Uitleg pessoabit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Uitleg pessoabit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 16:57

Hi Hi,

Ik vroeg me af of er hier iemand is die mij wat meer kan vertellen over het gebruik en de werking van het pessoabit.
Ik heb geen intenties om dit bit zelf te gaan gebruiken maar kom het de laatste tijd meer tegen.
Wat ik mij bijvoorbeeld afvroeg, kun je bij een pesooabit ook met dubbele teugels en een kinketting werken voor meer inwerking of is het aan te raden een enkel teugel te gebruiken en die zonnodig lager vast te maken(onderste ringen)waardoor de inwerking pittiger wordt?

alvast bedankt!
Haha!
xxx manon

Nouvel

Re: Uitleg pessoabit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:52

Aan een pessoa kan geen kinketting.
Je zal er waarschijnlijk wel met dubbele teugel mee kunnen rijden, omdat er meerdere ringen aan zitten.
Of dat praktisch is weet ik niet, misschien hebben anderen daar ervaring mee...

Een pessoa werkt meer in de mondhoeken en achter de oren dan op de lagen door de hefboomwerking die er in het bit zit.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:55

en ook op het gehemelte. het bit hangt vrij in de mond met een hefboomwerking, dus 3 keer raden wat er gebeurd als je een keer aan de teugels "trekt". Idd de punt gaat naar boven (in t gehemelte) en de mondhoeken krijgen druk. paard wil daar van af en gaat dus automatisch met zijn hoofd omhoog, om het scharnierpunt van het bit te ontwijken.
Ikzelf ben dan meer voorstander van een pelhalmbit. dit bit heeft wel een kinketting, en ligt dus niet zo vrij in de mond. en is dus een stuk vriendelijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:59

Dubbele teugels is eigenlijk een must, dan heb je er een zonder en een met hefboomwerking. Als je er kinkettinghaken aan zet of een westernkinketting gebruikt kan ik dat alleen maar promoten. Dit maakt het bit eerlijker voor het paard. Zelf heb ik daarom ook de voorkeur voor een pelham (zonder pelhamriempjes). Een gebroken versie is ook scherper dan een ongebroken versie, als de hefboom alleen in de uiterste noodgevallen gebruikt wordt kan het wel, want dan kan je gewoon dressuren of springen op een normaal bit, maar als je de teugels beide evenlang houd (of toch een enkele teugel gebruikt) dan altijd ongebroken, anders zet je een supernotenkraker in de mond van je paard.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:59

Een kinketting wordt inderdaad bijna nooit gebruikt bij een pessoabit.
Dubbele teugel is heel goed mogelijk. De eerste teugel wordt dan aan de grote ring bevestigd, waarbij het bit inwerkt als een normale trens, en het tweede teugel aan de onderste ring, die kun je er, bijvoorbeeld op buitenrit, even bij nemen als je net iets meer inwerking nodig hebt.
De meeste paarden hebben dit als het goed is niet nodig, maar bijvoorbeeld voor een paard dat voor de kar heeft gelopen op een liverpoolstang, en dus een erg harde mond heeft, kan het wel eens handig zijn, zodat ze lichter in de mond worden.

Een gebroken pessoabit is erg onvriendelijk, dat zou ik iedereen afraden. Een gebroken bit duwt de mondhoeken naar elkaar toe en kan in het gehemelte prikken bij het aannemen van de teugels, en door die hefboomwerking wordt dat effect flink versterkt. Het is dus een stuk vriendelijker om een ongebroken mondstuk te nemen Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:02

MysticTinker schreef:
Dubbele teugel is heel goed mogelijk. De eerste teugel wordt dan aan de grote ring bevestigd, waarbij het bit inwerkt als een normale trens, en het tweede teugel aan de onderste ring, die kun je er, bijvoorbeeld op buitenrit, even bij nemen als je net iets meer inwerking nodig hebt.

Zo deed ik het idd ook altijd met mijn vorige paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:12

Afbeelding
Je kunt je voorstellen met nog meer ringen dat de werking veel groter is

Je hebt dus een hefboomwerking in zijn mond, maar dus ook achter de oren omdat je aan de bakstukken "trekt"

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 18:21

Bedankt allemaal, dit maat het een stuk duidelijker...zeker het plaatje van running kawa, de werking omt dus wel ongever overeen met wat ik al dacht!
bedankt allemaal!

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:17

Misschien een dom vraagje van mij hoor
maar mag je met dit bit wedstrijden rijden?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:35

Geen dressuur

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:04

wel springen en sgw

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:34

En endurance