ZADELMARKT wie heeft daar ervaring mee

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DON___RUBIN

ZADELMARKT wie heeft daar ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 21:04

Titel zegt het al

ben opzoek naar een springzadel
en laatst zij mij iemand kijk eens op zadelmarkt voor te beginne kun je daar ook een zadel kopen
maar aangezien ik daar geen ervaring mee heb Bloos

mischien mensen die er wel ervaring mee hebben ?

raad je t af of niet?

hoor t graag Doei!

Joica

Re: ZADELMARKT wie heeft daar ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:05

gebruik even de zoekmachine, er zijn zoveel topic`s over zadelmarkt, en deze zijn niet al te best Knipoog

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 21:06

Joica schreef:
gebruik even de zoekmachine, er zijn zoveel topic`s over zadelmarkt, en deze zijn niet al te best Knipoog

bedankt !

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:07

Ik heb gehoort dat de kwaliteit niet echt goed is.

Heb er zelf GEEN ervaring mee, dus kan er niets over zeggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:13

Er zijn inderdaad al héél veel topics over geweest.
Zadelmarkt zadels worden gemaakt in lageloonlanden, van de goedkoopste materialen. Er worden bomen gebruikt die snel snel zijn gemaakt, en daardoor vaak scheef zijn. Het leer wordt geperst uit stukjes afvalleer (gesnipperd en met veel lijm tot een lap geperst), dit wordt ook wel 'kartonleer' genoemd, het voelt stug aan, en kan bijvoorbeeld voor de beugels en singel erg gevaarlijk zijn als het ineens knapt.
Het grootste gevaar zijn de scheve bomen. Soms heb je geluk, dan heb je een rechte boom te pakken. Soms zitten er bomen bij waarbij je van buitenaf al kan zien dat ze scheef zijn. Maar het gevaarlijkst zijn de bomen die van buitenaf recht lijken, maar toch scheef zijn. Als je die op een paard legt dan kan je paard daar na een tijd flink last van krijgen, krijgt scheve bespiering, drukplekken, en dat kan dan een lange tijd duren voordat je dat weer hebt opgelost, met veel bezoeken van osteopaat en fysio.
Goedkoop = duurkoop.
Als je toch besluit om er een te nemen, dan is het heel belangrijk dat je het zadel laat passen en nakijken door een goede zadelmaker.

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 21:15

T gaat mij echt niet erom dat t GOEDKOOP is maar er zij me laatst iemand dat dus ik denk ik kan niet meer als vragen want ik heb er absoluut geen ervaring mee heb nu ook een hulsebos dressuur zadel

springtype

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:21

heey,,
nee zadelmarkt is niet best.. de mensen die ik ken en die er zo een hadden zagen er heel mooi uit! totdat ze 3 maanden waren gebruikt... das jammer.. want dan is 300 euro nog te veel!

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 21:31

ja ik dacht zelf aan een eric thomas zadel ofzo voor te beginne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:34

ik heb mijn zadel niet rechtstreeks bij zadelmarkt weg. maar het is wel een merano.
zadel na laten kijken en goed laten aanmeten en past super zit ook heel fijn heb dan denk ik gewoon een goede te pakken Knipoog

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 00:09

hoi,

Ik raad het je zeker af!
Als ik jou was zou ik toch voor een goed merk zadel gaan. en anders een 2de hands goed merk zadel!
Als je met zon zadel gaat rijden weetje zeker dat je paard zijn rug verknald word! Verdrietig

Het kan natuurlijk ook niet veel zijn he voor dat geld Clown goedkoop word duurkoop.

_Fieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 08:19

De meningen zijn verdeeld maar de meeste niet bepaald positief!

Ik zou zeggen koop een 2de hands. Evt. een wintec!
Want dit zou je toch niet willen kopen? [HAR] Zadelmarkt-zadel in stukjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:10

viperlover schreef:
hoi,

Ik raad het je zeker af!
Als ik jou was zou ik toch voor een goed merk zadel gaan. en anders een 2de hands goed merk zadel!
Als je met zon zadel gaat rijden weetje zeker dat je paard zijn rug verknald word! Verdrietig

Het kan natuurlijk ook niet veel zijn he voor dat geld Clown goedkoop word duurkoop.

de rug van mijn paard word zeker niet verknald hoor Knipoog het past goed en ik laat het regelmatig controleren Knipoog

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:17

Hee ik het ervaring met ZADELMARKT.
Zelf wist ik er toen nog niet veel van. Ik had een
Merano. Hij was gewoon helemaal scheef en
paste maar een half jaartje toen ging het zadel helemaal
misvormen.

