Ik heb een paard (kwpn, merrie, 6 jaar, 1.67m) met een moeilijke rug. Dit paard heeft twee jaar blessure-leed gehad, maar een maand geleden is eindelijk de oorzaak van 1 van de problemen gevonden. Er is artrose geconstateerd op twee plekken in de rug, op de gewrichtjes tussen de wervels in. De artrose zit achter de schoft en achterin de rug (waar nog net het zadel ligt). Daar tussen zitten een aantal kissing spines, maar hier heeft ze momenteel geen last van. Ze is ingespoten met cortisonen en ben haar nu onder begeleiding van een fysio aan het opbouwen. Ik heb haar nog niet onder het zadel, ben eerst aan het trainen aan de longe. Het gaat erg goed.
Maar.....
Toen mijn fysio een van de eerste keren bij mijn paard is geweest, heeft zij ook het zadel gecontroleerd. Ik heb een barnsby AVG met een smalle-medium boom. Ik had dit zadel al een tijd niet meer gebruikt, omdat ik mijn paard een tijd niet meer heb kunnen berijden. Het zadel was een jaar geleden ook nog nagekeken door een dierenarts en een fysio en lag toen nog perfect. Helaas ligt het zadel nu niet meer goed: het is te smal geworden en de pasvorm is niet meer goed (kan in het midden van het zadel ee aantal vingers tussen de kussens en de rug plaatsen).
Sinds die tijd heb ik al heel veel zadels gepast, maar zonder succes. Alle zadels die ik tot nu toe geprobeerd heb, passen niet. Hier kan ik dus telkens weer een aantal vingers onder de kussens steken. De zadels die ik tot nu toe gepast heb: Barnsby AVG, BR Leida Strijck, Wintec pro, Kieffer Action, Passier GG, KN Symfonie, Stubben maestoso, wintec 500, Euroriding Diamant, Euroriding Jade, Prestige Top Dressage, Harry Dabbs, Anky Salinero.
De Wintec Isabella Werth (wolkussens) lag redelijk.
Nu ben ik op zoek naar en zeer goed passend zadel. Ik moet over ongeveer twee maanden terug naar de kliniek voor de uiteindelijke evaluatie (of mijn paard genoeg is verbeterd om door te gaan als rijpaard

Mijn paard heeft een redelijk rechte rug met een normale schoft. Niet al te breed, een medium boom van BR ligt bijvoorbeeld goed.
ik wil zelf graag een zadel met een ongedwongen zit, geen diepe zit dus en met weinig wrong. Maar het allerbelangrijkste is dat het zadel goed past op mijn paard!

ik heb al contact gehad met een paar zadelmakers, maar meningen verschillen erg. Ik heb het liefst namelijk een zadel die gewoon goed ligt, waar weinig aan gedaan hoeft te worden. Ik ben niet zo van allerlei truukjes met vullingen ed om kosten wat het kost een zadel pas te krijgen.
Wie heeft dus de gouden tip voor mij?
Graag ervaringen!
Ook ervaringen met zadelmakers zijn welkom!
Let wel, het heeft volgens mijn da, fysio en een gecontacteerde zadelmaker nog geen zin om een nieuw, op maat gemaakt zadel te laten maken/kopen, omdat 1) nog niet zeker is of ik mijn paard nog kan blijven rijden en 2) mijn paard zolang niet bereden is, en dus weinig spiermassa heeft, en zo verandert en veranderd is, dat ik beter nog even kan wachten met het aanschaffen van een geheel nieuw (al dan niet op maat gemaakt) zadel totdat ze weer volop is training is en meer spiermassa heeft(als ik haar kan blijven rijden).
Ik ben dus meer op zoek naar een tweedehands zadel die perfect ligt. Ik heb alleen dus nog geen merk gevonden die goed op mijn paard ligt!