pijnlijke knieën

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

pijnlijke knieën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 19:23

Hoi,
Ik heb de laaste tijd vaak pijn aan mijn knieen. Vooral als is ga lichtrijden. weet iemand daar misschien iets voor? binnen kort komt de schoolarts, dus ik vraag het swieso nog wel even. maar zijn er speciale beugels voor?
bedankt

sorry als dit verkeert staat

Melia

Re: pijnlijke knieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:53

Ja, ik heb/had dit ook, daarvoor heb ik EZ rides aangeschaft, beugels met vering, heerlijk, nooit geen last meer van zere knieën. Lachen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:58

Dat heb ik ook, hoeveel kosten die beugels?

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:04

kijk een op http://www.goedhard.nl daar staan zowel ez rides als flexrides op. ik weet alleen niet of je ook wedstrijden met deze beugels wilt rijden? want daar zijn ze denk ik niet echt geschikt voor. (te lomp en misschien niet eens toegstaan) dan heb je misschien meer aan gewone beugels met een veersysteem. alleen weet ik even niet hoe die heten maar volgens mij bestaan ze wel!

edit: hier is een topic dat gaat over verende beugels voor pijnlijke enkels.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=825216

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:23

idd, ze staan bij goedhard op de website, €100

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:24

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 10:56

Wat ook kan helpen is asymetrische beugels, en dan verkeerd om. Dus de korte kant aan de binnenkant. is kwestie van uitproberen. Het scheelde bij mij altijd wel wat, maar die sprenger beugels zijn echt ideaal vind ik. Alleen die prijs hè....

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:20

RUI-->HAR

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:15

Misschien sta je ook wat teveel in de beugels. Andere beugels lost dan misschien wel je pijn in de knieën op, maar niet de verkeerde manier van rijden Knipoog
Wij leren altijd om de druk te verdelen over je beugels én je bovenbenen, je moet zelfs zonder zadel een klein beetje kunnen lichtrijden door je bovenbenen te gebruiken. Dan komt er vanzelf minder druk op je knieën, en dan is ook meteen beter voor je rug en houding Lachen

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:17

Ik had vorig jaar ook inneens heel erg last van me knie, na een jaar waren ze erachter(amr scan enz.) dat me knie wss versplinterd was, toen kon ik lang niet rijden, en toen begin ik weer, en ja hoor ik had het weer. Mss omdat je bij paardrijden je knieen anders moet inspannen ofzo? Hadden/hebben jullie ook dat het net lijkt of je knie vast zit, kan het niet zo goed uitleggen. En die beugels, waar kan je die kopen?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:42

Ik heb de Metalab beugels, dat scheelt echt heel veel in gewrichtspijn bij mij Lachen .

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:44

ik heb de GPG, ik kan ook niet meer zonder... maak soms flinke klappen, en met die beugels is het super te doen. als je dan opeens zonder gaat rijden, dan heb ik meteen zere knieen en enkels Bloos

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 17:48

Ik heb die verende beugels van sprengen, had ook altijd last van mijn knieen, maar dat is helemaal over nu ik deze beugels heb. Ze zijn wel prijzig, maar helpen super. Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:02

Wat het beste helpt: je bovenbenen trainen!
Wanneer je last krijgt van je knieen is dat vaak een teken dat je bovenbenen niet sterk genoeg zijn, waardoor alle druk en kracht op je knieen komt te staan.

Oefeningen die je kan doen: ga rechtop zitten op een harde ondergrond (tafel oid). Onderstaande oefeningen kan je het beste uitvoeren met eerst het ene been en daarna de andere (niet tegelijk dus)
- 15 x je gehele been op en neer tillen;
- 15 x je knieen buigen en weer je been strekken (Wanneer dit je gamakkelijk af gaat kan je een plastic zak er aan hangen waar je gewicht in hangt, ook dit kan je dan weer opbouwen. Bij de fysio deden we dat met boeken)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:08

Mariekexzita schreef:
Ik had vorig jaar ook inneens heel erg last van me knie, na een jaar waren ze erachter(amr scan enz.) dat me knie wss versplinterd was, toen kon ik lang niet rijden, en toen begin ik weer, en ja hoor ik had het weer. Mss omdat je bij paardrijden je knieen anders moet inspannen ofzo? Hadden/hebben jullie ook dat het net lijkt of je knie vast zit, kan het niet zo goed uitleggen. En die beugels, waar kan je die kopen?

Ik heb tijdens het paardrijden eigenlijk nooit last van mijn knieeen, behalve als ik heel veel moet stappen/halthouden, zoals vroeger in de parade, of met te korte beugels rij. Dan gaan ze zeer doen en lijkt het idd alsof ze vastzitten. Een keertje mijn benen strekken gaat dan echt met heel veel moeite, en weer krom doen ook.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:16

Judje schreef:
Wat het beste helpt: je bovenbenen trainen!

Dit gaat lang niet altijd op. Ik heb 13 jaar mijn bovenbenen getraind, en altijd zonder effect. Sterker nog, als we bepaalde spieren gingen trainen, werden mijn klachten erger!!

Pijn in de knieen en stramme knieen kan komen door te lang in een 'gedwongen' houding, zoals je inderdaad doet als je in een keurig nette dressuurhouding lang gaat stappen. Dit komt door verminderde aanmaak van gewrichtsvloeistof, en het vloeistof wat er zit word niet goed meer door het gewricht verspreid. Dat is in de meeste gevallen een kwestie van toch bewegen (dus af en toe even voeten uit de beugels, stukje draven enz).

@Mariekexzita: wat bedoel je precies met "mijn knie wss versplinterd"??

Na 13 jaar ellende kwam ik eindelijk bij een arts die mij vertelde dat 99% van alle knieproblemen op te lossen is!! Als je dus erg vaak last van je knieen hebt: vraag om een eventuele second opinion. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt. Ik was tenslotte ook al afgeschreven (mijn knie dan) en inmiddels ben ik weer zo goed als pijnvrij!!

sara2487

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:46

MysticTinker schreef:
Wij leren altijd om de druk te verdelen over je beugels én je bovenbenen, je moet zelfs zonder zadel een klein beetje kunnen lichtrijden door je bovenbenen te gebruiken.

Hoi!
Zo hebben ze het mij altijd geleerd... Ondanks mijn zere knieën in de groeiperiode nooit last van gehad tijdens het rijden...
Groetjes

sara2487

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:48

Judje schreef:
Oefeningen die je kan doen: ga rechtop zitten op een harde ondergrond (tafel oid). Onderstaande oefeningen kan je het beste uitvoeren met eerst het ene been en daarna de andere (niet tegelijk dus)
- 15 x je gehele been op en neer tillen;
- 15 x je knieen buigen en weer je been strekken (Wanneer dit je gamakkelijk af gaat kan je een plastic zak er aan hangen waar je gewicht in hangt, ook dit kan je dan weer opbouwen. Bij de fysio deden we dat met boeken)

Wel even oppassen hoor want nu werk je in open keten, bij mijn kiné moest ik alles in gesloten kring doen... ik moest recht gaan staan en dan door mijn knieën gaan, mijn rug recht houden en dan weer omhoog... voel de spiertjes maar werken Lachen

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:51

mijn kraker zei ook idd dat de meeste knieproblemen op te lossen zijn. zo kwam het bij mij voort uit mijn rug en nek Bloos