Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tumba schreef:Maar voor' zo'n zit moet zoveel aan de zadelboom worden vervormt, dat het gewicht niet wordt
verdeeld.
_Lorette_ schreef:Wat is een diepe zit? Om de zadels commercieel te maken wordt de lepel vaak verhoogd (in de zin van ver naar boven doorlopen), hierdoor ontstaat optisch een diepe zit. Eigenlijk stelt het dan niet zoveel voor...
Pensionnetje schreef:Ik vind zadels met een diepe zit vreselijk! Ik kan dan maar zeer beperkt inwerken met mijn gewichtshulpen. Bovendien voel ik me er ook niet prettig in op het moment dat jonge paarden eens een flinke bok geven.
Nee, geef mij maar een traditionelere vlakke zit. Heb ik meer bewegingsvrijheid en het paard ondervindt een betere gewichtsverdeling. Ook die dikke wrongen mogen ze van mij afschaffen.
En voor mensen die alleen op een zadel met diepe zit kunnen rijden: rijdt eens twee maandjes zonder zadel, stap dan op je diepe-zit-zadel en je brengt em gelijk retour naar de ruitersportzaak
Santosww schreef:uberhaupt een zadel op een rug is niet natuurlijk voor een paard en dus niet goed...
harnessmaker schreef:Veel slecht geconstruerde zadels duwen door de diepe zit je bekken voorover waardoor een onafhankelijke zit erg moeilijk wordt. Vele ruiters zouden minder problemen hebben als ze de technische tekortkomingen niet zouden willen compenseren door het zadel.
.....nieuwe stof voor discussie.......