geen bruine schoensmeer maar zwarte schoensmeer word met de tijd bruin Knipoog

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:31

Ik heb het 1 keer op Polly's neusriem gesmeerd, omdat ze had geschuurd waardoor de neusriem gedeeltelijk bruin was. Zwarte schoensmeer hielp daarbij Lachen Nu gebruiken we het hoofdstel al niet meer, omdat we een betere hebben Lachen

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:31

zazoeyou schreef:
whisperramse schreef:

Zelfs dat doe ik niet(niet meer),, krijg altijd vies dekje ervan,, Boos!
Maak mn lederen laarzen nu gewoon schoon met petrie producten,,geeft niet af,, en wordt super mooi schoon/glanzend Pling

ik heb echt geen last van plekken op mijn dekje, maar dat kan ook komen omdat mijn paard ietsjes té voorwaarts is Haha!
Je hebt ook zo van die "poetsdoekjes" die helpen ook heel goed Ja

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 19:33

Overgekochte producten waar schoensmeer op zat:

* het passierzadel van gisteren
* mn JC zadel
* 2 kieffer hoofdstellen
* martingaal
* brede neusriemen

kortom een behoorlijke lijst ( om schoon te maken Haha! )

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:34

Meetje22 schreef:
Overgekochte producten waar schoensmeer op zat:

* het passierzadel van gisteren
* mn JC zadel
* 2 kieffer hoofdstellen
* martingaal
* brede neusriemen

kortom een behoorlijke lijst ( om schoon te maken Haha! )

Jeetje zeg Boos! ik zou toch mooi contact opnemen met die mensen Ach gut is toch niet normaal..

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:42

Nope, geen schoensmeer op mijn tuig... Mijn ervaring is dat mensen die schoensmeer gebruiken gewoon op zoeken zijn naar een "quick fix". Schoensmeer doet je tuig immers (voor even) mooi glimmen. Dat is natuurlijk veel gemakkelijker dan je tuig op regelmatig basis te onderhouden Vriendjes zijn?
Ik kan begrijpen dat je die troep van je zadel af wou hebben maar hem in het bad gooien lijkt me nu niet bepaald bevordelijk voor de wolvulling...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:24

Ik doe wel eens vloeibare schoensmeer op mijn neusriem en frontriem omdat er dan echt hoogglans op zit, precies lak. Verder poets ik het gewoon met zadelzeep en ledervet.

Mijn zadel zaten ook bultjes op maar gewoon van vet hoor. Daar is geen schoensmeer aan te pas gekomen.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 20:42

Precious20 schreef:
Nope, geen schoensmeer op mijn tuig... Mijn ervaring is dat mensen die schoensmeer gebruiken gewoon op zoeken zijn naar een "quick fix". Schoensmeer doet je tuig immers (voor even) mooi glimmen. Dat is natuurlijk veel gemakkelijker dan je tuig op regelmatig basis te onderhouden Vriendjes zijn?
Ik kan begrijpen dat je die troep van je zadel af wou hebben maar hem in het bad gooien lijkt me nu niet bepaald bevordelijk voor de wolvulling...

Nogmaals,hij lag in bad om af te sproeien Knipoog
Hij is dus echt niet door en door nat geworden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:47

Meetje22 schreef:

Dat was mijn topic en ik spoor idd niet om het uberhaupt in m'n hoofd te halen om schoensmeer op het tuig te smeren.

Lekker dan, ik vraag gewoon iets omdat ik iets niet weet en dan krijg je zoiets Gestoord

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:49

ik smeer nooit schoensmeer op mijn tuig, vind het echt rotzooi. mijn tuig blijft zelfs het mooiste als ik er af en toe een doekje overheen haal en af en toe wat vet.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 20:54

Lenneke, ik denk dat Esmee dit topic heeft geopend, omdat ze al veel spullen had gekocht, waarvan ze er later achter kwam, dat er heel veel schoensmeer op gesmeerd was. Toen ze in jou topic keek zag ze dat mensen dit deden als onderhoud, en dat vond ze raar, want Schoensmeer is niet goed voor je leer. Knipoog

Ik denk niet aanvallend op jou bedoelt Knipoog

Natje_SpiritJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:10

Precious20 schreef:

Hier ben ik het dus niet (volledig) mee eens, ik gebruik af en toe vloeibare schoensmeer om een bruine plek op m'n neusriem te verbergen (paard heeft ermee geschuurd en alleen als je het goed ziet). Maar ik ben wel heel zuinig op m'n spullen, om de 2-3 maanden haal ik m'n hoofdstel helemaal uit elkaar en maak het schoon met lederzeep, daarna vet ik het in en dan ga ik er over met een zachte doek. En ik vet of olie m'n hoofdstel in om de maand, ook maak ik het na gebruik schoon zodat er geen restjes kwijl of zand aan zitten. Dus je kunt zeggen dat ik m'n tuig wel op regelmatig basis onderhoud, dus niet is om eventjes een mooi glimmend hoofdstel. Zadel is een Wintec maar zelfs die kuis ik om de zoveel tijd volledig af en de singel krijgt ook regelmatig een sopje te zien. Maar inderdaad, veel mensen gebruiken het als "quick fix" en dat is zeer jammer....

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 21:15

Lenneke_ schreef:
Meetje22 schreef:

Dat was mijn topic en ik spoor idd niet om het uberhaupt in m'n hoofd te halen om schoensmeer op het tuig te smeren.

Lekker dan, ik vraag gewoon iets omdat ik iets niet weet en dan krijg je zoiets Gestoord

Nee dit was niet als aanval richting jou bedoelt.
Ik wilde gisteren al dit topic openen maar juist door jouw topic had ik zoiets,ik ga er nu zeker eentje openen.
Het is gewoon erg vervelend als je iets koopt en die rotzooi zit erop en daarom vraag ik hier in dit topic waarom mensen het doen,wat de reden ervan is en wat het voordeel is want ik zie namelijk alleen maar nadelen Knipoog

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:51

Schoensmeer op tuig? Nog nooit van gehoord.. Nagelbijten / Gniffelen

Ik smeer het alleen af en toe op m'n rijlaarzen van Mountain Horse..