goed zadel voor fjord?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

angelax

goed zadel voor fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 12:48

wat is een goed zadel voor een fjord.
veelzijdigheidszadel liefst 17 inch en absoluut niet te duur!

angelax

Re: goed zadel voor fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 12:58

weet iemand een goed zadel?

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:53

Het is niet de bedoeling je topic omhoog te schoppen Lachen.

Verder zou ik als ik jou was een goede zadelmaker laten komen. Die kan je toch heel wat meer vertellen dan bokt denk ik.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 14:54

ja maar dat is heel duur en dat doen wij zeker niet;)
moet ziezo dit zadel nog een tijdje houden

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:55

zonder zadelmaker ook geen goed passend zadel, je kunt hem vragen zadels mee te nemen in jouw prijscatogorie,

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:55

misschien een wintec zadel?
goede kwaliteit voor het geld,maar laat er wel even iemand naar kijken die er verstand van heeft(zadelmaker!)

en TS de rug van je paard lijkt me toch wat belangrijker,die mag niet de dupe worden 'omdat het zo duur is'
zelf ga je ook niet in schoenen lopen die bv te krap zitten,je paard kan er veel last van krijgen.
een dierenarts laten komen is duurder

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:56

angelax schreef:

Weet je wat pas duur is? als je zo egoïstisch bent om nu een zo goedkoop mogelijk zadel te nemen, zonder dat er een kundige kijk op wordt gegeven. Waarmee je straks je paard helemaal kapot rijdt en dat je dan moet betalen voor een osteopaat een dierenarts en noem het maar op!
Dát is pas duur..

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:58

angelax schreef:

Je paard met een verkeerd zadel rijden, daardoor de rug pijnlijk maken en dat weer door dierenartsen/ fysio/ osteopaat etc. op laten lossen is een stuk duurder dan een zadelmaker laten komen hoor Haha!.

Ik kan geen uitspraak doen over welk zadel op een fjord past. Voor veel fjorden zal dat verschillen namelijk....net als bij andere paarden heb je ze in allerlei maten en breedtes. Het kan ook maar zo zijn dat als je nu een zadel hebt en je gaat je paard trainen dat hij zo veranderd dat een zadel dat vorig jaar nog goed lag nu totaal niet meer ligt. Of juist andersom een paard dat vanuit training ineens een tijd niets doet. Hier is dus geen hap klaar antwoord voor.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 14:59

weetje.
ik heb een tijd geleden een zadel gekocht een halfingerzadel ik dacht dat hij goed lag en niemand zei er ook wat van.
maar nu is de boom wel erg hoog en met opstappen gaat die scheef en zulke dingen.
ik moet van mijn ouders dit zadel nog een tijdje houden.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:59

Edit: per ongeluk dubbelpost...sorry
Laatst bijgewerkt door Lennox op 29-11-07 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:00

Een paard met rugproblemen door een niet/slecht passend zadel, dat is pas duur Knipoog

Een goede zadelmaker weet waar hij/zij over praat. Op bokt kunnen wij echt niet zeggen welk zadel op jouw Fjord past. Elk paard is anders van bouw en bespiering...
Ik zelf laat zelfs ieder jaar de zadelmaker langskomen voor een check up... Een paard veranderd namelijk nogal eens qua bespiering e.d. Daardoor kan het komen dat een zadel dat eerst super op de rug lag, nu niet meer goed past.

Door dan de opvulling van het zadel te veranderen bijvb kan het zijn dat hij wel weer goed ligt.

Een zadelmaker heeft niet alleen maar dure zadels te koop hoor, de meesten hebben ook leuke 2de hands zadels of bijvb kunstof zadels als Wintec te koop. Die zijn niet zo duur als nieuwe leren merkzadels.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:01

kan je je ouders niet zeggen dat je zo de rug van je pony verpest?
waarom heb je bij het eerste zadel niet iemand laten kijken,want je ziet dat dit je alleen maar meer geld kost,en dat willen je ouders ook vast niet

ik blijf erbij dat er even een zadelmaker moet komen,die kan in jouw prijsklasse wat meenemen

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 15:04

ja.
ik woon in provincie groningen bijna in drenthe maar weet niet echt iemand die hier in de buurt woont.

wij hebben niet laten kijken omdat mijn ouders altijd naar mijn tante luisterd en die hebben ook niet echt een goed zadel.
en het is een haflingerzadel wat eruitzag dat het paste en ze zeiden bij de verkoop ook als dit niet past weet ik het ook niet meer

