Welke zadelbomen zijn aan te passen (tot breed)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saroanda

Welke zadelbomen zijn aan te passen (tot breed)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 17:56

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goed passend zadel voor mijn haflinger merrie van 12. Ik heb een tijd boomloos gereden, hier ben ik mee gestopt i.v.m. met drukkingen. Het grootste nadeel wat ik met heel veel zadels heb, inclusief de boomlozen, is dat het te ver naar voren schuift, over de schouders heen. Dit word veroorzaakt doordat ze zo goed als geen schoft heeft en een bolle buik. Ik heb nu tijdelijk een zadel te leen van een vriendin van mij: een Kieffer Garmisch. Op een paar kleien aanpassingen na ligt deze perfect. Helaas verkoopt ze ém niet.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een dressuur of vzh zadel met een bredere boom rond 800-900 euro nieuw. Tweedehands zoek ik iets rond de 500 euro.

Nu zou ik graag van jullie willen weten welke zadelmerken er bomen leveren die aan te passen zijn? Ik weet bijv. dat Kieffer 1 standaard boom levert die d.m.v. hitteverwarming breder/smaller te maken is. Kentaur heeft 4 boommaten, mocht boommaat 3 te smal zijn, kan er altijd maat 4 in worden gezet en andersom.

Hoe zit dit met andere merken? Anders staar ik me straks blind op 2 merken terwijl er nog veel meer merken zijn die deze mogelijkheid hebben.

En weten jullie misschien ook zadelpassers die veel verschillende merken hebben? De meeste bedrijven hebben maar 2-3 merken in het assortiment.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

#Ymke#

Re: Welke zadelbomen zijn aan te passen (tot breed)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:16

Euroriding heeft volgens mij zelf boommaat 5. KN heeft boommaat wijd.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:19

massimo gaat zelfs tot boommaat 40 ofzo... dus echt heel erg wijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:21

Kieffer zadels zijn volgens mij maar beperkt breder te maken door de kunstof boom.

Knightrider heeft ook brede zadels.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:11

Wintec is altijd te veranderen en dat kun je zelf doen...

Mischien is een Ainsley zadel ook wel wat.. daar is een versie van waar je zelf met behulp van een sleutel de boom kunt aanpassen..

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:22

saroanda schreef:
Kentaur heeft 4 boommaten, mocht boommaat 3 te smal zijn, kan er altijd maat 4 in worden gezet en andersom.

Dat heb ik nog nooit gehoord... Verward

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 19:30

zazoeyou schreef:
saroanda schreef:
Kentaur heeft 4 boommaten, mocht boommaat 3 te smal zijn, kan er altijd maat 4 in worden gezet en andersom.

Dat heb ik nog nooit gehoord... Verward

Dat ze 4 boommaten hebben? Of dat er een andere boom in te zetten is? Het is mij laatst verteld door Horse Diverse uit Baarn.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 19:38

saroanda schreef:
Dat ze 4 boommaten hebben? Of dat er een andere boom in te zetten is? Het is mij laatst verteld door Horse Diverse uit Baarn.

Van die andere boom,(heb zelf sinds 3 dagen weer een nieuwe kentaur penelopa om die rede), ik wist uberhaupt niet dat Kentaur te verbreden of te versmallen was..

Dacht altijd dat dat het enige zadel was waarbij er niets verranderd kon worden(behalve dmv vulling) Pling

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:29

saroanda schreef:
saroanda schreef:

je kan toch ook gewoon een passer laten komen en boommaat 3 en 4 laten meenemen??? dan bespaar je je ook weer de kosten van een andere boom

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 17:41

Ik ga sowieso een passer laten komen, maar ik wilde op voorhand toch wel wat info hebben. Stel nu dat ponylief ineens weer breder of misschien smaller word. Dan zou ik het fijn vinden als ik een zadel zou hebben waarvan de boom aan te passen in, en niet een heel nieuw zadel hoef te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:47

Het enige zadel wat de bespiering goed kan volgen, dmv veranderen van de boom is de WOW.
Er zijn nog enkele merken die ook te verbreden of te versmallen zijn, maar dan hebben we het over 1 cm.
Zeker geen Kentaur.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:55

Bates heeft net als wintec een verwisselbare boom, euroriding en Kn hebben verschillende maten.

Misschien dat je verschillende zaken eens op kan bellen voor advies.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 17:57

Bitch schreef:
Het enige zadel wat de bespiering goed kan volgen, dmv veranderen van de boom is de WOW.
Er zijn nog enkele merken die ook te verbreden of te versmallen zijn, maar dan hebben we het over 1 cm.
Zeker geen Kentaur.

Schitterende zadels idd, ken ze vanuit de endurance. Helaas heb ik daar geen portomonnee voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 17:58

Tweedehands ook nog wel eens aan te komen, is de kop er al flink af.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 00:05

De Thorowgood L4 en L6 zijn ook verstelbaar door het vervangen van het kopijzer.
De L- serie is de lederen uitvoering van de kunststof zadels.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 01:25

ehm ik zou persoonlijk voor een tweedehand kieffer garmisch gaan of voor een zaldi ligt ook goed op de gemiddelde haflinger, spreek uit ervaring, verder zou een kn nog een mogelijkheid zijn maar die zijn erg prijzig en tweedehand meestal in barre staat.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 01:26

Ik ben inmiddels in het bezit van een kieffer wien, die erg goed ligt! Kijk maar in m'n onderschrift, topic.