[WN] Tie Down?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Tie Down?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 14:48

Wat is een tie down precies en waarvoor wordt het gebruikt?
Ik was net aan het surfen voor westernspulletjes en kwam dit tegen, ik heb er echter nog nooit van gehoord. Van de foto werd ik ook niet veel wijzer, het was gewoon een lederen riem met daaraan een musketon.

DubbelFun

Re: Tie Down?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:59

Een tie-down wordt gebruik om het paard laag te laten lopen. Het kan een hulpmiddel zijn als de ruiter het trainingstechnisch niet opgelost krijgt of niet genoeg tijd investeerd om tot het eindresultaat te komen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:03

Is eeen tie-down niet gewoon hetzelfde als een stootriem?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 15:06

En hoe maak je dat dan vast? Aan het bit en tussen de benen door aan singel? Is dat dan niet gevaarlijk als het paard in de verte iets ziet en dan komt 'vast te zitten'. Ik denk maar aan mijn eigen paard, als die in de verte iets ziet brengt ze haar hoofd hoog om het goed te kunnen zien, ik denk dat ze lichtjes zou paniekeren als ze dan plots vast zit. Of wordt zoiets enkel in de piste gbruikt?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 15:07

soesita schreef:
Is eeen tie-down niet gewoon hetzelfde als een stootriem?

En wat is een stootriem? Verward Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:19

Een stootriem is de engelse benaming voor een tiedown.
Een tiedown is een op zichzelf staande neusriem die idd via de benen aan de singel wordt vastgezet en waarbij de lengte afhankelijk is van de diepte waar je je paard wilt hebben Verdrietig

Soms wordt dit idd ook aan het bit zelf vastgemaakt.

@Mandyke : ja je hebt gelijk. Als een paard met een tiedown/stootriem in paniek omhoog komt kan hij
a. achterover slaan en zijn rug breken of zich anderszins behoorlijk blesseren
b. bij de bit-variant kan zijn tong doormidden gesneden worden en zijn onderkaak breken.

Maar sommigen mensen nemen nu eenmaal bewust dat risiko Cool

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 15:24

Brrrrr, niets voor mij!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:35

In mijn boek is dit ook een Quick and Dirty oplossing.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:51

Tie downs worden heel vaak gebruikt bij roping horses en barrel racen. Ik heb er ook ergens eentje hangen maar die is zo beschimmeld hahahaha.. Nee van mij hoeven zulke dingen ook niet zo nodig.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:25

ik heb een hele mooie T-down op zolder liggen
deze is meegekomen met een kennis die ook een Mustang meengenomen heeft uit Amerika
hij heeft deze gebruikt bij haar omdat ze haar hoofd nogal sterk omhoog gooide

het is een hele mooie leren Haha! [ te koop trouwens voor wie er interesse in mocht hebben]

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:47

ach...ach...ach.
DD toch weer, je hebt wel weer een beetje gelijk....maar jamerlijk weer een half verhaal.
zoals CC al vermelt, worden de meeste tiedowns in de rodeo gebruikt, bij roping helpt een tiedown om snel en krachtig op de achterhand uit de "box" te komen en niet onbeheersbaar met het hooft omhoog wegschiet.
ook bij de stop zorgt een tiedown er voor dat het lichaam rond en wederom op de achterhand tot stilstand te komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:49

@Sonita: waarom wordt een paard dan niet geleerd om dat zonder 'begrenzing' te doen ??

