Diepe zit slecht voor paardenrug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tumba

Diepe zit slecht voor paardenrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 18:01

Ik weet niet of het hier hoort,
maar in een ander topic zocht iemand een zadel met diepe zit.
Hieruit ontstond een discussie, maar dat werd offtopic dus
wil ik hier een nieuwe discussie starten.

Veel mensen kopen een zadel met diepe zit omdat het fijn zit...
maar, is dit niet een béétje egoïstisch tegenover het paard?

Hier een uitspraak van een zadelmaker;
Weet u, in deze tijd koopt men wat men mooi vindt en men gebruikt het zadel dat het lekkerst zit.
Dat is alleen bijna nooit het zadel wast het beste op de paarden rug ligt.
'Een zadels een commersicieel artikel geworden.
Daarmee zijn er concessies aan de kwaliteit gedaan.Er worden zadel verkocht met een diepe zit
Dat geeft de amazone of ruiter het idee vaster in het zadel te zitten.
Maar voor' zo'n zit moet zoveel aan de zadelboom worden vervormt, dat het gewicht niet wordt
verdeeld.De rug van het paard wordt daardoor verkeert belast. het zadel gaat drukken in plaats
van dragen' en dan zijn we weer in het bekende cirkeltje beland.

Bron: Zoals een Zadel moet zitten

Jolliegirl

Re: Diepe zit slecht voor paardenrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:10

Ik ben het met je eens dat een diepe zit onwijs slecht is voor de paardenrug, en dit valt IMO niet op te lossen met dikke kussens of een hogere voorboom...
niet aan beginnen dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:34

Tumba schreef:
Maar voor' zo'n zit moet zoveel aan de zadelboom worden vervormt, dat het gewicht niet wordt
verdeeld.

Jammer dat er niet bij gezet wordt, hoe het vervormd wordt. We gaan nu puur uit van onze eigen invulling.

Wellicht ten overvloede, er is hier al eens een discussie overgeweest.
[HAR] Diep zadel en de rug van het paard
Miss dat even doorlezen? Als er wat nieuws over te melden is, mag het er zeker bijgezet worden, lijkt mij?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 00:16

wanneer is een zit een diepe zit (zadelcrisis!!!!)
Ik wil een zadel dat voornamelijk zacht zit, en goed gevormt ik naar mijn vorm (niet te breed van boven). Diepe zit of niet maakt me niet uit, vorm is belangrijker voor paard, maar wanneer is een zadel diep?

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 08:25

Afbeelding

Dit is toch wel heel diep

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 08:26

Je word als het ware naar achteren geduwd,
zodat je in het diepste punt zit. Dan komt er geen
druk voorop.

Eigenlijk is het dus gewoon logisch nadenken...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:51

nee die zou ik ook nooit kopen ziet er niet fijn uit.
Zowiezo ziet het evenwicht in dat zadel er niet erg lekker uit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:16

MD-->HAR

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:23

Ik heb een ainsley en die staan bekend om hun diepe zit.
Dit zadel past op mijn pony van 29 jaar het beste dus ik hou het er lekker opliggen.
Vraag me af waarom ainsley het ontwerpt mocht het zo slecht zijn. Vork

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:26

omdat mensen het kopen.
Zadels met een vlakke zit worden maar aan een bepaald soort mensen verkocht, die die een echte onafhankelijke zit hebben/willen krijgen. De anderen worden liever in een "goede" houding gedwongen, meer voor het plaatje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:32

ik heb ook een ainsley,volgens mij kun je beter naar de ruiter kijken.
Je hebt de zogenaamde zware ruiters(niet van gewicht..).dat zijn ruiters die een paard echt in de rug zitten,is volgens mij veel schadelijker voor het paard.
En je hebt de lichtere ruiters,let op dit heeft niets met het gewicht van de ruiter te maken!!!iemand van 100 kilo kan een paard minder in de rug zitten dan iemand van 60 kilo die een zogenaamde zware ruiter is......

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:38

Wat is een diepe zit? Om de zadels commercieel te maken wordt de lepel vaak verhoogd (in de zin van ver naar boven doorlopen), hierdoor ontstaat optisch een diepe zit. Eigenlijk stelt het dan niet zoveel voor...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:51

_Lorette_ schreef:
Wat is een diepe zit? Om de zadels commercieel te maken wordt de lepel vaak verhoogd (in de zin van ver naar boven doorlopen), hierdoor ontstaat optisch een diepe zit. Eigenlijk stelt het dan niet zoveel voor...

Mijn lepel is ook erg hoog, is een Rossner met extreem diepe zit, het zadel is door een onafhankelijke zadelmaker nagekeken in augustus en lag perfect met goede verdeling, ik zie niet in waarom een vlakke zit beter is. Ik zit er veel losser op waardoor ik ga schuiven en de druk op de rug dus op één kant hangt omdat ik dan automatisch op een kant ga zitten omdat ik het onbewust fijner vind.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:55

Mijn zadelmakers zeggen weer wat anders dus ja.. wat moet je geloven?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:57

als een zadel goed op je paard past en jij zit er netjes stevig en recht op /in dan is een diepe zit toch goed?? een zadel waarin de ruiter scheef zit of veel zt te hobbelen lijkt me veel slechter voor een paarden rug

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:00

Ik vind zadels met een diepe zit vreselijk! Ik kan dan maar zeer beperkt inwerken met mijn gewichtshulpen. Bovendien voel ik me er ook niet prettig in op het moment dat jonge paarden eens een flinke bok geven.

