Singel met elastiek: werkt dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Singel met elastiek: werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 10:35

Hoi,

Mijn Jo is niet zo blij met de uitvinding 'singel'. Ze vind het singelen erg vervelend. Niet alleen de zadelsingel, ook de longeersingel, en zelfs van een dekensingel wordt ze niet blij. Dat gedoe aan haar buik: not her thing.

Dus ik wilde het wat prettiger voor haar maken door een singel met elastiek te kopen. Alleen: zit het zadel dan wel goed vast vraag ik me af? Kun je dan evengoed strak genoeg aansingelen?

Kan iemand me dat vertellen?

Joto

Re: Singel met elastiek: werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:36

Ja, Dit werkt super op paarden met een beetje zadeldwang. En het zadel schuift ook minder (vind ik zelf)

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:40

Werkt prima en het zadel gaat ook niet schuiven...
voordeel is dat het paard de buik wat kan spannen zonder al te veel druk te krijgen omdat het wat meerekt..
wel opletten dat je niet te strak wilt aansingelen..

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:41

hoi,
ik heb altijd een singel zonder elastiek gehad. daar heb ik nooit geen problemen mee gehad. ik heb nu een singel met elastiek en ik vind het echt een on ding. 1 gekke beweging van me paard en het zadel ligt onder de buik. ik ben dus hard weer opzoek naar een singel zonder elastiek.
wel moet ik zeggen dat het paard niet meer drijgt te schoppen bij het aansingelen met deze singel.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 10:43

Zou dat er ook niet mee te maken kunnen hebben dat je zadel niet optimaal past?

Of zeg ik dan iets heel geks.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:43

Bij die van mij gaf het ook verschil. Ja
Alleen ik singelde met m'n neopreen singel nooit zo na. Dat werkt met elastiek niet zo. Want mijn zadel ging toen wel iets schuiven. Dus nu singel ik wel na.
Gevaar van singels met elastiek en keihard aansingelen is dat ze knock out kunnen gaan. Nagelbijten / Gniffelen
Dus idd niet te hard in een keer aansingelen. Haha!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:46

Tipje: Er bestaan ook singels die helemaal van elastisch meteriaal zijn (het merk is onderdeel van de Silverlinde). Die vind ik persoonlijk praktischer dan de singels met een stukje elastiek. Als je die namelijk wat strakker aan moet singelen kan het gebeuren dat de gespen boven het beschermende materiaal uitkomen en alsnog gaan schuren Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 10:48

Tja, wat dat nasingelen betreft... Jo is kampioen buikuitzetten. Als ik in de bak ben singel ik na voor het opstappen. Zo strak mogelijk, en ik kom er dan ook netjes op zonder dat het zadel schuift. Maar als ik een paar rondjes gereden heb kunnen er standaard nog 2 gaatjes bij. Ik moet dus wel nasingelen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 11:01

Singel uit elastisch materiaal heb ik inderdaad net gezien! (ben op allerlei internetshops aan het 'winkelen')

Er is wel veel keus zeg... gelsingels, neopreensingels, sharkskin...
Die van sharkskin is wel heel mooi anatomisch gevormd, misschien dat dat iets is..

Ik denk dat ik een goedkope uitzoek om het eens te proberen. Misschien bevalt het wel helemaal niet, dat kan ook altijd gebeuren natuurlijk.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:19

wij hebben ook een elastische singel.
we zijn daar er blij mee Haha!
eerst hadden we een gewone, alleen het zadel schroof steeds naar achter. niet handig, maar nu niet meer Knipoog
groetjes

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 11:25

Nou, ik heb er eentje gevonden in een webshop, een neopreen singel met elastiek. Is niet al te duur, dus de moeite waard om te proberen. Ik ben benieuwd!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:26

Ik heb sinds kort een thorowood singel met elastiek. Echt super fijn en het werkt er perfect. Ik kon eerst wel 3 keer aansingelen voordat hij goed zat en nu zit hij meteen goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:26

ik vind dat het heel goed werkt..paard heeft dan toch wat meer ruimte om de borstkas hen doordat de singel meerekt met ademen.
tenminste zo denk ik dat het zit.
de mijne is met een gewone singel ook niet te genieten,met een elastische is meneer een stuk blijer Haha!