Edit: als men dit hulpmiddel zou gebruiken voor het evenwicht van het paard oid dan zouden ze er eerder voor zorgen dat het dier er geen pijn aan kan beleven. Dus dat er met een brede neusriem gewerkt zou worden ipv een dun rond stuk touw of ijzerdraad in plastik.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:01

why the heck dont you buy a ticket fly over and take a look see.
maar ja....het trainen van een roper vergt heel veel runs dus uit eindelijk weet het paard dat hij zo snel mogelijk achter het rund aan moet, en ook een paard vergeet in de opwinding wel eens de techniek.
de ruiter heeft z'n beide handen al vol, en net als een vleugel op een raceauto, helpt de tiedown om de tractie niet verloren te laten gaan.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:15

de tiedown van de goede ruiters zijn breed en plat, de sporen van de goede ruiters zijn niet scherp en komen nauwelijks aan het paard, goede ruiters rukken en plukken niet,good horseman don t abuse ther horses.
de andere kant weet iedereen zelf.
maar kom a.u.b. niet altijd met, cullen,quick fix en dergelijke.
ik kan je naar trainers mee nemen die world show,aqha en ncha kampioenen zijn, en als je die mannen met een paard om ziet gaan, vind je je zelf bijna een dierenbeul .

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 22:23

zo ziet de mijne eruit
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:18

sonita schreef:
de tiedown van de goede ruiters zijn breed en plat, de sporen van de goede ruiters zijn niet scherp en komen nauwelijks aan het paard, goede ruiters rukken en plukken niet,good horseman don t abuse ther horses.
de andere kant weet iedereen zelf.
maar kom a.u.b. niet altijd met, cullen,quick fix en dergelijke.
ik kan je naar trainers mee nemen die world show,aqha en ncha kampioenen zijn, en als je die mannen met een paard om ziet gaan, vind je je zelf bijna een dierenbeul .

Je hebt ongetwijfeld gelijk, maar jij ziet (of wil zien) alleen maar het goede, terwijl ik blijkbaar alleen het negatieve heb gezien en iedereen kent de verhalen van enkele Bokkers die op de worldshow ook van bekende trainers dingen hebben gezien waar zij behoorlijk verdrietig van werden.

Het spul waar ik het over heb zou niet gemaakt worden als er geen markt voor was tenslotte.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:23

punt 1, ik ga altijd uit van het goede in het algemeen, totdat een individu het tegendeel laat zien.

punt 2,het gaat hier op bokt onderandere ook om voor de paardensport in het geheel,mensen die iets willen leren dat ook te doen en hun verder telaten gaan op een leuke manier.
niet dat mensen die hun eerste paardje hebben, direkt met gruwel en kwelling van een handje vol brood trainers overspoeld worden.
kijk maar b.v.hoe een jongetje van 15jr oud niet meer de verschillen ziet tussen hypp,herda en olws.
mensen hier op bokt zitten op western rijden en als je het woord cow boy gebruikt moet je je mond met zeep wassen.
in amerika is het vaak een kompliment, a cow boy handshake is dat men je afspraken vertrouwt.
vorig jaar was ik bij iemand die terwijl hij het paard aan het rijden was, mij vertelde wat er gebeurde, waarom en hoe hij het ging oplossen zo dat ik het kon zien en ervan MOCHT LEREN zo dat ook ik weer verder kon komen met fun met mijn paarden.
mensen motiveren, niet bang maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:41

Natuurlijk willen we allemaal graag dat western op een positieve manier wordt uitgedragen, maat moet je dan je ogen sluiten voor alles wat not-nice is ??
Juist door alles te laten zien kan men zelf beslissen welke weg men in wil.
Hoe kun je anders voorkomen dat men dingen slinkt voor zoete koek, terwijl die bij anderen absoluut not-done zijn.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:55

wat is er allemaal zo not nice in nederland op recreatief en wran,dawra en bokt niveau dan?
wat hier opbokt geschreven word is ook niet altijd het juiste,
ik ben van mening dat mensen per niveau zich veel breder zelf in hun sport moeten orienteren.
ga bij meerdere trainers kijken voor je een paard laat trainen,
mensen die elk dom excuus aan pakken om niet naar b.v. een wran vergadering te gaan, het geklap dat de shows te ver uit de buurt zijn, dure zadels kopen bij winkels die in de u.s. niet bij de fabriek of groothandel kopen maar een dealtje sluiten met een
winkel aldaar....allemaal kul.
leer meer zelf, gaa naar de bron neem een abonement met z'n allen op een stal, look before you leap.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:25

Een tie-down hoort àls 'ie gebruikt wordt, natuurlijk behoorlijk lang vastgegespt te worden.
Hij is eigenlijk bedoelt om te voorkomen dat een paard zijn hoofd zó extreem achterover gooit dat het gevaarlijk wordt. Dus dan zou een paard ook normaal moeten kunnen ''schrikken'' zonder dat ze tegengehouden worden.

