Wie kun je als leek nog vertrouwen bij zadel keuze?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Wie kun je als leek nog vertrouwen bij zadel keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 12:17

Vandaag weer op een topic gestrand hier op bokt over het feit dat een diepe zit slecht is voor de rug van het paard. Moedeloos word ik van het zoveelste discussietopic over een goed passend zadel, zeker omdat de meningen nogal uiteen lopen (en dan begin ik nog niet eens over de discussie al dan niet boom- of zelfs zadelloos rijden). We willen allemaal het allerbeste voor ons paard neem ik aan, maar ik denk dat het feit is dat de meerderheid echt niet op elk vlak kundig is en er veel verstand van heeft.

Ook ik weet op een beetje basis na helaas niet genoeg van zadels om mijzelf deskundige te noemen, dus toen ik een paar maandjes terug een Anatomica dressuurzadel kocht heb ik toch grotendeels moeten vertrouwen op de kundigheid van 2 zadelmakers die de ligging gecontroleerd hebben en de ervaringen van anderen (ook hier op bokt) met het betreffende zadel en de zadelmaker. Dat mijn stubben vzh niet meer goed lag, was wel duidelijk, ook voor mij en goed verklaarbaar, maar voor de aankoop van het nieuwe zadel was ik toch afhankelijk van anderen. Helemaal blij met mijn anatomica. Het zit heerlijk, paardje loopt naar mijn mening beter (maar ja wie ben ik? Ook daarin ga ik mijzelf geen deskundige noemen).

Maar dan komt het weer, die twijfel. Je leest discussies over een diepe zit die funest voor de rug van je paard zou zijn. Dat paarden door hun pijn heen lopen totdat het echt niet meer gaat en dus nauwelijks toont of het zadel slecht ligt of niet. Wat moet ik eruit afleiden dat mijn merrie bij zadelen op stal nog steeds singel/zadelnijd heeft en buiten stal niet? Ligt het zadel dan toch slecht of is het puur chaggerijnen? Maar men heeft me gezegd dat het zadel prima ligt en dat anatomica erg goed is! Heb ik dan toch een miskoop gedaan?!

Wie kun je als leek nog vertrouwen wanneer je het beste voor je paard wilt?!

Ps. dit kun je natuurlijk op alle vlakken van de paardenwereld toepassen, maar omdat het nu puur om het zadel ging dit forum gekozen. Excuses als het fout staat.

Apple

Re: Wie kun je als leek nog vertrouwen bij zadel keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:22

Zadels vind ik ook een lastig onderwerp.

Hoe vaak zie je niet dat een zadel net niet past? Of een zadel wat het paard wel prima past, maar waar je als ruiter niet in kunt zitten?

En inderdaad, de ene deskundige roept A, de andere roept B. De een loopt helemaal weg met 1 zadelmaker, de ander zweert bij de andere zadelmaker.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:30

Ik denk dat je soms het beste op jezelf kunt vertrouwen en op je paard.
Open blijven staan voor nieuwe info, maar zelf bepalen wat voor jou en voor je paard het beste werkt.
Je zegt nu dat je paard beter loopt, nou dan zal dat wel zo zijn. Als je instructie daar ook mee eens is, dan is het helemaal duidelijk toch? Tong uitsteken

Zo lang je maar logisch blijft nadenken en niet uit een egoistische kant, want helaas doen mensen dat ook nog wel eens. Jij iig niet, want anders dacht je er niet zo goed over na Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:32

Idd, door de bomen zie jet bos niet meer.

Wat me wel opvalt is dat 15 jaar geleden er meerdere paarden met 1 zadel gereden werden en geen 1 paard rug problemen had.
Nu heeft elk paard een eigen zadel en het is steeds wat.

Is het zo dat er vroeger wel meer paarden met rugproblemen waren, of is het nu een overdreven hype? Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:34

Kawa precies Haha!. Had het daar nog over met een andere bokker laatst.

"vroeger" ging een zadel gewoon mee naar het volgende paard, of deelden manegepaarden verschillende zadels. Gewoon een opgevouwen paardendeken eronder en niets aan de hand.

Tegenwoordig zit je met 2 zadels voor 1 paard en dan nog rare schuurplekken, afgebroken haren, shabrakjes die niet blijven liggen *LOL*

langemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:35

Misschien werden rugproblemen gewoon minder snel opgemerkt vroeger. Vergeet niet dat het niveau toen ook een stuk lager lag.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:35

Ik denk dat we nu meer weten van paarden en rugproblemen dan vroeger. Vroeger waren de paarden ook minder luxe dan nu..... en die oudere types zijn vaak wat harder....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:37

Idd
Op handelstallen ook, er waren wat verschillende zadels, maar dat was het.
En sommige paarden stonden er best wel een poos, dus ook het idee een slecht passend zadel lag er maar even op gaat dan ook niet op.

