Ik heb een (misschien heel stom) vraagje Of dit eigenlijk wel "kan/mag"
Ik ga mijn eerste (Palomino-Bonte) paardje bijna halen (15 dec) Deze wordt proffesioneel ingereden (omdat ik er zelf wat onzeker over ben)
Maar nu is mijn vraag Ik wil wel op een dressuur of veelzeidigheids zadel gaan rijden maar ik vind een "cowboy" hoofdstel eigenlijk veel mooier (zo één zonder neusriem) dan een standaard hoofdstelletje...
Zou dit een rare combinatie zijn vinden jullie?
Ik ga wel op een manege staan en ik heb geen idee hoe mensen hier tegenover staan eigenlijk...
Ik ben benieuwd naar jullie mening...
OH,
nog 1 vraagje extra erbij
Wat voor 1e bit zouden jullie gaan gebruiken? Ik wil geen scherp bit gaan nemen maar ik ben er niet zo in thuis... Tips??
Laatst bijgewerkt door Wendy1978 op 30-11-07 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Je hebt een onervaren paard gekocht en kunt niet oordelen over welk bit je best neemt of wat er anders is aan een westernhoofdstel? Vraag goede raad aan je lesgever en laat je goed begeleiden! Een eigen paard is leuk maar het is ook niet eenvoudig. Veel succes!
neusriem incl sperriem is voor stillere ligging van het bit maar als jij netjes bent met je hand, dan kan dat gewoon volgens mij hoor! ze zullen niet vechten iig je dressuurzadel en je westernhoofdstel
Ja Poes, Daar heb je gelijk in Dat is zeker niet eenvoudig Moet ineens over dingen gaan nadenken die bij manege &/of verzorgpaard niet hoefde. Daar was het gewoon wat de eigenaar wilde dat gebruikte je... Nu ben ik ineens de eigenaar... dat is even de andere kant.
Maar op een manege oid wordt er nooit geleerd (teminste, bij mij niet) waarom je voor dat bit zou kiezen wat er in zit.
En nu wil ik wel het beste voor het paard Dus als een westernhoofdstel vooral in het begin niet goed is doe ik dat zeker niet. Ik laat hem niet voor niets ook al profesioneel inrijden Ik wil niets verzieken aan het paardje Ik wil er zeker nog 30 jaar plezier van hebben
ik snap je wel! heb een lange tijd paarden verzorgd enz en opeens was de eigenaar van mijn verzorgpaardje overleden.. toen heb ik hem gekocht heb hem nu een half jaar, maar ik zit nog regelmatig van '' '' gelukkig heb ik een goeie vriend die mij altijd helpt en trots is op hoe het gaat (zie onderschrift regel 2) beter vragen dan verkeerd doen hoor!
In mijn manege leren ze het wel, en alle paarden lopen er op dubbelgebroken trensjes of bitloos. En dat op een ouderwetse engelse manege waar NH en zo niet hip is
Ah gewoon rustig aan doen met je dier, veel kijken en lezen, en kritisch durven omgaan met de bergen informatie die je overal vindt. Kijk naar je paard, die vertelt je ten allen tijde of het goed is
Een westernhoofdstelletje kan geen kwaad, je kunt wel eens nadneken of je geen neusriem nodig hebt.
Over de inwerking enzo kan ik niks vertellen, nooit zo'n hoofdstel gehad. Misschien wat handiger om het hoofdstel te gebruiken waarmee hij/zij ingereden wordt.
Aan een western hoofdstel kan je ook een gewoon trensje hangen hoor. Je zal vast wel commentaar krijgen dat je zonder neusriem rijdt, want dan zou je paard zomaar z'n tong over het bit kunnen doen en je bit zou te onrustig in de mond liggen zonder neus- maar vooral sperriem, maar als jij en je paard 't fijn vinden, dan lekker doen en niks aantrekken van commentaar.
Ja... precies Ik hoop ook zeker die hulp te gaan vinden, op de manege... Maar van die kleine dingen waar ik zelf nu ineens over moet gaan nadenken zoals dus het bitje/hoofdstelletje het natuurlijk laten bekappen of op ijzers Die kleine maar toch hele belangrijke dingen waar je voorheen niet mee te maken had... Loop je ineens tegenaan...
