uitrijdeken, zin of onzin

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Volkoren

uitrijdeken, zin of onzin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 17:52

Mijn merrie staat momenteel onder een dikke deken. Nou vind ik het zelf nogal een overgang van dikke warme deken naar niks met het rijden/longeren. Maar heb ik het wel zo al jaren gedaan en vele met mij. Mijn vraag dus, Heeft een uitrijdeken zin of niet?

Stein

Re: uitrijdeken, zin of onzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:54

Heeft zeker zin. ZOals je zelf al zegt kan de overgang warme winterdeken naar niets met rijden te groot zijn en kan paard verkoudden worden. Eerst inrijden met deken en als ie een beetje warm is, deken af! Geen probleem, toch?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:54

ik heb het bij mijn ongeschoren paard nog niet. Als ze dalijk geschoren is, dan wel een uitrijdeken erop.
Toen het een tijdje geleden zo koud was had ik wel de winterdeken nog op d'r kont hangen zeg maar tijdens het opzadelen.
Maar ik heb ook een binnenbak dus is wat minder koud dan buiten.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:55

Ik vind het ideaal, maar ik moet zeggen dat ik het niet gebruik ivm de warmte. Ik heb liever dat zn rug niet nat wordt als het regent, ivm daarna weer winterdeken op. Bloos Mijn pony is overigens niet geschoren.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:55

Ik vindt van wel. Je komt vanuit de stal, waar geen wind is. Ok ze lopen naar de bak, maar toch het kan wel koud zijn als je ze normaal onder deken hebt staan.

Na het rijden als ze enigzins bezweet zijn vind ik het gewoon noodzakelijk, vooral als je dan met je warme paard weer terug door de kou moet.

Ik heb ook het idee (maar ik weet dat niet zeker) dat ze door dat dekentje makkelijker terug op temp komen als ze gezweten hebben.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 18:01

Wat ik vooral wil voorkomen is het tesnel afkoelen van spieren. Vooral na het rijden dus, wat ik nu lastig vind omdat te lang stappen dus juist weer kan zorgen dat ze snel afkoelt.

Volgende vraag; Ik neem aan dat de deken alleen tijdens het losrijden, uitrijden gebruikt wordt. Maar ik zie ook mensen de gehele tijd met een deken rijden, heeft dit niet juist een negatief effect?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:04

Als het weer is zoals nu rij ik de hele tijd met uitrijdeken, maar die gebruik ik echt als regenjasje, aangezien mijn paard behoorlijk ziek is geweest, en nu gewoon niet zoveel kan hebben.

Edit; nu moet ik even toevoegen dat wij dus helemaal niet fanatiek rijden op dit moment. Alleen korte stukken buiten, met veel stap en kleine stukjes draf.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:07

Tuurlijk heeft een uitrijdeken zin Knipoog

Mijn paard staat onder een 300grams winterdeken.
Ik heb alleen een beschikking tot een buitenbak.
Ik rij d'r los met uitrijdeken en als ik klaar ben, gooi ik de uitrijdeken er weer op.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:15

Het lijkt mij ook wel zinvol.
Mijn paard staat onder 400 grams deken en door een blessure stappen we veel. Zonder deken de buitenbak in is best wel koud, zeker voor zijn spieren. Dus tegenwoordig rijden we lekker met waterdichte uitrijdeken met fleecevoering.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:18

Troika schreef:
Mijn paard staat onder 400 grams deken en door een blessure stappen we veel.

Voor een week of drie terug mocht ik ook een aantal keer alleen stappen n.a.v. een osteopaat behandeling en toen heb ik ook constant de uitrijdeken opgehouden.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:22

ik rijd die van mij zonder inrijdeken, ze heeft een stal die buiten is, ze is geschoren en heeft een goede 2 lagen deken op.
na het rijden gaat meteen de zweetdeken op. zodat ze niet te snel afkoelt.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:37

Ik vind het niet nuttig, omdat de paarden zo juist niet af kunnen koelen.
Hier op stal gaan ze nu zelfs al met een uitrijdeken het bos in of worden de paarden met een fleecedeken gelongeerd. Dikke onzin vind ik, maar goed.
Ik heb het nog nooit gedaan, ook niet als ze bezweet zijn en ik ben aan het uitstappen terwijl het vriest, nog nooit een paard ziek of stijf gehad.
Momenteel leg ik zelfs de eerste 5min. helemaal niets op als ik ze na het rijden weer op stal heb staan, kunnen ze wat beter afkoelen en kan er daarna mooi het eigen deken of een zweetdeken op (zweten ze ook niet zo veel na). Sommige vinden dit laatste mss onverantwoord, ik zie geen problemen als je het met beleid doet Lachen

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:41

mijn paard is geschoren en ik doe altijd met uitrijdeken los stappen en uitstappen ik vind dat ze en zeker na het rijden anders veel te hard afkoelen

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:01

ik doe het wel,
ken veel mensen die het onnodig vinden maar je moet et voorstellen dat als jij hard gewerkt heb en je bent erg bezweet en dan rustig gaat lopen buiten, niet zo lekker,
en ze koelen veel te snel af ..
-x- suzanne