15 jaar geleden lag het nivo imo niet zoveel lager Lachen
z springen was toen bijv gewoon 130 net als nu
En werd er ook een appuyement in de z dressuur gevraagt Tong uitsteken

ook stonden er bloedpaardjes van Saros en erdball ed.

Ik heb het niet over voor de 2e wereld oorlog Tong uitsteken Clown

langemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:41

runningkawa schreef:

15 jaar geleden was het niveau wel degelijk een stuk lager dan ons huidig niveau tegenwoordig. En dan heb ik het niet zozeer over de verplichte oefeningen die je in een proef tegen komt. Zoals harnassmaker net al zei, de paarden veranderen. Paarden worden luxer, elastischer, soepeler en worden steeds meer gefokt op een atletisch lichaam waarmee ze goed uit de voeten kunnen in de wedstrijdring. Het huidige niveau zit gewoon op een hele andere league dan 15 jaar geleden.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:42

Interessant onderwerp, ik kan de vraag inderdaad toepassen op meerdere onderwerpen binnen de paardensport.

Misschien ligt het aan het soort zadels dat tegenwoordig gemaakt wordt. Ik heb bijvoorbeeld een Kieffer Munchen vz(ondertussen 8 jaar oud) die al op 4 paarden ligt/heeft gelegen en die hier ook (evt na wat opvulling) goed op ligt. Misschien is dit model heel degelijk, veel ruimte bij de schoft, dus past het op veel paarderuggen? En worden er tegenwoordig veel modellen gemaakt die niet zo veelzijdig zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:44

Niet mee eens
Dat beetje wat er anders gevraagt wordt, nee daar hoef je niet op aan te passen.

Anders gefokt, klopt.
Maar ook toen waren er al bloedpaarden.
En ook die moesten het gewoon doen met die zadels. Lachen
Want in 15 jaar vind ik nog niet zoveel veranderd. Zo snel gaat anders fokken niet.
Als je gaat kijken met 50 jaar terug...ja dan enorm Lachen

Ik heb ook een kieffer zadel en heeft op erg veel paarden gelegen en ik heb er nog geen problemen mee gehad. Zadel is van 92 als ik het goed zeg

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:47

Ik heb wel het idee dat oudere zadels, vooral de echt A-merk zadels beter van kwaliteit zijn.

Ik ken inderdaad ook hele oude kieffer zadels. Toen mn eigen zadel naar de zadelmaker was kon ik een zeker 15 jaar oude KN lenen van iemand. Dat zadel lag echt prima en zat ook geweldig.

langemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:48

Die enkele bloedpaarden die er toen al waren kwam je echt niet tegen op een manege of in de open handel Knipoog Die bloedpaardjes hadden toen waarschijnlijk wel allemaal hun eigen zadeltje.

Met de huidige kennis die we hebben tegenwoordig omtrent de anatomie van een paard, zijn we niet goed bezig als we er vanuit gaan dat we maar gewoon elk willekeurig zadel op hun rug kunnen gooien.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:50

Zelf denk ik ook dat mensen vrij snel alle andere zaken de schuld geven en daarna pas naar hun eigen rijkunst gaan kijken..

Het is zoveel makkelijker om je paard de schuld te geven, je zadel, je bit, je weet ik veel....terwijl een hoop terug te voeren is naar de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:51

mm, heb ik toch op rare stallen gereden.... (nee idd niet op de manege)
Maar op de springstallen waar ik reed kwamen dus regelmatig bloedpaarden voorbij.
En nee, die hadden niet hun eigen zadel.

Ja je reed toen mwel met een strens, zonder verdere rommel
Ging het niet goed kreeg je als ruiter op je donder, niet het paard...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:52

ElCamino, zo zullen er ook mensen zijn die altijd alles eerst bij zichzelf zullen zoeken en pas in de laatste plaats bij het zadel terecht komen (want dat is recent nog opgevuld en volgens de zadelmaker lag het goed).

langemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:53

Ik heb het ook niet over handelsstallen runningkawa, waar het onmogelijk is om voor ieder paard een apart zadel aan te schaffen. Maar paarden die in de particuliere branche circuleren worden vaak benadeelt door met slecht passende zadels rond te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:54

runningkawa schreef:
Idd
Op handelstallen ook, er waren wat verschillende zadels, maar dat was het.
En sommige paarden stonden er best wel een poos, dus ook het idee een slecht passend zadel lag er maar even op gaat dan ook niet op.

ook stonden er bloedpaardjes van Saros en erdball ed.