Natuurlijk is het toch een beetje een lapmiddel. Ik zou zeggen dat de ruiter dan een ernstig probleem heeft wat toch rijtechnisch opgelost zou moeten kunnen worden.

Hoe beter de ruiter, hoe minder leerwerk je nodig hebt.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:17

ik rijd meestal zonder tie-down maar met de trick riding doe ik m wel om gewoon voor de zekerheid. Bij de barrel racing word ie vaak gebruikt. Ligt ook aan t paard, als je een paard zelf van jongs afaan traint heb je m niet nodig maar rijd je paarden die altijd met tie down gebarreld hebben dan duurt het een lange tijd om ze zonder te wennen.
Wat belangrijk is als je de tie down gebruikt is dat je m niet te kort hebt (als het paard zn hoofd in zijn normale positie heeft dan moet de tie down strap lang genoeg zijn om m tegen de kin te drukken ; zo meet je de lengte) en dat je m door je borsttuig haalt (sommige barrel race breast collars hebben een extra tie-down ringetje waar je m door kunt halen) zodat als er iets mocht gebeuren het paard er niet met zn benen in kan komen.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 00:14

Bij barrelracing zijn er ook paarden die er steun in vinden en het dus prettig vinden. Dit gaat uiteraard over de brede leren banden en niet over de staalkabels of motorkettingen. En niet te lang of tekort zijn afgesteld. Maar zoals bij alles heb je gebruik en misbruik. Overigens heet de neusriem een ropersnoseband en is de tie-down de riem die je daaraan bevestigt naar je singel toe. Je moet idd. de tie-down door de ring van je borsttuig laten lopen of onder je borsttuig door ivm. val of dat het paard er in stapt als hij zn hoofd laat zakken. Hoe sterk is zo,n ringetje als je paard struikelt??? Maar goed,die tie-down doet niemand kwaad,net zoals een zweepje,sporen of andere hulpmiddelen,het is maar hoe je er mee omgaat.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:27

klopt Lachen bij de meeste nylon barrel race breastcollars zijn deze tie down strap holders wel sterk. Zo'n nylon riempje krijg je niet snel kapot ! maar bij die van leer zijn ze soms te dun en kan die ook breken maar je kunt ook een aparte tie down strap holder kopen;
Afbeelding

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:52

[quote="beaversrun" Maar goed,die tie-down doet niemand kwaad,net zoals een zweepje,sporen of andere hulpmiddelen,het is maar hoe je er mee omgaat.[/quote]

En daar heb je naar mijn mening een van de juiste dingen genoemd. Namelijk dat het HULPMIDDELEN zijn die eventueel bij een probleem onder begeleiding van een goede trainer gebruikt KUNNEN worden en daarna er weer afgehaald worden en dat elk onnodig of veelvuldig gebruik van een hulpmiddel (dat zijn dus ook de sporen en zweep) een teken is dat het rijtechnisch niet goed zit.(bij goed gebruik geen probleem Knipoog )
Wat ik vaak jammer vind is dat als er dan een hulpteugel wordt gebruikt, er zijn vele soorten,dit dan niet voor een korte tijd is maar dat hij er dan de hele tijd aanhangt en dit voor het leerproces niets meer bijdraagt.En dat er zoals DD zegt weleens te makkelijk en te snel gebruik van wordt gemaakt
Zelf houd ik niet van hulpteugels maar kan best begrijpen dat ze onder sommige omstandigheden weleens van nut kunnen zijn. Ach gut

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:03