nieuw hoofdstel en dan...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

nieuw hoofdstel en dan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 17:20

Ik heb net een nieuw hoofdstel gekocht, en dat is nog een beetje stijf. Ik heb t nog niet gebruikt, en wil het eerst invetten of iets. Wat kan ik het beste doen? De een zegt in de olie een nacht, de ander zegt gewoon invetten zoals anders. Ik weet t dus niet en ik wil wel erg graag een soepel en mooi hoofdstel. Wie heeft er tips? En wat hebben jullie zelf gedaan, en bevalt dat?
Alvast bedankt.

viv77

Re: nieuw hoofdstel en dan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:24

ik zou eerst zadel zeep gebruiken en dan in de olie zetten..wordt het meteen schoon van zodat het niet afgeeft op je paard en lekker soepel van de olie..en gerust volgende week nog eens in de olie zetten..pas op voor kleine scheurtjes in het leer als het nog nieuw is..dan wordt het te droog..of eigenlijk is het te droog.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:25

Gewoon alles in een emmer met olie gooien en een nachtje laten staan

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:28

Dat zou ik dus niet doen, daar gaat het leer af en toe enorm van plakken, en het wordt echt heel vet, ik zou gewoon met zadelzeep schoonmaken,e n dan in het zadelvet zetten, liefst balsem de eerste week even iedere dag.

Anoniem

NIET ( Boos! )je hoofdstel een nacht in de olie leggen, daar verkracht je echt het leer mee.
Het lijkt miss wel heel soepel te worden, maar je verzuipt het leer compleet.

Gewoon lichtjes invetten of olieen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-07 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Natasjaa

Emmer met olie werkt heel goed, maar... je houdt wel een tijdje een vettig hoofdstel als je pech hebt, t wordt er trouwens Wel heel lekker soepel van Ja
Als je er gladleren teugels bij hebt, zou ik die dus NIET in de emmer gooien Lachen

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:31

Idd 1 nacht in een emmer olie en je hebt een heel mooi soepel hoofdstel. Daarna even boven die emmer laten uitdruipen.
Het leer wordt hierdoor vele malen soepeler dan wanneer je met een doekje aan de gang gaat.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:46

Ruudjw schreef:
Idd 1 nacht in een emmer olie en je hebt een heel mooi soepel hoofdstel. Daarna even boven die emmer laten uitdruipen.
Het leer wordt hierdoor vele malen soepeler dan wanneer je met een doekje aan de gang gaat.

En je stiksels slijten er vreselijk van Verdrietig
Met lederzeep reinigen en olien met een doekje (of kwastje en daarna afnemen met doekje)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:47

Bitch schreef:
NIET ( Boos! )je hoofdstel een nacht in de olie leggen, daar verkracht je echt het leer mee.
Het lijkt miss wel heel soepel te worden, maar je verzuipt het leer compleet.

Gewoon lichtjes invetten of olieen.

Ondanks dat het misschien wel soepel wordt is het niet goed. Het leer wordt 'oververvadigd' en gaat dicht slippen (hoe je dat ook moet zeggen). Je kan dan beter iedere dag inolieen/vetten/balsemen dan 1 nacht in de olie. Het duurt wat langer, maar het is wel beter voor het leer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:48

Volgens mijn zadelmaker gaat van leer in olie te laten staan je stiksels stuk.Dat garen verweekt.Ik zou gewoon een paar keer vetten.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:11

Het garen is tegenwoordig wel stukken beter van kwaliteit, maar mijns inziens is het wel echt zonde van je hoofdstel

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:13

Gewoon even invetten, verder niks Lachen

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:14

Gewoon goed invetten en veel gebruiken Lachen
iig niet 1 nacht in de olie, want daarvan gaan je stiksels kapot zoals hierboven al gezegd.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:00

Toch typisch, hij gaat nu al een paar jaar mee.
Is een Kieffer, silver line dacht ik (aanschaf 165 euri)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:49

Ik heb mijn rondgenaaide toen 3x op een dag gevet, eens het was ingetrokken er weer over gegaan. En dan nog een heel klein beetje olie er overheen. Na een week was ie goed. Die olie gebruik ik overigens normaal alleen voor stukken leder waar geen stiksel opzit, zoals de singelstoot, beugelriem, en zweetblad tot aan de wrong.

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:27

Ik doe het een nacht in een emmer met olie en de volgende dag goed oppoetsen, dan is hij lekker soepel.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:29

Ik neem hem gewoon in gebruik, en dan na een week of 3 ga ik een keer met zadelzeep en een doek olie aan de slag. Keertje of wat inolieën, en het word super soepel...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 01:30

Wat doe ik met een nieuw hoofdstel...
Passen, beetje schoon maken, likje ledercrème erop, en rijden maar Haha! Van een nacht olie gaan je stiksels naar de maan en gaat heel je leer dicht zitten. Gewoon 1x vetten en dan gaan met die banaan Knipoog Na een aantal weken krijgt het van mij pas een nieuw beurtje.

Scheelt natuurlijk wel dat ik bijna alleen hoofdstellen heb die bij aankoop al zacht zijn Knipoog

sara2487

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:52

Hoi!
Ik heb mijn nieuw hoofdstuk gewoon ingevet met olie. en dan veel de slotjes op en en dicht gedaan zodat het leer wat soepeler wordt.. werkt goed
sara

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:09

je mag het best even in de olie leggen maar niet de hele nacht.
Mij is aangeraden om het 10 minuten in de olie te leggen, uit te laten lekken. En daarna insmeren met zadelcreme.
Mijn nieuwe kieffer hoofdstel is daar super soepel en mooi van geworden! nog steeds!