Nee, geef mij maar een traditionelere vlakke zit. Heb ik meer bewegingsvrijheid en het paard ondervindt een betere gewichtsverdeling. Ook die dikke wrongen mogen ze van mij afschaffen.

En voor mensen die alleen op een zadel met diepe zit kunnen rijden: rijdt eens twee maandjes zonder zadel, stap dan op je diepe-zit-zadel en je brengt em gelijk retour naar de ruitersportzaak Haha!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:01

Pensionnetje schreef:
Ik vind zadels met een diepe zit vreselijk! Ik kan dan maar zeer beperkt inwerken met mijn gewichtshulpen. Bovendien voel ik me er ook niet prettig in op het moment dat jonge paarden eens een flinke bok geven.

Nee, geef mij maar een traditionelere vlakke zit. Heb ik meer bewegingsvrijheid en het paard ondervindt een betere gewichtsverdeling. Ook die dikke wrongen mogen ze van mij afschaffen.

En voor mensen die alleen op een zadel met diepe zit kunnen rijden: rijdt eens twee maandjes zonder zadel, stap dan op je diepe-zit-zadel en je brengt em gelijk retour naar de ruitersportzaak Haha!

Als ik zonder zadel rij zit ik nog steeds diep!
Mn pony heeft een ingevallen ruggetje ROFL ROFL

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:02

ik heb een zadel met diepe zit maar dit is meer omdat dit zadel zo goed op mijn fries lag. anders had ik er heus wel een met een vlakke zit gekocht, als dat beter was voor m'n paard. en voor de afwisseling en ter correctie van m'n houding en zit rijd ik ook op een barebackpad.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:03

Ze kunnen tegenwoordig met siliconen zowat alles opvullen hoor! Vork Zit jij ook gelijk wat zachter Haha!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:08

De diepte van een zit hoeft voor een paard wat drukverdeling betreft helemaal niet nadelig te zijn. Het hangt er helemaal vanaf hoe die diepte wordt gecreëerd.
Het verhaal van het extra aanspannen van het singel web is absolute nonsens. Hoe strakker je de banden spant van voor naar achter hoe hoger de band en hoe vlakker en smaller de zit.
Het aanspannen van de banden bepaald mede de diepte die een zadel krijgt.

Er wordt hier door mensen op bokt "kennis" voor waarheid gepost zonder dat ze enig idee hebben over de bouw van een zadel en de daarmee gepaarde mogelijkheden die een zadelmaker heeft om te "spelen" met de opbouw. (Overigens niet in dit topic)

Veel slecht geconstruerde zadels duwen door de diepe zit je bekken voorover waardoor een onafhankelijke zit erg moeilijk wordt. Vele ruiters zouden minder problemen hebben als ze de technische tekortkomingen niet zouden willen compenseren door het zadel.

.....nieuwe stof voor discussie.......

edit: typevout
Laatst bijgewerkt door harnessmaker op 03-12-07 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:10

uberhaupt een zadel op een rug is niet natuurlijk voor een paard en dus niet goed...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:14

nee,paarden houden zoals wij dat doen is dat wel?
Volgens mij is dat een andere discussie.....

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:20

ik heb niet voor niks een oud zadel en die hou ik ook
tegenwoordig is alles veel te commercieel, ze passen de zadels aan an de smaak van de mensen maar ik vind het belangrijker voor het paard.
mijn zadel hoeft er niet mooi uit te zien van mij, als die maar goed licht
mijn 10 jaar oude zadel zit geweldig op mijn pony en ondanks dat die al wat bruiner uitslaat hou ik dat zadel gewoon..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:23

Santosww schreef:
uberhaupt een zadel op een rug is niet natuurlijk voor een paard en dus niet goed...

Das ook weer onzin. Een goed zadel zorgt voor drukverdeling.

Wat mij op valt is dat veel mensen rijden op een te klein zadel. Mij is iig altijd geleerd dat je een horizontale hand achter je kont moet kunnen neerleggen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:27

harnessmaker schreef:
Veel slecht geconstruerde zadels duwen door de diepe zit je bekken voorover waardoor een onafhankelijke zit erg moeilijk wordt. Vele ruiters zouden minder problemen hebben als ze de technische tekortkomingen niet zouden willen compenseren door het zadel.

.....nieuwe stof voor discussie.......

Tja, als alle ruiters weer gewoon een onafhankelijke zit geleerd zou worden, hadden we overdrevendiepezitzadels niet nodig. Echter vind ik wel dat hier ook een groot stuk verantwoording bij de instructeurs en zadelverkopers ligt. Beide dienen de betreffende ruiter beter te informeren/begeleiden.

Maar daar waar centen te verdienen vallen, vervaagd de eerlijkheid soms.