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:08

Juist ja, kijken naar wat je zelf 'lekker' vind.
Ik vind het persoonlijk niet lekker om als ik bezweet ben direct een jas aan te krijgen ... ik krijg het altijd pas na 5 à 10 minuten koud, maar dat is ook het moment dat ik 'opgedroogd' ben zeg maar. Zo doe ik het ook met de paarden, zolang ze nog warm aanvoelen doe ik ze echt geen deken op. Pas als ze wat 'lauwer' (ik voel op de zweetplekken) worden en afgekoeld zijn krijgen ze bij mij wat op Lachen

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:02

Ik gebruik ook een uitrijdeken. Momenteel vooral als ik savonds door 't donker naar de binnenbak rijd, en belangrijker nog, als ik na de training dan weer naar huis stap met een bezweette pony. En idd, ook ik doe de deken pas op na een paar rondje uitstappen. Dan gaat de uitrijdeken op en stappen we naar huis. Zij is niet geschoren, staat wel onder een dikke deken maar heeft alsnog wel wintervachtje. Ik vind het erg handig zo'n deken. Ja

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:26

Lappie_Lap schreef:
Ik vind het niet nuttig, omdat de paarden zo juist niet af kunnen koelen.
Hier op stal gaan ze nu zelfs al met een uitrijdeken het bos in of worden de paarden met een fleecedeken gelongeerd. Dikke onzin vind ik, maar goed.
Ik heb het nog nooit gedaan, ook niet als ze bezweet zijn en ik ben aan het uitstappen terwijl het vriest, nog nooit een paard ziek of stijf gehad.
Momenteel leg ik zelfs de eerste 5min. helemaal niets op als ik ze na het rijden weer op stal heb staan, kunnen ze wat beter afkoelen en kan er daarna mooi het eigen deken of een zweetdeken op (zweten ze ook niet zo veel na). Sommige vinden dit laatste mss onverantwoord, ik zie geen problemen als je het met beleid doet Lachen

Als je met dekens gaat rijden waarom scheren die mensen dan nog?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:28

Die paarden zijn niet eens geschoren Nagelbijten / Gniffelen

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:39

ik rijd mijn paard altijd in met een wollen deken over het zadel..daarna doe ik deze af en ga echt aan het werk..als ik klaar ben stap ik haar droog weer met de wollen deken om.....

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:20

Ik rijd in met een inrijdekentje, een waterdicht zodat hij niet zeiknat wordt als het weer eens giet. Deze is fleece gevoerd en dus lekker warm. Ik hou het in voor het stappen, dan twee rondjes draf aan lange teugel met deken op elke hand galop idem dito en dan gaat ie af. Met uitstappen stap ik eerst nog wat gewoon rond en als ik dan zelf fris krijg leg ik 'm op.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:20

Ik rijd in met een inrijdekentje, een waterdicht zodat hij niet zeiknat wordt als het weer eens giet. Deze is fleece gevoerd en dus lekker warm. Ik hou het in voor het stappen, dan twee rondjes draf aan lange teugel met deken op elke hand galop idem dito en dan gaat ie af. Met uitstappen stap ik eerst nog wat gewoon rond en als ik dan zelf fris krijg leg ik 'm op.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:30

Lappie_Lap schreef:
Juist ja, kijken naar wat je zelf 'lekker' vind.
Ik vind het persoonlijk niet lekker om als ik bezweet ben direct een jas aan te krijgen ... ik krijg het altijd pas na 5 à 10 minuten koud, maar dat is ook het moment dat ik 'opgedroogd' ben zeg maar. Zo doe ik het ook met de paarden, zolang ze nog warm aanvoelen doe ik ze echt geen deken op. Pas als ze wat 'lauwer' (ik voel op de zweetplekken) worden en afgekoeld zijn krijgen ze bij mij wat op Lachen

Ik doe het net zo. Nooit geen stijf paard van de kou. Geen onderbreking in de training met het op en af doen van een deken (is mijn paard weer niet zo geschikt voor).
En geen koude vochtige lucht onder hun eigen deken op stal.
En daarnaast poetsen heel veel mensen hun dier uitgebreid zonder deken waardoor ze allang afgekoeld zijn en dan gaat er een uitrijdeken overheen, omdat ze het koud krijgen.
Mijn inziens is de beste remedie gewoon bewegen. Daarbij komt warmte vrij. En zweet is om af te koelen... waarom dan het lijf heel warm houden terwijl het al te warm is Verward

daisyzearke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:10

ik rij nu nog zonder dekens in of uit je maakt daardoor je paard alleen maar sneller vatbaar voor kou, naar mijn idee.
als het echt vriest stap ik in met een fleecedeken op. mijn paard is niet geschoren.(bij een geschoren paard vind ik het anders.)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:20

Citaat:
En daarnaast poetsen heel veel mensen hun dier uitgebreid zonder deken waardoor ze allang afgekoeld zijn en dan gaat er een uitrijdeken overheen, omdat ze het koud krijgen.

dat snap ik ook niet, dan leg je zo'n ding toch enkel voor de show op?

Flivla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:53

bijvoorbeeld: Je paard is geschoren, dan leg je eventjes een uitrijdeken op met in en uitstappen. Ik vind het wel zin hebben Haha!