Ik heb het niet over voor de 2e wereld oorlog Tong uitsteken Clown

Zoals je ziet heb ik het daar dus wel over.... Lachen

Maar ook die werden verkocht en nee kregen ook niet allemaal een eigen zadel dat elk jaar werd aangepast

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:56

pff zadels, praat me er niet van. Heb echt al vanalles geprobeerd, en ben er achter gekomen dat een goede zadelmaker niet zomaar gevonden is. Wel zijn er een paar dingetjes waar je je aanvast kan houden, je kunt bijvoorbeeld met een wit laken onder je zadel gaan rijden en kijken wat voor afdruk het achter laat, of je kunt een zadelindruk laten maken met zo'n speciale pad er voor. Zegt natuurlijk niet alles maar het is opzich wel een goede controle om te kijken of de druk goed wordt verdeeld en er niet bepaalde drukpunten zijn.

@RK: bij springstallen is dat idd meer dan standaard, wat ik ook vaak zie is dat de ruiter zijn eigen zadel heeft die hij prettig vind zitten en die wordt op elk paard gegooit. imo echt een foute zaak, ook al is het maar voor een korte periode. Je kunt een paard heel veel schade aanbrengen in zo'n korte periode. En helaas hebben paarden de nijging om alles de compenseren en door te blijven lopen waardoor ze andere lichaamsdelen gaan overbelasten maar dat de eigenaar zelf er weinig van merkt. Maar eigenlijk is het paard gewoon kapot aan het gaan...

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:56

Ik heb een zadelmaker die als het nodig is samenwerkt met een fysiotherapeute. Ook werkt hij samen met één van de merken en met verschillende ruiters om een nieuw en beter zadel te ontwikkelen. Volgens hem komt er binnenkort ook weer een soort van keurmerk voor zadelmakers (zeer goede zaak). Mijn zadelmaker liet een zadel zien dat was opgevuld met vilten tapijtsnippers, dan springen je de tranen echt in de ogen. Je zult maar vertrouwen hebben in zo'n man.

Vaak kun je in de rug van het paard wel voelen of hij gevoelig is en aan het zadel kun je voelen of je als ruiter recht zit.
Het is zeer frustrerend dat de een A zegt en de ander B, en de volgende weer C.. Daar wordt je als ruiter erg onzeker van. Ik ben er wel van overtuigd dat er te snel naar problemen bij het paard en harnachement worden gezocht. (De ruiters / amazones doen nooit iets fout)
Zo had mijn zadelmaker een meisje waar het paard zo slecht van liep, maar bij inspectie van het zadel bleek dat er een hobbel onderzat. Bleek dat dat meisje het zadel daar had laten opvullen omdat zij scheef zat. Hoezo verdrukking van de ruggegraat en omliggende spieren van het paard??? Huilen

langemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:57

langemans schreef:
Ik heb het ook niet over handelsstallen runningkawa, waar het onmogelijk is om voor ieder paard een apart zadel aan te schaffen. Maar paarden die in de particuliere branche circuleren worden vaak benadeelt door met slecht passende zadels rond te lopen.

Dus jij vindt dat ik op dit punt geen gelijk heb?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:57

Ja Apple.....daar heb je ook wel weer gelijk in...
Zie zelf om me heen veel mensen die van alles roepen maar nog geen deuk in een pakkie boter rijden vandaar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:59

Visconti, waarom gingen de paarden toen dan niet kapot?

Paarden werden toen geloof ik ouder dan nu....
Paarden die leuk waren bleven ook wel eens, sprongen vrolijk Z, zonder ooit problemen (wel werd alles buiten gedonded zonder porcelijnen idee van hij breekt af in het land)
En mochten daarna vroelijk de volgende ruiter weer opleiden

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:00

Is het ook niet zo dat er tegenwoordig meer leken zijn in de paardensport? Niet negatief bedoeld, maar door onkunde worden er ook veel fouten gemaakt. Het verhaal van mensen met paarden en paardenmensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:02

Dat denk ik ook Malloesje Ja
En wat denk je van de haast van tegenwoordig?
Als je gaat rijden moet je morgen Z zijn, ben je dat niet knopen we er slof en scherpe bitten aan...want anders kun je niet mee pochen met de rest....

En weidegang
Vroeger was er meer land en minder paarden
Alles stond in weer en wind iig overdag buiten.
Paarden konden dus ook lekker vrij bewegen en zo de spieren en dus ook rug soepel houden