uit jullie comentaren leid ik af dat veel problemen te wijten zijn aan een slecht passend zadel. waaraan kan je dan zoal zien dat een zadel niet goed ligt? hebben jullie daar eventueel foto's van?
Lekkere eerste reactie . Je topic staat volgens mij ook verkeerd, zal wel bij zo'n vraagmaarraak-forum moeten ofzo, dat weet ik allemaal ook niet. En wat betreft zadels.. daar moet je mij ook niet voor hebben. Maar er zullen vast bokkers zijn die er verstand van hebben .
ik heb eventjes een melding gemaakt. het moet namelijk bij hanarchement geplaatst worden.
om antwoord te geven op je vraag: ik let er meestal op dat de ruggegraat vrij ligt en het zadel niet op de schoft ligt. ook moet het zadel niet knellen bij de schouderbladen. maar dat is niet alles waar je op moet letten. er zijn niet voor niets opleidingen voor zadelmaker, dit is niet iets wat je zomaar zelf kan doen.
Dingen waar je op moet letten bij een zadel zijn voor het paard: De ruggengraad moet vrij liggen in de kamer. Het zadel mag niet op de botuitsteeksels rusten, maar de kussens moeten op de spieren liggen die langs de ruggengraad en op de ribben lopen. Verder is het erg belangrijk dat het zadel in balans ligt; het mag niet naar voren of naar achteren kukelen en al helemaal niet flapperen! De zit moet niet te wijd zijn, omdat het anders de ademhaling belemmert wordt en het zadel tevens instabiel wordt en opzij kan zakken. De zit mag niet te lang zijn en het zadel mag niet op de lumbar spine (weet het nederlandse woord niet, de onderrug) rusten, maar moet op het gedeelte van de ruggengraad liggen waar er ribben aan de vertebrae vastzitten. Het zadel mag niet te ver naar voren liggen, omdat dit de beweging van de voorhand belemmert. Wat je tegenwoordig vaak ziet is een zadel dat op de schouderbladen rust en soms zelfs knijpt. Hiermee zet je extra gewicht op de voorhand en voorkom je dat het paard zich gaat verheven. De singel moet minstens een handbreedte achter de elleboog zitten. En natuurlijk moet de boom goed passend zijn. (ik vergeet vast wel iets)
Voor de ruiter is het belangrijk dat de zit goed is, zodat je gemakkelijker op je balancepoint kunt zitten. Hierdoor kun je beter meegaan met de beweging van je paard. De zweetbladen mogen niet te lang zijn, zodat je goed contact hebt met je paard, en de kniewrongen moeten juist zijn afgesteld. Een opgesloten been is onwenselijk omdat dit je uit balans kan brengen. De zit moet niet te groot en niet te klein zijn. minstens een handbreedte achter je kont. Als de zit te lang is, ga je teveel schuiven en kun je niet op je balancepoint zitten. De beugelriemen moeten goed zijn afgesteld: te ver naar voren werkt een stoelzit in de hand, te ver naar achteren een 'dooszit'.
Een zadel is een zeer persoonlijke keuze, maar belangrijk is dat hij voor ruiter én paard past.