bandages fleece of acryl?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linda123

bandages fleece of acryl?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 12:38

Graag zou ik willen weten welke bandages ik het beste kan kiezen, fleece of acryl?
De bandages zijn bedoeld om mee te rijden, dus als ondersteuning en bescherming?
Moeten er altijd onderlappen onder aangebracht worden? (deze heb ik namelijk al!)

dierfysio

Re: bandages fleece of acryl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:45

geen van beide! bandages kunnen behoorlijke schade aan een paardenbeen toebrengen, doordat het been te warm wordt eronder. daardoor ontstaan micro-schades, die later tot ernstige peesproblemen kunnen leiden.

je weet er duidelijk nog niks vanaf, dus ik zou zeggen: begin er dan ook niet aan. ze geven absoluut géén steun (is ook niet nodig), en beschermen minimaal. als je iets van bescherming om wilt doen, kies dan een paar zo open mogelijke peeskappen.
die heb je tegenwoordig ook passend bij je setjes, mocht 't je daar om te doen zijn. Haha!

sterkte!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:52

ik heb nog nooit van acryl bandages gehoord..
zelf rijd ik met fleece bandages, daar hoeven geen onderlappen onder (vertelde mijn instructrice!)
alleen bi elastische bandages moeten ze er wel onder.. ivm afknellen...
ik rijd altijd met bescherming... een ongeluk zit in een klein hoekje...
weet wel wat je doet bij bandageren..het moet wel goed gebeuren anders kan het wel schade aanrichten

ComancheIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:52

Ik ben persoonlijk helemaal geen voorstander van Fleece bandages, ik vind deze sneller uitrekken en afzakken als ze nat worden, ik gebruik altijd een soort van geweven stof. Geen idee of het acryl is ,volgens mij is het gewoon een soort katoen.
Ook fleecebandages kunnen op de randen afknellen, eigenlijk moeten onderlappen ook altijd een stukje uitsteken.
Een tijdje terug is hierover ook een uitgebreid topic geweest over bandageren en welke bandages, je zou de zoekfunctie eens kunnen proberen.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:04

dierfysio schreef:
geen van beide! bandages kunnen behoorlijke schade aan een paardenbeen toebrengen, doordat het been te warm wordt eronder. daardoor ontstaan micro-schades, die later tot ernstige peesproblemen kunnen leiden.

je weet er duidelijk nog niks vanaf, dus ik zou zeggen: begin er dan ook niet aan. ze geven absoluut géén steun (is ook niet nodig), en beschermen minimaal. als je iets van bescherming om wilt doen, kies dan een paar zo open mogelijke peeskappen.
die heb je tegenwoordig ook passend bij je setjes, mocht 't je daar om te doen zijn. Haha!

sterkte!

@dierfysio: wat een onvriendelijke reactie! Dit topic wordt niet voor niets geopend.... er wordt om informatie gevraagd, niet om een beoordeling van de al-dan-niet aanwezige paardenkennis. Volgens mij moet het mogelijk zijn om een fatsoenlijk antwoord te geven op de vraag zonder iemand voor z'n kop te stoten...

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 10:26

ik vind fleece wel fijn Lachen ik heb ook katoenen en die vind ik iets minder

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:11

ik heb fleece en acryl vind ze allebei erg fijn Lachen
hoefen idd geen onderlappen onder

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:16

Ik heb een tijdje fleecebandages gehad, maar ik heb ze nooit gebruikt en dus weer weg gedaan. Ik weet wel hoe je ze aan moet brengen, maar ik ben veel te bang dat ik het fout doe en dat ze hierdoor afknellen of afzakken. Dus gebruik ik peesjes en strijkjes met ventilatiegaatjes, deze bieden bovendien een betere bescherming.

Flivla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:52

ik rij zelf met peesbeschermers, maar ik heb wel 2 paar fleece bandages thuis liggen. Dus ik rij met Fleece.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:08

Annumarie schreef:
@dierfysio: wat een onvriendelijke reactie! Dit topic wordt niet voor niets geopend.... er wordt om informatie gevraagd, niet om een beoordeling van de al-dan-niet aanwezige paardenkennis. Volgens mij moet het mogelijk zijn om een fatsoenlijk antwoord te geven op de vraag zonder iemand voor z'n kop te stoten...

sorry, maar waar ben ik onvriendelijk? het was in ieder geval beslist NIET zo bedoeld. wel waarschuwend! ik zie helaas veel mensen 'prutsen' met bandages (zonder dat ze weten hoe ze om moeten) met alle nare gevolgen vandien.
nu lees ik dus dit topic, waarin de TS duidelijk geen idee heeft hoe ze met bandages om moet gaan. lijkt me dus zinvol dat juist zo iemand even gewaarschuwd wordt dat bandages niet alleen maar 'leuk' zijn, maar wel degelijk schade aan een paard kunnen toebrengen, nog even onafhankelijk van of je ze correct aanbrengt of niet.
als mijn bericht onvriendelijk is overgekomen, dan bij deze sorry: dat had ik NIET zo bedoeld.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:03

Acryl is waardeloos. het rekt alle kanten op dus reken maar op 4 meter i.p.v 3 meter. Ik heb 2 paar acryl van HH en de rest van Eskadron, Anky, BR is fleece