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:31

wij hebben ze ook. zijn heel fijn kunt veel makkenlijker aan singelen. en je weet zeker dat je niet te strak aan singelt.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:37

ik wil denk ik de singel van HH met gel, en wat elastiek bij die dingen waar de singelstoten aan vast gaan(weet even niet hoe dat heet Bloos ) heeft iemand daar ervaring mee? Tong uitsteken

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:38

A_n_n_e_ schreef:
ik wil denk ik de singel van HH met gel, en wat elastiek bij die dingen waar de singelstoten aan vast gaan(weet even niet hoe dat heet Bloos ) heeft iemand daar ervaring mee? Tong uitsteken

heb daar geen ervaring mee, maar het lijkt me in iedergeval voor het paard erg lekker zitten met dat gel Haha!

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:38

bromfiets schreef:
Tipje: Er bestaan ook singels die helemaal van elastisch meteriaal zijn (het merk is onderdeel van de Silverlinde). Die vind ik persoonlijk praktischer dan de singels met een stukje elastiek. Als je die namelijk wat strakker aan moet singelen kan het gebeuren dat de gespen boven het beschermende materiaal uitkomen en alsnog gaan schuren Lachen

...waar kun je deze singels kopen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:42

Joto schreef:
Ja, Dit werkt super op paarden met een beetje zadeldwang. En het zadel schuift ook minder (vind ik zelf)

Dit niet schuiven is alleen als je zadel voor 100% goed op je paard past..
Heb je bv een zadel wat op meerdere paarden ligt (en dus niet voor 100% past) heb je kans dat het zadel wel gaat schuiven, vooral met opstappen..

Het ligt dus aan je zadel, of het gaat schuiven..

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:42

MI1990 schreef:
A_n_n_e_ schreef:

heb daar geen ervaring mee, maar het lijkt me in iedergeval voor het paard erg lekker zitten met dat gel Haha!

ja dat dacht ik ook!! Haha! , maarja, als er geen goede ervaringen mee zijn ga ik hem niet kopen, ik heb er nu eentje zonder gel, en hij bevalt me goed, maar wil toch ook een maatje kleiner proberen, hij heeft nu 105 en wil 100(vz zadel)proberen, dus ik dacht aan die!!, want een reserve singel vindt ik toch handig..vooral als ik echt de sgw wereld in wil gaan..Bloos

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:07

Wij hebben sinds kort ook een gelsingel met elastiek in plaats van een neoprene singel en wij merken ook een enorm verschil met aansingelen. Eerst kwam 'ie soms wel eens zuur uit de hoek met het aansingelen, nu is dat eigenlijk helemaal weg. Verder moesten we bij de neoprene singel soms wat meer kracht zetten om aan te singelen, bij de singel met elastiek gaat dit echt veel makkelijker. Je moet daardoor wel goed oppassen dat je niet te strak aansingelt..

Bij ons schuift het zadel overigens niet, maar hij zet dan ook niet z'n buik uit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:14

Ik heb er èèn met gel en elastiek.Ik weet alleen niet wat voor merk, hij is al een paar jaar oud en bevalt dus uitstekend.
Ik had hem gekocht omdat mijn paard ook wat zadeldwang had en bovendien ook nog al een dun velletje had.Dus zat ik altijd te klooien met bontjes en hoesjes om de singel.Nu pak ik die singel spoel hem onder de kraan schoon en in verhaartijd borsteltje erover en schoon is de boel.Ideaal.Helaas heb ik hem nog niet in dressuurformaat gevonden.

yvonne101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:16

ik heb er 1 met aan 1 kant een elastisch stuk bij de gespen. Hij is jammer genoeg te groot voor mijn nieuwe paard. dus als iemand nog interesse heeft. hij is zwart.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 14:18

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:21

rosa is pas net onder het zadel, en van te voren niks gewend, is kwestie van wennen ook denk ik
oefen gewoon zo veel mogelijk, steeds gaatje, even rusten, weer gaatje,
als je twijfeld over je zadel, laat er dan iemand naar kijken die er verstand van heeft

edit, en bij die webwinkel bestel ik persoonlijk niks meer gebruik zoekfunctie maar eens....

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:45

Girlgamer schreef:
Ik heb sinds kort een thorowood singel met elastiek. Echt super fijn en het werkt er perfect. Ik kon eerst wel 3 keer aansingelen voordat hij goed zat en nu zit hij meteen goed.

Die heb ik ook. Dan ook anatomisch gevormd (heb er zelfs nog 1 te koop) en ze zijn niet al te duur in vergelijking met andere anatomisch gevormde singels (37,95 bij Divoza).