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:05

En misschien kan je je zadel wel inruilen. Ik rij echt al jaaaaren en heb ook echt al jaren eigen paarden maar ik kan niet zeggen of een zadel goed past. Tja als het heel beroerd ligt kan ik het wel zien, maar zien of je echt een goed passend zadel hebt is echt heel lastig. Gelukkig hebben we daar mensen die ervoor opgeleid zijn voor. Het is echt een hele kunst.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 15:07

inruilen lukt denk ik niet.
is maar een klein winkeltje hier.
en ik rijd de laatste tijd niet vaak omdat ik ziek ben, en met dit weer lukt het ook absoluut niet.
maar zadelmaker hier in de buurt kan ik niet vinden denk ik

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:08

Ik woon vlak bij jou in de buurt en ik laat altijd een zadelmaker komen. Dus dat moet geen probleem zijn.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:09

Is het misschien een idee om een topic te openen met goede zadelmaker gezocht?
Al weet ik eigenlijk wel zeker dat je via de zoekfunctie van Bokt een goede zadelmaker in groningen kan vinden, want ik heb de naam van die man vaker voorbij zien komen, maar kan niet op zijn naam komen.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:10

Judje schreef:
Is het misschien een idee om een topic te openen met goede zadelmaker gezocht?
Al weet ik eigenlijk wel zeker dat je via de zoekfunctie van Bokt een goede zadelmaker in groningen kan vinden, want ik heb de naam van die man vaker voorbij zien komen, maar kan niet op zijn naam komen.

Ik neem aan dat jij kootstra bedoeld?

Daar ben ik persoonlijk dan weer niet zo gek van maar ieder zijn ding.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 15:12

daar heb ik ook vaker van gehoord ja

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:12

Van Triest zit ook in die buurt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:13

tja TS je moet er wel een beetje moeite voor willen doen..........sommige zadelmakers werken ook door heel NL maar je hebt ze bij jou vast ook in de regio

van triest moet wel een goede zijn

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 15:14

ja ik wel,
maar mijn ouders niet!

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:23

Het ligt zoals gezegd ook aan de bouw van je paard.
Ik denk dat het ook handig is om te kijken wat je doel met rijden is.
Als je lange buitenritten maakt is bv een westernzadel, stockzadel of een kunststof zadel ideaal.
Als je dressuurmatig wilt rijden of springen, dan is een westernzadel niet zo geschikt ivm de hoorn voor op het zadel.
Houd je van lichte zadels en niet van poetswerk, dan is een kunststof zadel ideaal. Knipoog
Leren westernzadels zitten lekker en staan mooi, maar zijn nogal zwaar. Ipv van leer kun je dan bv naar een kunststof westernzadel kijken.
Voor lange buitenritten / trektochten is het wel handig als je veel ringen aan het zadel hebt om zadeltassen te bevestigen.
Dan val je denk ik weer in de western/stock zadels, IJslander en endurance zadels.
Waarom kijk je op Marktplaats niet na een 2e hands (merk) zadel? Dan vraag je gewoon als ze bij je thuis willen komen passen.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:26

foetsie schreef:
Het ligt zoals gezegd ook aan de bouw van je paard.
Ik denk dat het ook handig is om te kijken wat je doel met rijden is.
Als je lange buitenritten maakt is bv een westernzadel, stockzadel of een kunststof zadel ideaal.
Als je dressuurmatig wilt rijden of springen, dan is een westernzadel niet zo geschikt ivm de hoorn voor op het zadel.
Houd je van lichte zadels en niet van poetswerk, dan is een kunststof zadel ideaal. Knipoog
Leren westernzadels zitten lekker en staan mooi, maar zijn nogal zwaar. Ipv van leer kun je dan bv naar een kunststof westernzadel kijken.
Voor lange buitenritten / trektochten is het wel handig als je veel ringen aan het zadel hebt om zadeltassen te bevestigen.
Dan val je denk ik weer in de western/stock zadels, IJslander en endurance zadels.
Waarom kijk je op Marktplaats niet na een 2e hands (merk) zadel? Dan vraag je gewoon als ze bij je thuis willen komen passen.

Je hebt zeker nog niet verder gelezen, het mag namelijk niets kosten...

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 15:27

daar heb ik naar gekeken maar vindt niet echt wat.
ik zoek een veelzijdigheidszadel voor buitenritten+dressuur&springen