@Poes Je heb wel gelijk ik zit me al een ongeluk te lezen hier op Bokt, en allerlei info te verzamelen ook over NHship, iets waar ik in het verleden ook nooit mee te maken heb gehad, maar waar ik zeker in geloof...
Misschien is het toch verstandig om eerst met neusriem in te rijden en daarna over te stappen op een Westernhoofdstel...
Ik weet dat ik bij mijn verzorgpaard met in rijden (friese hengst) met een rubber bitje heb gereden, tot zijn 6e, pas toen zijn we overgegaan op een wat "scherper" bitje, omdat hij er echt doorheen ging lopen... Ik denk dat ik daar wel voor ga, het rubbere bit in het begin... kijken hoe hij er op reageerd... Ik wil ook niet dat hij gevoelloos wordt in zijn mond (Integendeel)
Pfff... nog een hoop leesvoer voor mij Gelukkig komt hij pas 15 december, dus ik heb nog wel even de tijd het eea uit te zoeken...
timokyana
Niet iedereen is fan van rubber bitjes, soms krijgen ze er velletjes van. Ik ben fan van dubbelgebroken trensjes, gewoon even experimenteren met de juiste dikte (niet te dun nemen, das scherp).
Heb laatst net andersom gereden, dus met een westernzadel en met een Engels hoofdstel. Gewoon doen wat je zelf fijn en leuk vind. Heel veel succes en plezier met je paard.
Natuurlijk kun je gewoon een westernhoofdstel gebruiken bij een jong paard. Westernpaarden worden tenslotte ook al vanaf het begin met zo'n hoofdstellen gereden, en ook in het begin gewoon met aanleuning en kortere teugels Wel wordt er soms een losse neusriem om gedaan. Dat is alleen nodig als je paard echt de mond ver gaat opendoen om onder de hulpen uit te komen. Maar als jij gewoon rustig bent met je handen dan gaat dat zeker goedkomen. Een (western) D-trens of engelse bustrens is een fijn bit, en deze liggen ook lekker stil zodat een sperriem echt niet nodig is.
@ Reden__ Ja dat was dus ook mijn idee om een bruin setje te kopen (wat grappig, dat jij dat precies zo zegt)
Dit is hem trouwens:
@Linde90 Dat is het juist ik moet zelf de spullen gaan kopen voor hij ingereden gaat worden...
Misschien wel verstandig eerst te beginnen met een "standaard" hoofdstel voor we voor de mooie uitstraling gaan, vind ik zelf teminste... Ik kan anders in de toekomst altijd nog switchen...
Was eigenlijk meer ook een vraag van... Is het geen vlag op een Str*ntschuit om maar zo te zeggen
Dus moet nu eerst zelf een zadel & hoofdstel aanschaffen... voor hij wordt ingereden...
Tuurlijk moet je dat gewoon kopen als jij dat mooi vind. Je kan er idd een gewone trens aan hangen als je dat prettiger vind. Met of zonder neusriem rijden maakt niet uit als je gewoon een stille hand hebt. Zit je het paard nu erg in de weg met je handen dan zou ik ook een neusriem nemen. Maar wij als westernruiters gebruiken het ook allemaal niet, ook niet bij jonge paarden. Westernhoofdstellen zijn ook niet scherper dan engelse hoofdstellen als je gewoon lekker rijd.
Rubberen bitten zou ik niet zo snel nemen, dat kan gaan schuren en veroorzaakt een branderig gevoel. Gewoon metaal is meestal het fijnst, en dan ongebroken of dubbelgebroken. En ik vind zelf de dunnere bitjes het fijnst, voor dikke bitten is meestal niet veel plaats in de mond, en dunne bitten zijn dan veel zachter en liggen ook meestal wat stiller in de mond.
@ MysticTinker dubbelgebroken trensjes... daar gaan ze toch vaak een beetje mee `spelen` in de mond, dat is toch dat het bit uit 3 stukjes bestaat zeg maar?
timokyana
Dubbelgebroken is inderdaad wat beweeglijker dan ongebroken, sommige paarden spelen er graag mee, en op die manier kunnen ze dan beter ontspannen. Andere paarden houden helemaal niet van dat gewiebel. Dat is een kwestie van uitproberen
En misschien heb je hier nog iets aan: (Een goed westernhoofdstel heb je vanaf 50 euro ongeveer, en teugels koop je altijd los erbij)