Kies voor je paard en doe het niet!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:50

Roma_4ever schreef:
ik heb mijn zadel niet rechtstreeks bij zadelmarkt weg. maar het is wel een merano.
zadel na laten kijken en goed laten aanmeten en past super zit ook heel fijn heb dan denk ik gewoon een goede te pakken Knipoog

ik was ook super tevreden van mijn merano, was recht, zat lekker, maar is maar exact 2 jaar meegegaan . Nu begon de boom te flexibel te worden waardoor hij stilaan scheef zakte... Op een net rechtgericht paard zou dit niet zo snel zijn opgevallen, maar mijn paard zit nog lichtjes vast op 1 kant waardoor hij dus al snel scheef begon te gaan... Ik dacht dan dat het aan mij lag omdat ik een kleine rugscheefstand heb, maar ik zat er dus wèl recht op...

Nu heb ik een wintecje gekocht... wel vhz en intussen ga ik rustig mijn ogen open houden voor een ander dressuurzadel...

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:36

Ik heb ook Wintec (pro) maar das dressuur Lachen
Wintec is super!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:48

CarlinaaX schreef:
T gaat mij echt niet erom dat t GOEDKOOP is maar er zij me laatst iemand dat dus ik denk ik kan niet meer als vragen want ik heb er absoluut geen ervaring mee heb nu ook een hulsebos dressuur zadel

Hoe lang heb je je Hulsebos al?
Want over Hulsebos zijn de laatste jaren de verhalen ook niet beter geworden sinds zijn zoon het heeft overgenomen.
Voor een goed zadel kan je het beste naar een gerenomeerde zadelmaker gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:55

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 15:05

Judje schreef:
CarlinaaX schreef:

Hoe lang heb je je Hulsebos al?
Want over Hulsebos zijn de laatste jaren de verhalen ook niet beter geworden sinds zijn zoon het heeft overgenomen.
Voor een goed zadel kan je het beste naar een gerenomeerde zadelmaker gaan.

uhm half jaar nu ongeveer

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:38

Zadelmarkt verkoopt hun spullen netjes. Je krijgt kwaliteit naar prijs. Een zadel zal dus eerder slijten en wat vaker nagekeken moeten worden of hij al toe is aan bijvullen of andere aanpassing. Maar daarom betaal je ook een veel lagere prijs.

Dus als je een zadel zoekt voor een klein budget en je hebt er niet de verwachting van dat het net zolang mee gaat en mooi blijft als de A merken is er niks aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:33

Bullshit.
Zadels zijn ZM zijn vaak behoorlijk assymetrisch. hier kan je je paard behoorlijk mee verpesten.

Het is niet alleen de kwaliteit van het leer, dat is de cosmetische kant van de zaak, doet niets af aan de pasvorm.
Kromme bomen, en dat is duidelijk te zien, ook door de inkoper van ZM, is imo pure geldklopperij.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:36

Ik heb er toch ook hele leuke zadels vandaan zien komen, en ook wel eens een zadel van een goede ruitersportzaak met een flut boom van volgend hun een redelijk merk. Maar goed ik heb er zelf nog nooit een zadel gekocht, wel een hoop andere dingen.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:51

weet je trouwens dat divoza ook zadels heeft van de beruchte zadelmarkt .. als mensen hun zadel komen inruilen of iets dergelijks verkoopt divoza ze ook gewoon weer .. dus daar moet je ook echt goed mee opassen .. heb zenamelijk serieus met mijn eigen ogen bij divoza zien liggen!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:35

Ik zou ook niet zo snel een westernzadel bij de Divoza halen...

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:16

LADPR schreef:
Zadelmarkt verkoopt hun spullen netjes. Je krijgt kwaliteit naar prijs. Een zadel zal dus eerder slijten en wat vaker nagekeken moeten worden of hij al toe is aan bijvullen of andere aanpassing. Maar daarom betaal je ook een veel lagere prijs.

Dus als je een zadel zoekt voor een klein budget en je hebt er niet de verwachting van dat het net zolang mee gaat en mooi blijft als de A merken is er niks aan de hand.

Liever geen zadel dan een Zadelmarkt zadel..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:11

Kijk eens in de FAQ: Maya @ [HAR] FAQ [HAR] Harnachement
Daar lijken mij voldoende zadelmakt topics te staan en met de zoekmachine zijn er nog vbeel meer te vinden.
Hier dus een slotje.